Hoewel we al getuige zijn geweest van verschillende iteraties van de R1’s, CBR’s en de Hayabusa’s, staat het concept van racemotoren in ons land nog relatief in de kinderschoenen. Een factor die hieraan bijdraagt, is dat tot voor kort een groot deel van de potentiële kopers van tweewielers van mening was dat sportmotoren ofwel buiten hun prijsklasse vielen, ofwel dat ze de uitdaging van het bezitten van een motorfiets met een hoog octaangehalte gewoon niet aankonden. Met de introductie van kosteneffectieve voertuigen zoals de R15’s en KTM RC’s en vele andere, is een dure motor of dure auto verzekeren niet langer nodig. Onderstaand informeren we je over de beste racemotoren voor startende rijders!
Kawasaki Ninja 300
Al geruime tijd is de Kawasaki Ninja-reeks een steunpilaar op de racemotorenmarkt. En op dit moment, zelfs na een decennium of zo, is deze line-up net zo relevant als ooit. Onder de vele Ninja-versies die Kawasaki heeft, zijn we hier om te praten over de 300 cc-variant. Om te beginnen wordt de Ninja 300 aangedreven door een 296 cc motor, levert een maximaal vermogen van 38,5 pk en een koppel van 27 nm. Hoewel de Ninja 300 een sub-300 cc voertuig is, kan hij een maximale topsnelheid van 182 km/u bereiken. Om naar het prijsgedeelte te gaan, is de Ninja 300 nogal steil geprijsd, wat toevallig voor de basis niet-ABS-versie is. Voor de Ninja 300 ABS-versie moet je nog meer betalen.
KTM RC 200
De Oostenrijkse motorfabrikant KTM lijkt te weten wat Nederlandse motorrijders drijft. Met een sportfiets op instapniveau met uiterlijk, prestaties en een betaalbaar prijskaartje, heeft KTM letterlijk fietsliefhebbers in het hele land een serenade gebracht met zijn RC 200-variant. Aangedreven door een 199 cc motor, levert deze circuitgerichte motorfiets een maximum vermogen van 25 pk en een koppel van 19 nm. Voeg deze attributen toe aan een prijskaartje en de RC 200 is gewoon de best uitziende en best presterende motor in zijn segment. Het concurreert momenteel met RS200 en de CBR 250R.
Hyosung GT 250R
De GT 250R is een van de eerste Hyosung-fietsen die de kust van Nederland bereikt dankzij de samenwerking van de Koreaanse autofabrikant, waarvan je een auto verzekeren kunt doen, met DSK. Hoewel deze fiets concurreert met die van de YZF-R3, CBR 250R en de Ninja 300, is hij nog steeds nogal saai in termen van zijn prestaties. Hij wordt aangedreven door een 249 cc, die een maximumvermogen van 28 pk en een koppel van 22,04 nm levert. De standaardversie van een Hyosung GT 250R wordt verkocht tegen een flinke prijs.
Honda CBR 250R
De Japanse motorfabrikant Honda staat al lang bekend als een betrouwbare tweewielerfabrikant. Ze bewijzen dit imago opnieuw te versterken met de introductie van de Honda CBR 250R. Om te beginnen is de CBR 250R niet de mooiste fiets in het segment en ook niet de snelste helaas. Hij wordt aangedreven door een 249,6 cc motor en levert een maximum vermogen van 26,15 pk en een koppel van 22,9 nm. Bovendien is de CBR 250R het veiligste voertuig van zijn concurrenten, zoals de RC 200 en de Benelli TNT 25, omdat hij optioneel dual-channel ABS biedt.
Yamaha YZF-R3
De Yamaha YZF-R3 is ondertussen al in veel landen op de markt te vinden. Deze motor blijft trouw aan zijn R-serie erfgoed met een griezelige gelijkenis met zijn grote broer R1 en haalt ook lovenswaardige prestatiecijfers. Aangedreven door een 321 cc tweecilindermotor, biedt de R3 een solide vermogen van 41,4 pk en een koppel van 29,6 nm. Met zulke prestaties en een topsnelheid van 188 km/u, is dit sub-500 cc-voertuig in directe strijd met KTM RC 390 om de prijs voor de beste racemotor voor beginners te winnen.