De nieuwe R125: Yamaha’s Supersport lichtgewicht

1371

Het is ongelooflijk dat het bijna 25 jaar geleden is dat Yamaha de motorwereld op zijn kop zette toen de allereerste R1 werd onthuld voor een overdonderd publiek van journalisten die nauwelijks konden geloven wat Yamaha had gecreëerd. Met zijn ultralichte gewicht, opmerkelijk compacte afmetingen en het toonaangevende vermogen vertegenwoordigde deze iconische motorfiets het begin van een werkelijk verbazingwekkend nieuw tijdperk voor Europese Supersport-motorrijders.

Compleet Supersport gamma van 125 tot 1.000 cc
De komst van de eerste R1 was nog maar het begin. De R1M, R6, R3 en de R125 volgden in zijn spoor, en meer recent de R7, elk naar het beeld van de R1 – de onbetwiste koning van de Supersport. Door echte racemotor technologie en -prestaties naar de straat te brengen, inspireren de modellen uit Yamaha’s R-serie al een kwart eeuw vele duizenden rijders.
De Yamaha R-serie blijft de agenda bepalen, met de breedste reeks aan opwindende Supersport-modellen van 125 cc tot 1.000 cc. Met de winnende staat van dienst in ‘s werelds meest prestigieuze racekampioenschappen, heeft de R-Serie zich gevestigd als de definitieve familie van high performance machines. En voor 2023 bevestigt de lancering van de volgende generatieR125 opnieuw het streven van Yamaha om elke motorrijder de meest uitzonderlijke en prestatiegerichte rijervaring te bieden.







Vierde generatie R125: R-Connection
Toen Yamaha in 2008 de allereerste R125 lanceerde, introduceerde Yamaha het geavanceerde Supersport-ontwerp en technologie in de 125 cc klasse voor het A1-rijbewijs. Met nieuwe normen voor opwindende prestaties, een betere wendbaarheid en een stoere stijl werd deze topmotor van de ene op de andere dag een succes – en tot op de dag van vandaag heeft hij zijn positie als eerste lichtgewicht high performance motorfiets behouden.
In de afgelopen 15 jaar is deze iconische machine consequent verder ontwikkeld om zijn superster-status te behouden onder prestatiegerichte motorrijders die op zoek zijn naar de ultieme motorfiets voor wedstrijden. De R125, speciaal ontworpen voor jonge en compromisloze Supersport-rijders die aan het begin staan van hun relatie met de R-serie, is nog steeds op de goede weg.
Elke Yamaha Supersport is ontwikkeld met hetzelfde pure R-Serie DNA als waarmee het vlaggenschip, de R1, dominant is geworden in de World Superbike-racerij. Ook in de 2023-versie van de R125 is deze race-technologie duidelijk aanwezig, van het dynamische nieuwe kuipwerk ontwerp tot de Deltabox-frametechnologie en de radiaal gemonteerde voorremklauw.
Met een direct herkenbaar nieuw uiterlijk dat rechtstreeks is geïnspireerd op de R7, en voorzien van een connected TFT-instrumentenpaneel, nieuwe elektronica en een reeks verfijningen aan het chassis biedt de vierde generatie Yamaha R125 elke motorrijder een voorproefje van waar de R/World hem of haar kan brengen.

Nieuwste R-serie ontwerp
De R125 krijgt een geheel nieuw uiterlijk dat zijn status als Yamaha’s ultieme lichtgewicht Supersport onderstreept en waardoor de familieband met de R-serie, die deze motor zo bijzonder maakt, nog verder wordt versterkt.
Een krachtige nieuwe multifunctionele LED-koplamp zit centraal in de M-vormige neus en leverteen briljant dim- en grootlicht waarmee je uitstekend kunt zien én gezien worden. Dankzij de ultracompacte afmetingen en het lage gewicht van de koplamp kon een zeer aerodynamische voorkuip worden gemonteerd, met op de R7 geïnspireerde LED-contourverlichting, die de R125een radicaal nieuw ‘big-bike’-uiterlijk geeft.
De agressievere look, een nieuwe aerodynamische kuip en de opnieuw ontworpen en geventileerde tankdelen die het gevoel van een sterke horizontale stroming overbrengen, geven het uiterlijk van de lichtste Yamaha Supersport een volledige transformatie. Dit vernieuwde kuipwerk biedt een totaal gecoördineerde en verfijnde look die de status van deze best-in-classmotorfiets als premium high performance 125 onderstreept.

