Na vijf testdagen en twee raceweekends verlaat de MotoGP paddock het Losail International Circuit en Qatar om zich binnenkort te melden in Portimão voor de eerste Europese Grand Prix van het 2021 MotoGP wereldkampioenschap seizoen. Wie vielen er het meest op tijdens de eerste twee Grand Prix weekenden van het seizoen, wie vielen er tegen en welke conclusies kunnen we trekken na de prestaties op het in de woestijn gelegen circuit?
Dat de bijzondere omstandigheden – verschillende temperaturen, harde wind, het vele stof en de lay-out van het in de woestijn gelegen circuit – niet echt een graadmeter zijn voor de rest van het seizoen kunnen we wel terugkijken op twee dan meer spannende MotoGP races opgeleverd en hebben de Grand Prix weekenden in Qatar zeker wel al een aantal ‘winnaars en verliezers’ opgeleverd alvorens de MotoGP paddock in Europa voor het eerst zijn tenten op zal slaan.
Ondanks dat Yamaha de afgelopen seizoenen niet schitterde op het gebied van hoge topsnelheden – iets dat met het lange rechte stuk vaak wel een graadmeter was in Qatar – kunnen we stellen dat het merk het met twee overwinningen (Maverick Viñales en Fabio Quartararo) kunnen we wel stellen dat ze het de snelle Ducati’s wel al het vuur aan de schenen hebben gelegd op het circuit waar de Italiaanse motorenfabrikant in het verleden al vele malen succesvol was.
De eerste conclusie die we dan ook wel kunnen trekken is dat Yamaha haar huiswerk goed gemaakt heeft de afgelopen winter en met name op en mede door het gebied van de wendbaarheid in de bochten veel voordeel heeft weten te behalen. In hoeverre Yamaha deze trend voort kan zetten in de komende wedstrijden is natuurlijk nog maar de vraag, maar alleen het feit dat men in beide wedstrijden de winst naar zich toe heeft weet te trekken zal tot veel optimisme leiden binnen het Yamaha fabrieksteam, helemaal omdat zowel Viñales als ook nieuwkomer Quartararo beiden een race wisten te winnen.
Ondanks dat Ducati dit seizoen niet wist te winnen in Qatar zal men toch met een positief gevoel terugkeren naar Europa. Tijdens het eerste weekend was er de pole van Francesco Bagnaia en het afgelopen weekend zorgde Moto2 debutant Jorge Martin voor een daverende verrassing door zijn Pramac Ducati op de pole te zetten. Maar niet alleen binnen het Ducati Lenovo Team en Pramac Racing was er blijdschap, ook MotoGP Rookie Enea Bastianini zorgde voor opzien op zijn Avintia Esponsorama Ducati door o.a. in zijn eerste wedstrijd als tiende de finish te passeren. Ondanks dat Ducati niet wist te winnen, dat met name Jack Miller niet helemaal uit de verf kwam en zijn hoge verwachtingen na een sterk voorseizoen in de wedstrijden niet helemaal waar kon maken lijkt men met het aantrekken van een aantal jonge talenten en de twee tweede plaatsen van Johann Zarco – die als leider in de tussenstand huiswaarts keert – toch een goede basis gelegd te hebben voor de rest van het seizoen en de toekomst.
Na Yamaha en Ducati zagen we ‘wisselende’ successen voor het Team Suzuki Ecstar duo Alex Rins. Met een zesde en vijfde plaats voor Rins en een vierde en zesde plaats voor Mir. Met name in de kwalificaties zagen we de Suzuki mannen tegen de bekende problemen aanlopen maar in de races deed het tweetal het zeker niet onverdienstelijk op het circuit waar de Suzuki’s het in het verleden ook altijd lastig hadden. Met name de eerste race van Mir was er eentje om in te lijsten, zo zag de regerend wereldkampioen een tweede plaats verloren gaan in de laatste meters voor de finish toen hij nog werd gepasseerd door twee ‘rakketten’ (Zarco en Bagnaia) en hij terugviel van de tweede naar de vierde plaats. In de tweede race kreeg Mir het tijdens de race aan de stok met Miller, iets dat hem zeker hinderde in het behalen van een beter resultaat, maar al met al zal men ook bij Suzuki ondanks dat men zeker niet de maximale resultaten wisten te scoren met een tevreden gevoel terugkeren naar Europa.
Bij Honda zagen we natuurlijk Marc Marquez op het laatste moment afhaken. De achtvoudig wereldkampioen besloot af te zien van deelname op advies van zijn behandelende artsen, dit ondanks dat hij de afgelopen weken al enkele keren op een ‘standaard’ straatmotorfiets de nodige kilometers maakte in Portimão en op Circuit de Barcelona-Catalunya. De meeste Honda ogen in Qatar waren dan ook gericht op nieuwkomer binnen het Repsol Honda Team Pol Espargaró. De Spanjaard kreeg slechts vier dagen de tijd om aan de voor hem nieuwe Honda te wennen alvorens hij in het diepe werd gegooid voor de eerste twee Grand Prix weekenden. Met een twaalfde en dertiende startplaats en een achtste en dertiende plaats in de wedstrijden wist Espargaró niet de resultaten te scoren waarop hij van tevoren gehoopt had. Echter het feit dat hij in beide races slechts op zes seconden van de winnaars de finish passeerde heeft bij de kenners wel veel respect afgedwongen, sterker nog hiermee zal men ook bij Honda zeker niet ontevreden zijn alhoewel men vanzelfsprekende graag iets andere resultaten had willen zien.
