De nieuwe BMW M 1000 RR

633
bmw-m-1000-rr
De nieuwe BMW M 1000 RR | foto© BMW Motorrad

Het eerste M model van BMW Motorrad beleeft zijn wereldpremière: de nieuwe BMW M 1000 RR met technologie van de BMW motorfietsen uit het World Superbike Championship.

Aan de basis staat de BMW S 1000 RR Superbike motorfiets. Het eerste M model van BMW Motorrad omvat talrijke upgrades voor motor, rijwielgedeelte, design en remsysteem die regelrecht stammen uit de racerij.







De vloeistof gekoelde viercilinder-in-lijn motor levert nu een maximumvermogen van 156 kW (212 pk) bij 14.500 toeren per minuut. Het rijklaargewicht bedraagt 192 kilogram. Dat is 4 kW (5 pk) meer dan de BMW S 1000 RR en 3,7 kilogram minder gewicht, onder meer dankzij de toepassing van Carbon wielen. Met deze waarden is de BMW M 1000 RR de krachtigste en snelste voor weggebruik geschikte motorfiets van BMW Motorrad. Mede dankzij een hoog koppel van 113 Nm bij 11.000 toeren per minuut accelereert de superbike motorfiets in 3,1 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 306 km/h.

Dé M winglets
De aerodynamische eigenschappen speelden een beslissende rol in het ontwikkelingswerk voor de BMW M 1000 RR. Enerzijds voor een hoge maximale snelheid die absoluut van belang is om races te winnen en anderzijds voor het bereiken voor maximale grip bij accelereren.

De M winglets van carbon aan de voorzijde spelen daarvoor een belangrijke rol. Deze zijn aan de hand van intensief testen op het circuit en in de windtunnel van BMW Group ontwikkeld. Ze zorgen voor extra druk op het voorwiel. Dat onderdrukt bij hard accelereren de neiging tot wheelies en zorgt ervoor dat de traction control minder vermogen hoeft terug te nemen, waardoor meer kracht kan worden omgezet in acceleratie. Het effect van de winglets is ook merkbaar in bochten en bij remmen. De extra neerwaartse druk maakt later remmen mogelijk en bochten zijn stabieler te nemen.

  • finedata_cmyk_A0297838
  • finedata_cmyk_A0300305
  • finedata_cmyk_A0300308

Het allereerste M remsysteem
Net als de automobielen van BMW M GmbH heeft ook de M 1000 RR een M remsysteem. Hierin is de ervaring verwerkt die BMW Motorrad heeft opgedaan in het World Superbike Championship. Het systeem staat garant voor hoge remkracht met maximale controle en minimale kans op fading. De M remklauwen zijn blauw geanodiseerd en voorzien van een M logo.

BMW M 1000 RR met M Competition Package
Voor degenen die nog meer wensen is er het M Competition Package met M gefreesde onderdelen, M carbon componenten, een zilverkleurige 220 gram lichtere swingarm en een onderhoudsvrije DLC gecoate M Endurance aandrijfketting. Bij dit pakket hoort ook de sportieve afdekking over het passagiersgedeelte van het zadel.

Alvast te reserveren: de BMW M 1000 RR met M Competition Package!
Het is voor geïnteresseerden na een aanbetaling van € 1.000,- mogelijk om alvast een pre-order plaatsen op de BMW M 1000 RR met M Competition Package.* Hiermee ben jij als één van de eersten verzekerd van een productieplaats. Meer informatie op https://www.bmw-motorrad.nl/nl/modellen/sport/m1000rr.html?tl=dis-rcsp-sk66-brnd-mn-mk66-rdat-redacto1-20200925-

De BMW M 1000 RR komt eind Q1 / begin Q2 2021 beschikbaar in Nederland vanaf € 39.380,-.

*De pre-order geldt alleen voor de BMW M 1000 RR mét M Competition Package.

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App