De nieuwe BMW S1000 RR: De benchmark in het Supersportsegment

1192
bmw-s-1000-rr
BMW S 1000 RR | foto© BMW Motorrad

De nieuwe BMW S 1000 RR beleefde zijn werelddebuut op de EICMA 2018. De BMW S 1000 RR werd in 2009 gelanceerd en begint nu aan zijn derde, compleet nieuwe generatie.

De nieuwe BMW S 1000 RR – nog lichter, sneller en makkelijker.
De nieuwe BMW S 1000 RR beleefde zijn werelddebuut op de EICMA 2018. Dankzij de compleet nieuw ontwikkelde motor en rijwielgedeelte stijgt het vermogen met 6 kW (8 pk) naar 152 kW (207 pk), terwijl het gewicht met 11 kg is gereduceerd van 208 kg naar 197 kg (193,5 kg met M Package).




De BMW S 1000 RR werd in 2009 gelanceerd en begint nu aan zijn derde, compleet nieuwe generatie. Behalve meer vermogen was het doel om de BMW S 1000 RR tenminste 1 seconde sneller te maken dan zijn voorganger, een gebruiksvriendelijker design te creëren en nog meer controle te bieden. De BMW S 1000 RR laat niets te wensen over op bochtige provinciale wegen en op het circuit, vooral dankzij de Dynamic Traction Control en Wheelie Control, ABS Pro en Hill Start Control die naar een nog hoger niveau zijn getild. Dat geldt ook voor de LED-verlichtingstechniek en het grote TFT-display.

De nieuwe BMW S1000 RR: De benchmark in het Supersportsegment

“Onze uitdaging was om de voorganger – die tien jaar lang op elk vlak domineerde – aanzienlijk te verbeteren ten aanzien van performance. Dit vertaalden we naar duidelijke doelstellingen: een seconde sneller op het circuit, meer dan 10 kg lichter en makkelijker te besturen. Deze doelen vormden de basis voor iedere beslissing. Het resultaat is een fascinerende, nieuwe motorfiets die ons eigen oogmerk overtreft en opnieuw de benchmark vormt”, aldus Claudio De Martino, Vehicle Technology Team Leader.

Nieuw ontwikkelde motor met BMW ShiftCam Technology voor een beter vermogensbereik bij lage toerentallen en een hoger piekvermogen.
Met zijn nieuw ontwikkelde, 4 kg lichtere viercilinder-in-lijn motor heeft de BMW S 1000 RR nog meer vermogen dan voorheen. Behalve de verbeterde in- en uitlaatpoortgeometrie maakt ook de BMW ShiftCam Technologie zijn debuut: een nieuw ontwikkelde techniek met variabele kleptiming en -slag in het inlaattraject. Het nieuwe inlaat- en uitlaatsysteem (1,3 kg lichter) draagt eveneens bij aan het sportieve rijgedrag. Het hogere koppel zorgt voor rijdynamiek en een betere sprintcapaciteit door de vloeiende koppelcurve.

Compleet nieuw rijwielgedeelte met verbeterde geometrie voor meer precisie en een beter rijgedrag.
De technici van BMW Motorrad pakten iedere mogelijkheid aan om het rijwielgedeelte te verbeteren en het gewicht te beperken. De motor van de nieuwe BMW S 1000 RR heeft een soepelere krachtverdeling dan voorheen. In de zoektocht naar een betere geometrie en rijdynamiek waren gewichtsverdeling, balans en een lager gewicht belangrijke kernpunten bij de ontwikkeling van het nieuwe frame. Het nieuwe Full Floater Pro draagt eveneens in grote mate bij aan de verbeterde rijdynamiek. Bestuurders van de nieuwe BMW S 1000 RR profiteren daardoor van een verbeterde rijwielgedeelte, meer tractie en feedback tijdens het rijden. De nieuwe generatie van Dynamic Damping Control (DDC) is als optie verkrijgbaar. Dit is speciaal ontwikkeld voor de

BMW S 1000 RR en biedt door zijn innovatieve kleppentechniek geen compromissen bij rijden op het circuit.

Standaard vier rijmodi en optionele ‘Rijmodi Pro’.
De nieuwe BMW S 1000 RR beschikt standaard over vier rijmodi: ‘Rain’, ‘Road’, ‘Dynamic’ en ‘Race’. De optionele ‘Rijmodi Pro’ bieden drie extra rijmodi (Race Pro 1-3) voor gebruik op het circuit. Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro, Wheelie Control en gasrespons zijn hierbij naar eigen smaak aan te passen. Andere onderdelen van de optionele Rijmodi Pro zijn Launch Control en de instelbare Pit Lane Limiter. Supersnel schakelen gebeurt met behulp van de Schakelassistent Pro die standaard is op de nieuwe BMW S 1000 RR.

De nieuwe 6-axis sensor, Dynamic Traction Control (DTC) en de DTC Wheelie Control bieden het ultieme gevoel van controle. ABS Pro zorgt voor meer stabiliteit en veiligheid in bochten. De nieuwe BMW S 1000 RR is standaard voorzien van ABS Pro, Dynamic Traction Control (DTC) en Wheelie Control. Alle controlesystemen hebben een nieuwe afstelling voor betere rijkwaliteiten en -karakter. De standaard ABS systemen van BMW Motorrad leveren al een hoge mate van controle bij het remmen in een rechte lijn. ABS Pro brengt dit naar een hoger niveau door extra veiligheid te garanderen bij het remmen in bochten.

Multifunctioneel instrumentenpaneel met 6,5-inch TFT-display zorgt voor uitstekende leesbaarheid en toont meer informatie.
Het instrumentenpaneel van de nieuwe BMW S 1000 RR is compleet nieuw en beter voorbereid op circuitrijden. Naast het tonen van meer informatie, is de 6,5-inch TFT-display, zelfs met fel licht, beter afleesbaar. Het doel was om de bestuurder onder alle omstandigheden op maat gemaakte informatie te bieden. Het Pure Ride scherm toont alle informatie die nodig is voor normaal weggebruik. De drie Core schermen zijn daarentegen met een analoge (Core 1 en 2) of digitale toerenteller geschikt voor het circuit.

Dynamisch design met betere ergonomie en aantrekkelijke kleuren.
De nieuwe layout van het frame – als een Flex Frame – maakt het mogelijk om een slankere benzinetank en zadel te ontwikkelen voor een betere zit- en knieondersteuning. Geoptimaliseerde materialen, een nieuwe stuurindeling en nieuwe voetsteunen zorgen samen voor een betere ergonomie. De nieuwe BMW S 1000 RR is gelijk herkenbaar als nieuw model door zijn nieuw ontworpen body. De nieuwe kleurschema’s ‘Racing Red’ en ‘Motorsport’ benadrukken het dynamische design.

Voor meer informatie over de BMW S 1000 RR, zie www.bmw-motorrad.nl/s1000rr

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App