Op de R1 geïnspireerd 5-inch TFT-scherm
De nieuwe 2023 R125 beschikt over het allernieuwste 5-inch TFT-kleurenscherm, geïnspireerd op het vlaggenschip R1. Er zijn twee verschillende grafische thema’s: de motorrijder kan het thema “Street” of “Track” kiezen, afhankelijk van de omstandigheden. Het “Street”-thema omvat een centrale digitale snelheidsmeter en een toerenteller met balkjes. Onderaan het scherm is een reeks waarschuwingslampjes waaronder het knipperlicht, grootlicht, de temperatuur en meer. Het ‘Track’-thema is een meer gerichte lay-out, met een centrale rondetimer met een geheugen voor 25 ronden en daarboven een toerenteller met balkjes – deze geven de motorrijder belangrijke informatie wanneer ze op een racecircuit zijn.
Beide schermthema’s hebben een programmeerbaar schakellampje bovenaan het display. Het’Track’-thema bevat bovendien een programmeerbaar bereik voor de toerental meter, zodat de motorrijder de beelden kan aanpassen aan de rijstijl en individuele voorkeuren.

Smartphone-connectiviteit
In contact blijven is nu nog gemakkelijker voor R125-motorrijders, want het 2023 model is uitgerust met een Communication Control Unit (CCU) die smartphone-connectiviteit mogelijk maakt. Om deze connectiviteit te activeren, moet de smartphone van de motorrijder eerst via Bluetooth® aan het voertuig worden gekoppeld via de gratis Yamaha MyRide-app. Zodra de motorrijder een smartphone heeft gekoppeld, toont het nieuwe 5-inch TFT-scherm alle meldingen van inkomende oproepen en tekstberichten. Via de app kunnen de belangrijkste parameters van de motorfiets worden bijgehouden en gecontroleerd.
Motorrijders hebben ook toegang tot andere informatie, waaronder de batterijstatus van de smartphone, en bij een technisch probleem met de R125 kan het systeem een Yamaha-dealer of een andere, door de eigenaar gekozen contactpersoon waarschuwen.

  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_ACT_001_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_ACT_002_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_ACT_003_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_ACT_004_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_ACT_005_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_ACT_006_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_ACT_007_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_ACT_008_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_ACT_009_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_ACT_010_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_001_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_002_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_003_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_004_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_005_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_006_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_007_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_008_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_009_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_010_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_011_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_012_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_013_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_014_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_015_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_016_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_DET_017_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_STA_001_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_STA_002_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_STA_003_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_STA_004_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_STA_005_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_STA_006_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_STA_007_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_STU_001_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_DPBMC_STU_002_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_MDNM6_ACT_001_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_MDNM6_ACT_002_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_MDNM6_ACT_003_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_MDNM6_ACT_004_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_MDNM6_ACT_005_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_MDNM6_ACT_006_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_MDNM6_STA_001_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_MDNM6_STA_002_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_MDNM6_STA_003_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_MDNM6_STA_004_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_MDNM6_STA_005_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_MDNM6_STU_001_03_preview
  • 2023_YAM_YZF-R125_EU_MDNM6_STU_002_03_preview

Traction Control Systeem
Voor het hoogste niveau van vertrouwen en controle is de R125 uitgerust met een TractionControl Systeem. Samen met de A&S-koppeling en het optionele Quick Shift Systeem zorgt de tractiecontrole ervoor dat de R125-motorrijder volledige controle ervaart, vooral bij vol gas accelereren. De status van dit schakelbare systeem wordt weergegeven op het nieuwe 5-inchTFT-scherm. Dit systeem kan desgewenst worden uitgeschakeld voor bepaalde situaties zoals circuitrijden.

Nieuwe, op de R1 geïnspireerde bovenste kroonplaat en stuurschakelaars
Het algemene gevoel en uiterlijk van de cockpit van de R125 is naar een geheel nieuw niveau getild met het nieuwe 5-inch TFT-instrumentenpaneel en de nieuwe, op de R1 geïnspireerde, hoogwaardige bovenste kroonplaat die het pure DNA van de R-serie van de motorfiets versterkt.
Het clip-on stuur is uitgerust met nieuwe, op de R1 geïnspireerde ergonomische schakelaars waarmee de motorrijder intuïtief diverse functies kan bedienen, waaronder het nieuwe TFT-schermthema.

Voorbedraad voor Quick shifter
Elk model in de Yamaha R-serie is een echt racemonster, geïnspireerd op de compromisloze geest van de winnende R1M en gebouwd met de nieuwste, door de racerij ontwikkelde technologie. Het model voor 2023 is voorbedraad voor een Quick shifter, waardoor het voor deR125-bestuurder eenvoudig is om een origineel Yamaha Quick shifter-systeem te monteren dat naadloos vol gas opschakelen mogelijk maakt voor een absurd sterke acceleratie.

