Dit is hoe de nieuwe MotoGP concessieregels werken

5211
luca-marini
Luca Marini - Honda RC213V | foto© Randy van Maasdijk

De MotoGP heeft voor het seizoen 2024 nieuwe concessieregels ingevoerd. Het doel van deze nieuwe regels is om de minder sterke fabrikanten makkelijker de aansluiting te laten maken bij de top van het veld. Honda, Yamaha, KTM en Aprilia hebben in 2024 concessies, alleen Ducati zal het zonder moeten doen. Hoe zien deze concessies er precies uit en wat zijn de voor- en nadelen voor de vijf deelnemende fabrikanten binnen het MotoGP wereldkampioenschap. 

De MotoGP Grand Prix Commission – bestaande uit vertegenwoordigers van Dorna, de FIM, IRTA en de fabrikantenvereniging MSMA – bereikte aan het einde van het 2023 seizoen overeenstemming over een aantal regelwijzigingen, een concessiesysteem dat de verschillen tussen de vijf deelnemende fabrikanten in het kampioenschap moet minimaliseren.




De vijf MotoGP-fabrikanten (Ducati, KTM, Aprilia, Yamaha en Honda) zijn in het nieuwe concessiesysteem onderverdeeld in een groepensysteem van A tot en met D. De toewijzing aan de groepen is gebaseerd op een puntensysteem waarbij de best geklasseerde fabrikant in het constructeurs klassement als referentie wordt gebruikt. Als een fabrikant 85% of meer van de mogelijke punten haalt, komt hij in Groep A terecht. Haalt een fabrikant 60 tot 85 procent van de punten dan hoort deze ingedeeld in Groep B. De fabrikant die tussen de 35 en 60 procent van het maximale puntenaantal behaald wordt in Groep C ingedeeld en de fabrikant die minder dan 35 procent van het maximale puntenaantal weten te behalen zien we terug in Groep D.

Aan de hand van dit nieuwe systeem is Ducati momenteel ingedeeld in Groep A, zit geen van de fabrikanten in Groep B, zijn KTM en Aprilia ingedeeld in Groep C en bevinden Honda en Yamaha zich momenteel in Groep D.

Welke concessies behoren tot welke Groep?
De concessies zijn per Groep verschillend, en hebben betrekking op een aantal verschillende facetten zoals het aantal in te zetten wildcards, motorontwikkeling, aantal te gebruiken banden tijdens het seizoen en de testmogelijkheden die men toebedeeld krijgt. Het moge duidelijk zijn dat de fabrikanten die ingedeeld zijn in Groep D (Honda en Yamaha) de meeste voordelen krijgen.

Zo mogen beide Japanse fabrikanten b.v. maximaal 260 banden gebruiken, mag men op ieder Grand Prix circuit testen en kan men tijdens deze testen naast de testrijders ook hun vaste coureurs inzetten. Bovendien staat de motorontwikkeling, in tegenstelling tot de andere 3 Groepen, niet stil tijdens het seizoen. Ducati – de enige fabrikant in Groep A – mag daarentegen in 2024 (net als de fabrikanten in Groep B en C) slechts privé tests houden op drie verschillende Grand Prix circuits, tijdens deze testdagen mag men alleen gebruik maken van hun MotoGP testcoureurs en heeft men de beschikking over slechts 170 banden. Bovendien zal Ducati zolang men zich in Groep A bevindt geen wildcard coureurs in mogen zetten tijdens een Grand Prix weekend terwijl de fabrikanten in zowel Groep C en D de mogelijkheid voor zes wildcards hebben.

Shakedown & MotoGP Test Sepang
Later deze week van 01 t/m 03 februari beginnen de MotoGP fabrikanten en teams in Sepang aan de eerste test van 2024. Na deze driedaagse Shakedown Test volgt van 06 t/m 08 februari de eerste officiële MotoGP Test van het jaar. Wie komen er allemaal in actie en wanneer.

Kwamen in het verleden tijdens de Shakedown Test alleen de MotoGP testcoureurs en de MotoGP debutanten in actie, dit keer zijn gezien de nieuwe regels ook de coureurs uit Groep D gerechtigd om deel te nemen aan deze driedaagse test. Met andere woorden, ook Joan Mir, Luca Marini, Johann Zarco, Takaaki Nakagami, Fabio Quartararo en Alex Rins zullen dit keer hun opwachting maken tijdens deze Shakedown test en drie dagen eerder aan het testseizoen mogen beginnen.

Vervolgens mag eenieder starten tijdens de officiële MotoGP Test, maar gezien de nieuwe regels en het beperkte aantal banden voor met name de fabrikant in Groep A (Ducati) is het de vraag hoeveel dagen we Ducati coureurs in actie gaan zien komen tijdens de eerste officiële MotoGP test van het jaar in Sepang. De acht Ducati coureurs zullen namelijk heel zuinig om moeten gaan met het aantal te gebruiken banden. Kortom, het zal gezien de nieuwe regels anders zijn dan andere jaren.

Later deze week en volgende week zien we in Sepang dus de eerste gevolgen van de nieuwe concessieregels.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.