De Nederlandse wegracetopper van toen: Rob Filart

4279
rob-filart
Rob Filart | foto© Henk Keulemans

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. In de rustige wintermaanden zonder races stellen we wekelijks een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Rob Filart

Wie is Rob Filart?







  • Naam: Rob Filart
  • Bijnaam: Robbie
  • Geboren op: 17 mei 1974
  • Woonplaats: Oldenzaal
  • Partner: Victoria
  • Start wegrace carrière: 1992
  • Actief geweest in: 125cc, 250cc en 1x supersport 400
  • Aantal titels: 2
  • Einde wegrace carrière: 2003
  • Huidige beroep: zelfstandig ondernemer- verkoop bedrijfswagens
  • Facebook: www.facebook.com/rob.filart
  • Twitter: @Robbie84327798
  • Instagram: @filartbedrijfswagens

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Mijn vader had een garagebedrijf in Manderveen en tevens was hij monteur voor vele Twentse coureurs. Omdat het huis naast de werkplaats stond waren er altijd coureurs bij ons over de vloer. Overdag het bedrijf en ‘s avonds de motorsport.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Zonder twijfel met Jarno Jansen. Hij was beter maar ik zat in een kleiner team waardoor minder druk

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

De 250CC Aprilia tweetakt. Waanzinnig fiets om op te racen en sturen als een scheermes

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Mugello Italië. Het circuit heeft alles. Snelheid, langzame bochten, hoge snelheidsbochten,  hoogte verschillen, vele inhaal mogelijkheden, de ligging is prachtig in de Toscanse bergen en als je de Grand Prix daar hebt gereden voel je de emotie en passie voor de motorsport

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Oh jee…. Dat zijn er zo veel. Daar kan ik een boek over schrijven. Ik denk dat ik dan toch ga voor het verhaal in het parc ferme in België op het circuit van Zolder. Naast mij stonden Henri Sala en Hans Koopman. Net voordat we het circuit op moesten kwam Koopman met een alcohol tester aan. Hij haalde diep adem en liet Sala zien dat hij nuchter was. Daarna moest Sala. Hij wist alleen niet dat er onder de blaastester een gat dichtgehouden moest worden anders kwam je compleet onder het roet te zitten. Sala haalt diep adem en blaast met alles wat hij in zich had. Resultaat…. zijn hoofd pik en pik zwart en zelfs het tandvlees zat volledig onder. Maar er was geen tijd meer om het gezicht schoon te maken. Sala doet de helm op en je raad het al. Wie wint de wedstrijd…..Juist Henri Sala. Je moest de officials zien kijken toen Sala zijn helm afdeed bij de podium ceremonie.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De vele mooi herinneringen samen met mijn vader. 13 seizoenen hebben we samen over de wereld gezworven van circuit naar circuit.  We hebben samen onze passie kunnen uitoefenen. Daar ben ik zeer dankbaar voor.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben een eigen bedrijf gestart in verkoop en leasing van bedrijfswagens

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Mijn vader en ik kijken nog steeds samen alle Grand Prix wedstrijden, analyseren de trainingstijden en de sector tijden en tot vorig jaar gingen wij 1x per jaar naar een buitenlandse GP. Actief als teammanager of teambaas ben ik niet.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Voor mij is er maar 1 coureur en dat is Valentino Rossi. Deze man heeft zoveel betekend voor de sport. Niet alleen door zijn surplus aan talent maar ook alle facetten er omheen begrijpt hij als geen ander. Het is erg mooi dat hij samen met zijn team en de VR46 Riders Academy iets terug wil geven aan de wegrace sport

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Ik heb vorig jaar op de Red Bull ring Zonta van den Goorbergh zien rijden en ik was erg onder de indruk. Zo jong nog en je ziet dat hij nu al weet hoe het spelletje werkt. Wat volgens mij erg belangrijk is, is dat een coureur denkvermogen over heeft tijdens het racen. Dat hij op de motorfiets kan analyseren. Kijk naar Joan Mir. Die heeft denk capaciteit over en komt daarom zover.  Ik denk dat Zonta het in zich heeft om ver te komen samen met zijn vader en oom.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Ieder coureur vindt natuurlijk dat het in zijn tijd moeilijker en zwaarder was dan in de huidige tijd. Ik denk dat de tijden gewoon heel erg verschillen. Vroeger reed de dood bijna letterlijk met je mee achter op de motor, maakte je een foutje dan kon het direct fataal zijn. Dat maakte het extra zwaar. Dat is nu natuurlijk allemaal veel veiliger en beter geregeld. Tegenwoordig wordt er natuurlijk veel meer van de coureur gevraagd qua media en alles er omheen. Daar moet je ook mee leren omgaan en maakt de druk ook weer veel hoger. Dus het is te makkelijk gezegd dat het om mentaliteit gaat wat je zo vaak hoort.
Ik sta er te lang en te ver vanaf om een mening te geven over de nationale racerij. In zijn algemeenheid vind ik dat we ons te veel vergelijken met Italië en Spanje. Er leiden meerdere wegen naar Rome. Het zit nu eenmaal niet in onze cultuur om al op een vrij jonge leeftijd alles op te geven voor een bepaalde sport. Daardoor zullen de jonge Nederlandse sporters pas op een latere leeftijd pieken en klaar zijn voor het grote werk. Je ziet dat veel jonge coureurs te snel gebracht worden en er nog helemaal niet klaar voor zijn. Ze kunnen dan misschien wel hard rijden maar er wordt tegenwoordig veel meer dan alleen hard rijden gevraagd van een coureur.  Daarom zie je er zoveel afbranden.  Ik denk dat we ons daar meer op moeten focussen. Nu al moet iemand met 16-17 jaar klaar zijn om op wereldniveau te presteren terwijl wij vroeger pas konden beginnen met 17 jaar. Ik denk dat het een andere aanpak vergt. En het is toch niet erg als iemand er pas op zijn 22e klaar voor is?

Zaterdag 19-12-2020: De Nederlandse wegracetopper van toen: Ronald ter Braake 

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App