Met een vijfde plaats werd Victor Steeman zondag op het Misano World Circuit Marco Simoncelli de best geklasseerde Nederlander in de WorldSSP 3000 klasse. Naast Steeman kwamen er in Misano nog zes landgenoten in actie, onderstaand de reacties van het zevental.
Victor Steeman was het gehele weekend in Misano goed op dreef en veelvuldig in de voorste gelederen te vinden. De KTM coureur kende vanaf de vierde plaats op de grid een goede start en maakte de gehele race deel uit van een zes man sterke kopgroep. Bij het ingaan van de laatste ronde leek Steeman op weg naar een podiumplaats, maar het werd uiteindelijk P5.
Victor Steeman (P5): “Het was een goede race, vanaf het begin voelde ik al meteen dat de baan niet zoveel grip had als in alle sessies ervoor. Ik had een goede start en ik kon meteen goed aanpikken bij de andere top-rijders. Na een paar ronden merkte ik al dat mijn motor erg warm werd en dat inhalen moeilijk ging. Ik wachtte tot de laatste twee ronden en toen ben ik gaan aanvallen. Ik ging gelijk de laatste ronde als tweede in en had gehoopt dat ik van Carrasco haar slipstream kon gebruikmaken alleen dat ging helaas niet doordat haar motor erg hard liep. Hierdoor kwamen helaas weer alle rijders in de groep voorbij. Op het laatst gelukkig nog 1 rijder in kunnen halen voor de streep en uiteindelijk 5e geworden. Wel tevreden met het resultaat alleen ik had wel de pace en snelheid voor een podiumplaats. Volgende race in Donington weer een kans.”
Scott Deroue stond voor een uitdaging in Misano, nadat hij zich als achttiende had gekwalificeerd in de natte Superpole. Na de start kwam de MTM Kawasaki coureur snel naar voren, maar door meerdere crashes voor hem in de eerste ronde verloor Deroue de aansluiting met de kopgroep. Deroue wist zich wel los te rijden van de tweede groep, maar na een wedstrijd met een strak tempo zat er niet meer in dan een zevende plaats.
Scott Deroue (P7): “Tijdens de vrije trainingen ging het vrij goed. Ik kon constant goede rondetijden zetten. In de natte kwalificatie had ik geen goed gevoel met de motor en dat resulteerde in een P18 op de grid. Ik had een goede start, maar de eerste ronde was één grote chaos. Er waren meerderde valpartijen voor mij, waardoor ik veel tijd verloor. Daardoor was er een gat ontstaan van een paar seconden naar de eerste groep. Ik reed weg uit de tweede groep, maar zonder slipstream lukt het niet om er nog weer bij te komen. Ik heb wel een hele constante en goede race gereden, maar het mocht niet zo zijn dat ik dit kon omzetten naar een goed resultaat.”
Jeffrey Buis scoorde zijn beste startplaats tot nu toe in de WK Supersport 300 klasse met een tiende positie in de Superpole. Tijdens de race in Misano wist de MTM Kawasaki coureur ondanks gripproblemen naar een vijftiende plaats te rijden, waardoor hij voor de vierde achtereenvolgende keer in de punten wist te finishen.
Jeffrey Buis (P15): “Na de vrije trainingen had ik zeker getekend voor één WK-punt, want toen ging het nog niet zo gemakkelijk. Maar gezien de problemen die we hadden in de race, had er toch wel wat meer ingezeten. Dat is jammer, maar het is wel goed dat we opnieuw gefinisht zijn in de punten. De eerste ronde was erg chaotisch, want ik moest een paar keer uitwijken voor een aantal crashes voor mij. Nu gaan we door naar Donington Park en daar hoop ik een beter eindresultaat te behalen!”
Voor Koen Meuffels verliep de race in Misano allesbehalve naar wens. De Freundenberg KTM-coureur kende een redelijke start van de race. De Brabander kwam echter ten val en zag daarmee wederom een goed resultaat in rook op gaan.
Koen Meuffels (DNF): “Ik weet eigenlijk op dit moment niet helemaal wat ik kan doen om een crash te voorkomen op de KTM in een race. Iedere keer als ik denk het gevoel te hebben blijkt dat niet zo te zijn en ik heb ook geen zin om 10e te eindigen omdat ik weet dat er meer in zit. In Donington doen we een nieuwe poging!
