De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. In de rustige wintermaanden zonder races stellen we wekelijks een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Thomas van Leeuwen.
Wie is Thomas van Leeuwen?
- Naam: Thomas van Leeuwen
- Bijnaam: Geen
- Geboren op: 12-9-1994
- Woonplaats: Oldebroek
- Partner: Single
- Start wegrace carrière: 2007
- Actief geweest in: ONK, IDM, FIM CEV, BSB
- Aantal titels: 1
- Einde wegrace carrière:
- Huidige beroep: Personal Assistent Jack Miller
- Facebook: Thomas van Leeuwen
- Twitter: ThomasLeeuwen71
- Instagram: @71thomas71
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Door mijn familie, Ik kom uit echte motorsportfamilie, van mijn moeders kant heb ik een opa die meervoudig Nederlands kampioen 50cc wegrace is en van mijn vaders kant een oom die ook Nederlands kampioen is. Tel daarbij op dat mijn vader Everhard van Leeuwen is, vroeger een goede motorcrosser en nog steeds een begenadigd twee-takt tuner en motorbouwer.
Door dit alles ben eigenlijk zo’n beetje op de paddock opgegroeid en vanaf het moment dat ik zelf kon rijden ben ik gaan racen. Met racen begon ik echter pas op 12-jarige leeftijd. De eerste meters met een Aprillia Cup motor maakte ik op de motor van Michael van der Mark en een racepak geleend van Ernst Dubbink. Schakelen moest ik vooraf nog snel even leren op de paddock en tien minuten later reed ik achter Henk van der Mark aan op het TT Circuit.
Mijn vader had simpelweg geen tijd om met mijn broertje Jordy en mij op pad te gaan, vandaar dat ik voor racebegrippen zo laat ben begonnen. Af en toe een keertje rijden op de crossbaan in Heerde, dat was alle ervaring die ik had.
Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?
Eigenlijk wel met alle Nederlandse 125cc/Moto3 toppers. De mooiste gevechten die ik heb gehad waren tijdens de TT in Assen, de Nederlandse ronde van het MotoGP wereldkampioenschap waar ik tot vier keer toe mee heb mogen doen met een wildcard.
Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?
Ik heb verschillende goede motorfietsen gehad, maar omdat ons budget nooit toereikend was om echt topmateriaal te kopen, moest ik het altijd doen met door mijn vader (en later mezelf) gebouwde motoren.
De EvL 125cc was een volledig door mijn vader (EvL) gebouwd motorblok met een frame wat door Nico Bakker werd gebouwd naar de specificaties van mijn vader.
Met de KTM 125 fabrieksmotor maakte ik een flinke stap vooruit.
De Honda Moto3 waarmee ik uiteindelijk Nederlands kampioen ben geworden, hebben we wederom (uit noodzaak) zelf gebouwd.
Met de KTM Kalex 2012 die ik over kon nemen van Roelof Waninge, een motor waarmee eigenlijk niemand op de baan mee overweg kon, hebben Brian Slooten en ik vlak voor de TT het balhoofd zo aangepast dat het apparaat eindelijk goed ging sturen.
Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?
Ik heb niet specifiek een topfavoriet maar Valencia, Barcelona, Assen, Nürburgring vind ik lekkere circuits om te rijden, voornamelijk omdat ik wat aan de lange kant ben voor een racer en op die circuits je de snelheid in de bochten hoog moet houden, het is minder stop en go.
Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?
Opgroeiend op de paddock heb ik zoveel gekke dingen meegemaakt, daar kan ik hele boeken mee vol schrijven. Ik ben er bevriend geraakt met Jack Miller, we kwamen tijdens de IDM op de paddock van de Sachsenring naast elkaar te staan met onze campers. Vervolgens ging op hun doorreis door Europa de aanhanger van hun camper stuk en belden ze mijn moeder op of wij konden helpen. Mijn vader en opa zijn met een mobiel lasapparaat naar het Shell-benzinestation bij Arnhem getogen en hebben daar de aanhanger provisorisch aan elkaar gebakken. Na schooltijd kom ik thuis staat ineens die gekke Australiër bij mij thuis op de dam en de rest is geschiedenis. We hebben samen veel rottigheid uitgehaald.
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
Mijn vriendschap met Jack Miller en dat ik uiteindelijk voor hem ben gaan werken. We hadden als 15-jarigen de afspraak met elkaar gemaakt dat als één van ons in de MotoGP terecht zou komen dat de ander hem dan zou gaan helpen en zo geschiedde.
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
Tijdens Moto3 race van de British Superbike Championship ronde in Assen raakte ik behoorlijk geblesseerd. Twee maanden later zat ik in het vliegtuig naar Maleisië voor mijn eerste MotoGP test als personal assistent van Jack. Op een racemotor heb ik sindsdien niet meer gezeten.
Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?
Ik doe alle hand en span diensten voor Jack (Miller) tijdens een weekend maar ook daarbuiten. De meeste tijd van het jaar verblijf ik daarvoor in het buitenland. Tijdens de eerste lockdown bijvoorbeeld ben ik bijna drie maanden in Australië geweest en hebben we daar samen een aantal twee-takt crossmotoren voor Jack gerestaureerd. Daarna was het ook wel weer even fijn om thuis de benen onder de tafel te steken en Nederlandse pot te eten.
Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?
Ik heb groot respect voor alle coureurs, niemand uitgezonderd. Met een groot aantal heb ik zelf nog gereden en ik weet uit ervaring hoe veel offers jij en de mensen om je heen moet brengen of hoeveel pijn je af en toe moet lijden.
Wat dat betreft heb ik groot respect voor Jack (Miller). Vanaf zijn 16e helemaal alleen in Europa. Hij en zijn familie hebben echt alles op alles gezet en dan op een kantelmoment in je carrière de Dutch TT winnen.
Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?
Colin Veijer, mannetje heeft veel talent, is niet over het paard getild en staat gewoon netjes met beide beentjes op de grond. Hij heeft wat mij betreft de gunfactor.
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?
Antwoord volgt z.s.m. (onze fout, ontbrak op de vragenlijst die we Thomas gestuurd hebben)
Woensdag 03-03-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Gert Jan Kok
Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’ . Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Rob Filart
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Ronald ter Braake
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Hans Smees
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Bob Withag
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Bert Smit
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Barry Veneman
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Cees Doorakkers
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: John Verwijst
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Henk van de Lagemaat
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Joan Veijer
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Raymond Schouten
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Randy Gevers
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Henny Boerman
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Bryan Schouten
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Arie Vos
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Herman van Duffelen
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Hugo van den Berg
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Wim Theunissen
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Ernst Dubbink
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Roy ten Napel
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App