Michelin Pilot Street-banden
Het model voor 2023 is uitgerust met Michelin Pilot Street-banden die zijn ontwikkeld om sportieve rijeigenschappen te combineren met sterke prestaties op nat en droog wegdek. Het nieuwste profiel ontwerp biedt een uitstekende balans tussen grip en slijtage. De combinatie vaneen 100/80-17 voorband en een brede 140/70-17 achterband biedt de R125 een uitstekende wegligging en wendbaar bochtengedrag.

Technische kenmerken van de R125

  • Nieuw dynamisch kuipwerkontwerp van de R-serie
  • Nieuwe compacte en bi-functionele LED-koplamp
  • Nieuwe, op de R7 geïnspireerde LED-contourverlichting
  • Nieuw, op de R1 geïnspireerd 5-inch TFT-instrumentenpaneel met twee thema’s
  • Nieuw programmeerbaar schakellampje en toerentalbereik
  • Nieuwe smartphone-connectiviteit via CCU en Bluetooth
  • Nieuw Traction Control Systeem
  • Nieuwe, op de R1 geïnspireerde bovenste kroonplaat en stuurschakelaars
  • Nieuwe voorbedrading voor Quick shifter
  • Sportieve, comfortabele en imponerende rijpositie
  • Koppelrijk 125 cc EURO5 4-takt motorblok met VVA (Variable Valve Actuation)
  • A&S-koppeling
  • KYB upside-down voorvork van 41 mm
  • Zwevende remschijf van 292 mm voor / remschijf van 220 mm achter
  • Lichtgewicht gegoten aluminium achterbrug
  • 11 liter brandstoftank
  • 2-kanaals ABS
  • Radiaal geplaatste voorremklauw
  • Deltabox-frame met geoptimaliseerde geometrie
  • 2-delig bestuurders-/passagierszadel, hoogte van bestuurderszadel: 825 mm
  • Michelin Pilot Street-banden: 100/80-17 voor / 140/70-17 achter
  • Nieuwe kleurstellingen en graphics van de R-serie

Prijs en beschikbaarheid
De 2023 R125 is vanaf februari 2023 verkrijgbaar in Europa. Neem contact op met je nationale Yamaha-distributeur voor meer gedetailleerde informatie over de beschikbaarheid en de lokale prijs.

Kleuren

  • R125 Icon Blue
  • Tech Black

2023 R-serie familie: Puur race-DNA
De Yamaha R-serie met high-tech prestatiemotoren is de laatste 25 jaar voortdurend verfijnd en vormt het summum van de Supersport-ontwikkeling. Elk model in de 2023-lijn blijft trouw aan het oorspronkelijke ‘no compromise’-concept van de R-serie. Dit was altijd al de constante ontwerp filosofie achter elk model dat met trots het iconische ‘R’-logo draagt.
Gevormd door het race winnende DNA dat in elke motorfiets uit de R-serie zit, en aangedreven door het allesoverheersende 998 cc Crossplane-motorblok, bieden de R1 en R1M prestaties van wereldklasse voor de straat- en circuitrijder die de echte waarde van Yamaha’s race-erfenis begrijpt en aanvoelt.
De R1 GYTR (alleen voor het circuit) is gebouwd voor motorrijders en racers die het ultieme circuitklare pakket nodig hebben. Deze motorfiets is volledig voorbereid door Yamaha’s racetechnici. De R1 GYTR is uitgerust met een reeks prestatie verhogende GYTR-accessoires, waaronder een hoogwaardige Akrapovic-uitlaat, een programmeerbare ECU en een met glasvezel versterkt lichtgewicht kuip in primerwit. De R1 GYTR is uitsluitend verkrijgbaar bij Yamaha PRO SHOPS
De R1 is uitgerust met het meest geavanceerde motorblok, chassis en elektronische besturingstechnologie die is ontwikkeld op basis van de winnende MotoGP®- en SBK®-racemotoren van Yamaha. De R1-lijn biedt dan ook de ultieme superbike-ervaring.
De R6 heeft de World SSP® jarenlang volledig gedomineerd, en wel in die mate dat elke motorrijder die serieus wilde winnen, altijd voor Yamaha koos. Met de raceklare specificaties zijnde R6 RACE en R6 GYTR de eerste keuze voor circuitrijders, racers en teams.
Aangedreven door Yamaha’s koppelrijke 698 cc Crossplane-motorblok biedt de R7 een van de meest toegankelijke en plezierige manieren om de R-wereld te betreden. Met de op de R1geïnspireerde styling, de uitstekende praktijkprestaties en het compacte chassis is deze motorfiets hard op weg zich te vestigen als een top middengewicht Supersport.
De R3 (A2-rijbewijs) is ideaal voor motorrijders die de overstap maken van de 125 cc-categorie. Deze motorfiets wordt geleverd met dezelfde mooie look en hoge bouwkwaliteit als elke Yamaha Supersport.