Ook het feit dat Stefan Bradl, als invaller voor Marquez, zich tijdens het tweede weekend rechtstreeks wist te plaatsen voor Q2 en in de race als elfde de finishlijn passeerde biedt perspectief voor het geval Marc Marquez binnenkort weer terug zal keren in het kampioenschap.
Naast de twee Repsol Honda Team coureurs was er helaas weinig succes weggelegd voor het LCR Honda Team duo Takaaki Nakagami en Alex Marquez. Marquez kwam in beide races ten val, Nakagami in de eerste race terwijl hij in de tweede race met een zeventiende plaats buiten de punten bleef. Met name de nieuwe Michelin voorband bleek voor zowel de Japanner als ook de Spanjaard in Qatar constant het grote struikelblok. De crashes van het tweetal zijn na vijf testdagen en twee Grand Prix weekenden dan ook niet meer op twee handen te tellen.
Kortom, bij Honda zal men zeker niet ontevreden zijn, zij het niet dat men met smart op de terugkeer van hun oogappel zit te wachten. Of de achtvoudig wereldkampioen echter meteen weer met de frontrunners mee zal kunnen doen valt vanzelfsprekend nog te betwijfelen, sterker nog dat zal niet realistisch zijn in het huidige MotoGP startveld waar het afgelopen weekend de top vijftien na tweeëntwintig ronden binnen negen seconden van elkaar de zwart/wit geblokte vlag passeerde.
Bij Aprilia waren in Qatar alle ogen gericht op Aleix Espargaró. De Spanjaard was tijdens de testdagen constant in de frontlinie te vinden, de verwachtingen voor de eerste twee Grand Prix weekenden waren dan ook hooggespannen. Met vier top tien klasseringen (in zowel de kwalificaties als ook de races) kan ook Aprilia terugkijken op twee geslaagde openingsweekenden van het seizoen, al zal Espargaró zelf ongetwijfeld graag een paar WK punten meer hebben willen scoren.
Als we dan naar het zesde motormerk kijken in de koningsklasse, het Oostenrijkse KTM dan denk ik dat we niet anders kunnen stellen dat dit het merk is dat het meest is opgevallen in negatieve zin. Geen van de vier KTM-coureurs, Brad Binder, Miguel Oliveira, Danilo Petrucci en Iker Lecuona kon in Qatar potten breken. Met een achtste plaats in de tweede race was Binder nog het meest succesvol, maar gezien het sterke optreden en de drie overwinningen van KTM in 2020 zal dit zeker niet het resultaat zijn waar men in 2021 zou willen starten. Nagenoeg alle KTM-coureurs klaagden in Qatar over het feit dat de nieuwe Michelin banden vooralsnog geen vriendjes zijn met de Oostenrijkse machine. Nu is Qatar in het verleden ook niet het meest geschikte circuit gebleken voor KTM, de hoop van de Oostenrijkers zal dan ook op de komende circuits gevestigd zijn, immers het afgelopen seizoen wist Oliveira op zijn thuiscircuit in Portimão de laatste race van het jaar op zijn naam te schrijven. Laat nu Portimão over iets meer dan een week op het programma staan……
Ondanks dat we het Monster Energy Yamaha MotoGP Team duo Viñales en Quartararo al genoemd hebben en het tweetal het meer dan verdienstelijk deed op de Yamaha M1 was dat anders voor de twee Petronas Yamaha SRT coureurs Franco Morbidelli en Valentino Rossi. Na de vele successen in het verleden, de tweede plaats van Morbidelli in de eindstand van het kampioenschap in 2020 moest het Maleisische team tijdens de eerste twee Grand Prix weekenden in Qatar genoegen nemen met een bijrol. Technische problemen gooiden met name in de eerste race roet in het eten voor Morbidelli, door een technisch probleem moest hij in de eerste race genoegen nemen met de achttiende plaats. Tijdens de tweede race ging het echter niet veel beter, hierin werd de twaalfde plaats zijn deel.
Naast Morbidelli kon ook Rossi als nieuwkomer binnen het team de verwachtingen vooralsnog niet waarmaken. Na een teleurstellende twaalfde plaats in de eerste race blameerde de negenvoudig wereldkampioen zich tijdens de kwalificatie voorafgaand aan de tweede wedstrijd. De Italiaan moest genoegen nemen met de eenentwintigste en voorlaatste startplaats waarmee hij zich eigenlijk zelf al uitschakelde voor een goed en bevredigend resultaat in de race. Rossi passeerde in deze tweede race van het seizoen slechts als achttiende de finish. Na afloop klaagde Rossi over dezelfde problemen als afgelopen seizoen, sterker nog volgens eigen zeggen problemen die zich al voordoen sinds de MotoGP test op Circuit de Barcelona-Catlunya. De grote vraag is nu natuurlijk kan Rossi die dit seizoen nog steeds over dezelfde fabrieks Yamaha kan beschikken als vorig seizoen, dezelfde machine tot zijn beschikking heeft waarmee Quartararo en Viñales beiden een race wist te winnen in Qatar het tij keren in de eerstvolgende races of is dit het nieuwe ‘normaal’ voor de inmiddels 42-jarige MotoGP ster? Als Qatar echter een voorbode is, dan beloofd dit helaas weinig goeds voor de Italiaan en de miljoenen VR46 fans thuis voor de buis.
Op naar Portimão, op naar het volgende Grand Prix weekend, op naar de Grande Prémio 888 de Portugal welke in het weekend van 16 t/m 18 april wordt verreden op het 4,692 km lange Autódromo Internacional do Algarve.
Handige links Tissot Grand Prix of Doha:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter