Di Giannantonio op pole voor opvolging Marquez bij Repsol Honda

4547
fabio-di-giannantonio
Fabio Di Giannantonio - Phillip Island podium | foto© Russell Colvin

De MotoGP startgrid voor het seizoen 2024 is op een haar na compleet. Na het vertrek van Marc Marquez is alleen de vrijgekomen plaats van de Spanjaard binnen het Repsol Honda Team nog vacant. Nadat vele namen de afgelopen dagen de revue passeerden lijkt Fabio Di Giannantonio momenteel de belangrijkste kandidaat voor het zitje binnen het officiële Honda MotoGP fabrieksteam.

Marc Marquez en HRC maakten een aantal dagen na afloop van de Japanse Grand Prix bekend dat er na elf jaar een einde komt aan hun samenwerking. Niet veel later maakte Gresini Racing MotoGP bekend dat Marc Marquez in 2024 het team komt versterken en komend seizoen de nieuwe teamgenoot wordt van zijn jongere broer Alex binnen het team.




Marc Marquez en Gresini Racing MotoGP tekenden een overeenkomst voor één seizoen waarbij de achtvoudig wereldkampioen de beschikking zal krijgen over een Ducati GP 23, een overjarig model van de Ducati MotoGP machine.

Dat deze overstap het nodige stof heeft doen opwaaien binnen de MotoGP paddock moge duidelijk zijn, dat deze deal met name hard aankwam bij Fabio Di Giannantonio zal ook niemand verbazen. De Italiaan zag met het tekenen van deze deal zijn zitje voor komend seizoen verloren gaan, een laatste strohalm op dat moment om ook in 2024 als coureur actief te kunnen zijn in de koningsklasse. Maar binnen de racerij is van alles mogelijk, en het heeft er inmiddels alle schijn van dat deze opmerkelijke transfer wel eens een hele vreemde wending kan gaan krijgen voor Di Giannantonio.

Werden Iker Lecuona, Johann Zarco, Miguel Oliveira, Maverick Viñales en Aleix Espargaró de afgelopen dagen veelvuldig genoemd als mogelijk opvolgers van Marc Marquez binnen het Repsol Honda Team, het lijkt er inmiddels op dat uitgerekend Di Giannantonio in 2024 de nieuwe teamgenoot gaat worden van Joan Mir binnen het Honda fabrieksteam.

Nadat Zarco in eerste instantie de belangrijkste kandidaat was – de Fransman tekende nog niet zo lang geleden een tweejarige overeenkomt bij het LCR Honda Team – kon er vervolgens om meerdere redenen al snel weer een streep door deze naam. In eerste instantie was het LCR Honda teameigenaar Lucio Cecchinello die zich uitsprak en niets wilde weten van een dergelijke overstap van de Fransman. De Fransman zelf kwam niet veel later zelf ook met de mededeling dat hij hoe dan ook af zou zien van een dergelijke overstap. Ten eerste omdat HRC in de ogen van de huidige Prima Pramac Racing coureur te weinig interesse toonde en ten tweede omdat hij er niets inzag om voor één seizoen met een gehele nieuwe en vreemde crew te gaan werken.

Vervolgens bleek HRC zijn pijlen gericht te hebben op het Aprilia Racing duo Maverick Viñales en Aleix Espargaró en zou men zelfs geïnteresseerd zijn in de diensten van Aprilia Racing CEO Massimo Rivola. Geen van deze drie heren bleek belangstelling te hebben voor een dergelijke overstap.

Een andere Aprilia coureur, te weten Miguel Oliveira, bleek in eerste instantie wel gevoelig voor een mogelijke overstap van het Crypto Data RNF MotoGP Team naar het officiële Honda fabrieksteam. Tot een concreet aanbod kwam het echter niet en inmiddels heeft ook de Portugees laten weten af te zullen zien van een dergelijke overstap, mede ook omdat hij niets ziet in een nieuw avontuur voor slechts één jaar.