Yamaha bLU cRU-programma en cups
Het Yamaha bLU cRU-programma is opgezet door Yamaha in samenwerking met FIM Europe en Dorna Sports, en is bedoeld om de racesterren van morgen aan te moedigen, te koesteren en te ontwikkelen. In 2023 worden alle geïnteresseerde coureurs die hun talenten willen tonen aan top raceteams uitgenodigd om zich in te schrijven voor de R3 bLU cRU European Cup. Deze cup wordt verreden tijdens geselecteerde Europese rondes van het World Superbike Championship.
In het debuutjaar van de R7 Cup konden meer dan 100 deelnemers, van circuitrijder tot plezierracer, volop genieten van het racen met de nieuwe R7. De R7 Cup Series gaat in 2023 zijn tweede seizoen in. Hierbij zijn ten minste 5 Europese landen betrokken. De Cup Serie wordt afgesloten met de R7 Series European SuperFinale, die wordt gehouden tijdens een van de laatste rondes van het FIM World Superbike Championship van 2023.

Originele Yamaha-accessoires
Yamaha heeft een breed scala aan originele accessoires ontwikkeld waarmee eigenaren van een R-serie een uniek gepersonaliseerde Supersport-machine kunnen samenstellen. De lange lijst van speciaal gemaakte componenten omvat GYTR-accessoires voor topprestaties, waaronder een volledig Akrapovic-uitlaatsysteem, een aerodynamisch sportscherm en een Quick Shift-systeem – plus diverse paddock- en garage-items.
Er is ook een uitgebreide keuze aan cosmetische upgrades, waaronder LED-knipperlichten, een zadelkap, kettingbeschermer, kentekenplaat houder, lichtgewicht billet hendels en nog veelmeer. Alle GYTR en originele Yamaha-accessoires kunnen door de leverende dealer op de nieuwe R125 van de klant worden gemonteerd voordat deze wordt opgehaald. De accessoires kunnen ook achteraf op een gebruikte machine worden gemonteerd.

Paddock Blue
Paddock Blue Collection is de officiële R-serie Supersport-kledinglijn van Yamaha, die alles omvat van T-shirts, hoodies, polo’s en sweaters tot softshells en jassen, en ook een reeks CE-goedgekeurde rijkleding.
De Paddock Blue Apparel Collection wordt aangevuld met een selectie van Paddock Bluebagage en merchandise artikelen zoals gearbags, handbagagetrolleys en rugzakken, evenals headwear, novelties en geschenken – een ‘must have’ voor iedere R-eigenaar en fan.

MyGarage app
De Yamaha MyGarage-app is een snelle en gemakkelijke manier voor klanten om thuis een virtueel model uit de R-serie met tal van originele accessoires samen te stellen op hun smartphone of laptop. Met de gratis app kunnen gebruikers accessoires toevoegen en verwijderen om hun ideale Yamaha Supersport te creëren en het eindresultaat in 3D vanuit elke hoek te bekijken.
Dankzij MyGarage hoeft een klant nooit meer te gokken welke accessoires aan te schaffen. Nadat de definitieve accessoires zijn gekozen, kan het pakket via e-mail naar de door de klant gekozen Yamaha-dealer worden gestuurd, die vervolgens de geselecteerde originele accessoires op hun model uit de R-serie zal monteren.

Voor meer informatie over originele Yamaha-accessoires en -kleding of MyGarage ga je naar www.yamaha-motor.nl 

MyRide
De gratis MyRide-app van Yamaha geeft elke eigenaar van een motorfiets uit de R-serie de kans om nog meer plezier en informatie uit elke rit te halen. De app is beschikbaar voor iOS- en Android-apparaten, houdt elke gereden route bij en slaat alle routes op. Gebruikers kunnen hun eigen verhaal vertellen en aan elke rit foto’s toevoegen die ze kunnen delen op sociale media. Met MyRide kunnen gebruikers ook alle rijstatistieken bekijken, waaronder de totale afstand, hoogte, topsnelheid, gemiddelde snelheid, acceleratie en hellingshoek, om te vergelijken met andere rijders.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter