Als klein wegraceland blazen we met wereldtoppers als Michael van de Mark, Glenn van Straalen, Jeffrey Buis, Loris Veneman, Bo Bendsneyder, Zonta van den Goorbergh, Collin Veijer en vele anderen een aardig potje mee op WK niveau. Maar wie gaan deze genoemde namen in de toekomst opvolgen? In deze rustige winterperiode zullen we een aantal jonge – en aanstormend Nederlandse wegracetalenten in de schijnwerpers zetten in de rubriek: “De Nederlandse wegracetopper in de dop”. In deze editie: Deze Yamaha R3 Benelux coureur Thije Ligtermoed.
- Wie is Thije Ligtermoed
- Naam: Thije Ligtermoed
- Bijnaam: Geen bijnaam wel een gaaf logo vind ik zelf T#17E
- Geboren op: 17 december 2007
- Woonplaats: Montfoort
- Opleiding & school: Diploma VO gehaald, en nu lekker aan het werk.
- Start wegrace carrière: 2018
- Actief geweest in: Minibike Junioren A – 1 jaar, Molenaar NSF100 – 3 jaar, Yamaha YZF R125 – 1 jaar, Yamaha R3 Benelux cup 2 jaar.
- Actief in 2025: De pijlen zijn gericht op de Yamaha R7 Benelux cup, ik hoop dat dit gaat lukken.
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Mijn vader heeft altijd geracet (brommer en scooter) daar zag ik toen de NSF100 Cup coureurs rijden en dat vond ik heel gaaf. Daar is waarschijnlijk het zaadje gepland. Vanaf mijn vierde reedt ik al op een Quad, vanaf 8 jaar veel met de minibike getraind op Velp en bij Karba. 1 jaartje Minibike Junioren A in 2018 met dispensatie (ik was te oud) en toen was ik besmet met het racevirus.
Wat maakt de wegracesport voor jou zo bijzonder?
De adrenaline, het verleggen van je grenzen en iedere meter, iedere bocht, iedere ronde en iedere race het beste uit jezelf en de motor te halen. De eigenschappen die ik daarvoor moet ontwikkelen zijn denk ik heel waardevol en helpen me ook naast het raceleven.
Wie zijn op dit moment voor jou de belangrijkste personen binnen de sport?
Vanzelfsprekend zijn dat mijn ouders en voornamelijk mijn vader. Daarnaast worden bij iedere stap die je maakt sponsoren steeds belangrijker. Het groepje mensen die mij deze sport/hobby gunt en hopelijk nog gaat groeien, maakt het uiteindelijk mogelijk om te onderzoeken tot hoever mijn talent kan gaan.
Wat zie jij zelf als je sterkste punten als coureur?
Dat is zonder twijfel dat ik een plan kan uitvoeren en de race kan lezen. De klasse waar ik de laatste jaren in rij vraagt meer dan alleen snelheid. Tactiek en race-intelligentie zijn zeker zo belangrijk. Daarnaast kan ik vanaf sessie 1 gelijk op snelheid zijn, en dat helpt me om beter voorbereid aan de start van de race te staan.
Wat zijn de punten waar je jezelf als coureur nog graag zou verbeteren?
Ik denk dat ik inmiddels mijn zwakste plekken al flink heb verbeterd. Verandering van omstandigheden tijdens een race (van nat naar droog of andersom) kan nog wel beter. Als die omstandigheden zich voordoen tijdens een training kun je mij op de baan vinden, maar die krijg je niet vaak. Beter met verlies omgaan kan ook nog wel een tandje beter.
Wat zijn jouw ambities binnen de sport?
Een carrière op WK niveau. Gezien mijn bouw en de richting die we hebben gekozen is de WSBK paddock dan wel het ultieme doel. Ik probeer ook realistisch te zijn, al is dat niet altijd makkelijk, mijn doorzettingsvermogen, wil en prestaties zijn helaas niet altijd voldoende om je doel te bereiken, maar iedereen mag dromen en ik ook .
Wat is jouw favoriete circuit en waarom?
Circuito do Estoril. Ik heb hier in oktober mee mogen doen met de Yamaha R3 Superfinale. Het circuit is geweldig om op te rijden door de afwisseling van snelle rechte stukken en technische moeilijke bochten. Het biedt een uitdagende mix van snel en langzaam rijden, met spannende secties. De (droge) grip is uitstekend wat veel vertrouwen geeft. Kortom een top circuit en dus mijn favoriet.
Wie is jouw grote voorbeeld, idool en waarom?
Ik denk dat Toprak Razgatlıoğlu dat is, zoals hij zich gedraagt op en naast de baan en de onvoorstelbare hoeveelheid motorcontrole die hij heeft, zou een voorbeeld voor velen moeten zijn. Bikkelhard en fair op de baan, naast de baan bescheiden en respectvol, echt een voorbeeld.
Tot slot, er is een potentiële sponsor die op zoek is naar een jong wegracetalent om deze de komende jaren financieel te ondersteunen. Er zijn vijf kandidaten. Hoe ga jij deze sponsor ervan overtuigen dat jij voor hem de meest geschikte kandidaat bent?
Ik doe het praten op de baan, vanaf 2019 ben ik uit iedere klasse vertrokken met de titel op zak en heb met mijn uitstapjes naar het IDM en de Superfinale mooie dingen laten zien. Voor de sponsoren die exposure willen ben ik een safe bet, en voor de sponsoren waar de gunfactor belangrijk is, ik ben meestal ook een best aardige gozer.
Eerdere items:
10. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Tobias Dogger
9. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Luuk de Vries
8. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Manny van Tilburg
7. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jurrien van Crugten
6. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Casper Pennings
5. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Timo Suos
4. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Ruben Nijland
3. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jaylen Korporaal
2. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jay-Jay den Hoed
1. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Levi Flier
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.