Het zit Robert Schotman de laatste wedstrijden niet mee. Nadat de MTM Motoport Kawasaki in Jerez al in de eerste bocht van zijn motor werd getikt, werd hij in Misano in de eerste ronde ook meegenomen in een crash op hoge snelheid van een andere rijder. Erg zonde, want de voortekenen waren goed nadat Schotman een goed tempo aan de dag legde tijdens de trainingen.
Robert Schotman (DNF): “Vanaf de eerste trainingen stonden we er goed bij en tot aan de warm up liep het eigenlijk goed, dus ik begon met vertrouwen aan de race. Ik had een goede start en won vervolgens wat plekken. Ik lag op P9 toen ik het rechte stuk op ging. In de tweede snelle knik na het rechte stuk klapte er iemand vol bij mij achterop waardoor ik met ongeveer 170 km/h ten val kwam. Het gaat gelukkig vrij goed, ik heb alleen wel wat last van mijn rechterknie. Deze heb ik laten checken, maar daar zitten geen breuken in. Het is de tweede race achter elkaar dat ik niet verder ben gekomen dan de eerste ronde doordat er iemand valt en diegene mij meeneemt. Erg zuur en teleurstellend natuurlijk, maar in Donington gaan we er weer voor!”
Voor Dennis Koopman was het een bijzonder weekend. De coureur uit het Overijsselse Heino werd als vervanger opgeroepen van de geblesseerde Dion Otten. Zonder nog een race gereden te hebben dit jaar en zonder enige ervaring op de Kawasaki begon Koopman aan het weekend. Koopman bleek een snelle leerling te zijn maar de wisselende weersomstandigheden dit weekend waren zeker niet in zijn voordeel. Hij miste dan ook op een haar na rechtstreeks plaatsing voor de hoofdrace. In de Last Change Race waren het wederom de wisselende omstandigheden die roet in het eten gooiden.
Dennis Koopman (Last Change race P10): “Ik kan terugkijken op een redelijk goed weekend. Voor mij was de Kawasaki 400 een nieuwe motor en ik reed mijn laatste race vorig jaar in Magny Cours. Ik kwam dus zonder training terug op de motor. Ik heb me jammer genoeg niet weten te plaatsen voor de zondag race maar ik kwalificeerde me op P16 met 0.010 seconde achter p15. In de Last Chance Race mocht ik vanaf P1 starten, wel in een race die overigens nat was. Ik reed samen met 2 anderen los van de groep en na een aantal ronden gingen beide rijders voor me onderuit. Ik had een gaatje van 2,5 seconde maar toen het begon op te drogen had ik niet genoeg vertrouwen meer en zakte terug naar P10.”
Finn de Bruin was ook één van de coureurs die duidelijk moeite had met de wisselende weersomstandigheden. De Yamaha coureur wist zich tijdens de kwalificatie niet rechtstreeks te plaatsen voor de Hoofdrace en een slechte start zaterdag in de Last Change Race zorgde voor een nagenoeg onmogelijke opgave om zich alsnog te plaatsen voor de zondag te verrijden. De Bruin blijft echter positief gestemd en kijkt al uit naar de volgende race op Donington Park.
Finn de Bruin (Last Change race P18): “Vandaag begon met regen. Hierdoor was FP3 aan t’begin nat en ik moest hier aan wennen. Het werd erg snel droog en vervolgens verbeterde iedereen zijn/haar tijd. In de kwalificatie was het de hele training nat. Groep A had wel droog, wat betekende dat als je in de top 15 van je groep zat, je de race zou mogen rijden zonder de Last Change Race te doen. Het lukte mij net niet om mij direct te kwalificeren en moest dus deze race rijden. Ik had een slechte start en slechte eerste paar bochten. Hierdoor verloor ik direct de aansluiting met de kopgroep en vond deze ook niet meer terug. Ik verwachtte zelf veel van dit weekend en na FP1 had ik er alle vertrouwen in. Het is daarom ook erg jammer dat het in de kwalificatie net niet lukte. Op naar Donington, waar ik weer wil verbeteren!”
De zesde ronde van het World Supersport 300 kampioenschap is van 5 t/m 7 juli op het circuit van Donington Park.
Handige links Pata Riviera Di Rimini Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App