Het is de Engelse East-Midlands gelegen Donington Park gaat in de nabije toekomst flink op de schop maar zal volgens directeur Simon Gillett wel zijn kenmerkende karakter behouden.
Donington Park heeft grootse plannen en gaat het circuit flink aanpassen om op die manier ook de Formule 1 in 2010 naar het circuit te halen. Een groot deel van het circuit zal exact blijven zoals het nu is maar het gedeelte tussen Coppice (op de afbeelding rechtsonder) en Redgate, de bocht voor het opkomen van het huidige start-finish gedeelte, zal flink op schop gaan.
Zo zullen de Fogarty Esses verdwijnen en daarvoor in de plaats komt dan een 320 km/u snel recht stuk dat eindigt in een hairpin, de huidige Melbourne Loop. Waar de rijders vroeger Redgate in stuurden volgt nu een flink omlaag lopende linkerbocht waarna het weer omhoog gaat om via een krappe rechterbocht op het oude start-finish gedeelte terecht te komen.
Het nieuwe ontwerp kan in twee delen gesplitst worden en het zal tevens mogelijk zijn om de nieuwe omlaag lopende bocht over te slaan en feitelijk dus de oude lay-out – minus de Fogarty Esses – te volgen.
Tevens zal de locatie van het paddock en pitlane wijzigen, deze wordt een stuk groter en komt tussen Coppice en de voormalig Fogarty Esses te liggen. De nieuwe lay-out zal 4,830 km lang gaan worden.
De vernieuwingen aan Donington Park zullen volgens verwachting zo rond de 125m miljoen euro gaan kosten.
"Ik heb Donington altijd als een 3D race circuit gezien omdat er zoveel hoogteverschillen in zitten. We zullen het karakter van het circuit waar de mensen zo gek op zijn behouden en we veranderen het gedeelte waar iedereen zo over klaagt. De nieuwe hoofdtribune laat toeschouwers 60% van het circuit zien. Het zal de beste plek ter wereld zijn," aldus Simon Gillett, de directeur van het circuit.