Nadat HRC donderdag voorafgaand aan de finaleronde van het 2023 FIM Superbike World Championship seizoen in het Spaanse Jerez de la Frontera wereldkundig maakte dat zowel Xavi Vierge als ook Iker Lecuona de komende twee seizoenen HRC trouw zullen blijven lijkt er ook definitief een streep te kunnen door de naam van de Spanjaard die dit seizoen al vele malen als invaller mocht optreden in de koningsklasse op een Honda RC213V.

Nu er definitief een streep door bovengenoemde namen kan en het zeer onwaarschijnlijk is dat de keus op één van de twee huidige Moto2 coureurs Jake Dixon of Somkiat Chantra zal vallen – beiden werden de afgelopen tijd door Dorna Sports naar voren geschoven om commerciële redenen – aangezien Honda op zoek is naar ervaring om te helpen bij de wederopbouw van hun in een dip zittende MotoGP project lijkt Di Giannantonio de nog enige overgebleven kandidaat.

Nadat Di Giannantonio, die momenteel in de vorm van zijn leven verkeerd en onlangs in Indonesië als vierde finishte om afgelopen weekend in Australië met een derde plaats zijn eerste MotoGP podiumklassering te scoren, onlangs al liet weten dat hij na het verliezen van zijn zitje bij Gresini Racing MotoGP nog steeds kansen zag om in 2024 ook als MotoGP coureur actief te blijven. Sterker nog, de Italiaan gaf aan dat zijn manager druk was met twee opties voor een langer verblijf als coureur in de koningsklasse. Ondanks dat er geen man en paard werden genoemd kon eenieder wel raden welke opties er werden bedoeld, namelijk het enige nog niet ingevulde zitje binnen de MotoGP klasse binnen het Repsol Honda Team of een mogelijk vrijgekomen zitje bij een ander team mocht HRC kiezen voor één van de huidige collega MotoGP coureurs als Zarco, Oliveira, Espargaró of Viñales.

Nu duidelijk is geworden dat alle andere genoemde coureurs zijn afgehaakt lijkt Honda de keus te hebben laten vallen op Di Giannantonio. Een coureur met twee jaar MotoGP ervaring, een coureur die net als Zarco een schat aan Ducati ervaring en hun hoogwaardige aerodynamica meeneemt en inmiddels gewend is aan de nieuwste Michelin-banden. Ondanks dat Di Giannantonio dan misschien wel niet de meest ervaren MotoGP coureur is, lijkt hij op dit moment wel de coureur met de meeste ervaring die er beschikbaar is.

Di Giannantonio heeft op dit moment niets te verliezen, sterker nog het is zijn enige kans om in 2024 op het hoogste niveau actief te blijven. En laten we eerlijk zijn, om van een MotoGP satellietteam de overstap te kunnen maken naar het officiële Honda fabrieksteam is geen verkeerde stap. Sterker nog, nog niet zo heel lang geleden was dit nog het meest begeerde zitje binnen de koningsklasse. Een deal is er echter nog niet, maar de uitspraak van Di Giannantonio donderdag aan de vooravond van de Thaise Grand Prix was veelzeggend. De Italiaan liet namelijk met een smile van oor tot oor weten dat er binnen twee weken witte rook en meer nieuws is aangaande zijn toekomst als MotoGP coureur.

Het moge echter ook duidelijk zijn, degene die een jaar geleden gezegd zou hebben dat deze deal en rijderswissel aan het einde van dit seizoen 2023 werkelijkheid zou worden had destijds het dringende advies gekregen zich te melden bij een psychiater. Maar, this is racing, this is also MotoGP.




Handige links OR Thailand Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Moto3 race
  • Moto3 podium
  • Moto2 podium
  • MotoGP race
  • Fermin Aldeguer
  • MotoGP race
  • MotoGP podium
  • MotoGP race
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Barry Baltus
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Somkiat Chantra
  • Jaume Masia
  • Maverick Viñales
  • Pedro Acosta
  • Jorge Martin & Marc Marquez
  • Jorge Martin
  • Davide Tardozzi
  • Tony Arbolino & Pedro Acosta
  • Collin Veijer
  • Francesco Bagnaia
  • Jorge Martin
  • Marco Bezzecchi
  • Pre-event persconferentie


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’