De Nederlandse wegrace topper van toen: Theo van Geffen

6212
theo-van-geffen
Theo van Geffen - Gemert 1972 | foto© Theo Olfers

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Theo van Geffen.

Wie is Theo van Geffen?







  • Naam: Theo van Geffen
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 12 november 1951
  • Woonplaats: Brakel
  • Partner: Joke
  • Start wegrace carrière: 1967
  • Actief geweest in: 50cc en 125cc
  • Aantal titels:    8  (5 x 50ccA NMB, 1 x 50cc int., 1 x 125cc nat., 1 x 125cc int.)
  • Einde wegrace carrière: 1979
  • Huidige beroep: gepensioneerd
  • Facebook:
  • Twitter:
  • Instagram:

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Door mijn vader, die ook aan motorsport heeft gedaan. (zijspancross) Mijn eerste eigen aanraking was een bromfiets race in Woudrichem met mijn 3 versnellingen tellende Ducati.

 Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Met Ed Loers bij de NMB en Cees van Dongen bij de KNMV. 

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Mijn Kreidler met zelfgebouwd frame 1974/1975. Ik vond hem het fijnste omdat hij heel goed stuurde en nooit problemen gaf. En mijn 125cc Morbidelli met Nico Bakker frame 1977 die ook super stuurde.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Het oude Assen. Dit kwam door de verkanting in de bochten en ook de grip in de regen was daar erg goed. Dit bij elkaar maakte het voor mij het fijnste circuit om op te rijden.

 Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Mijn eerste race bij de NMB in Heeswijk 1967. Ik stond opgesteld voor de eerste training en toen ik de baan op wilde werd ik tegen gehouden. Ik zat in mijn spijkerbroek op de motor… Ik had wel een helm, laarzen en handschoenen aan. Dat mocht dus niet, en terecht! Heb voor de tweede training een leren pak geleend van Harrie van der Kruijs. Iets te groot, maar toen mocht ik wel trainen.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Heel veel goede en mooie herinneringen.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Met verschillende coureurs mee geweest als monteur. Ook heb ik voor Yamaha gewerkt waar we in 1987 in de 125cc en in 1988 in de 250cc cross met John vd Berk als coureur wereldkampioen zijn geworden.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Nee nu niet meer.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Marc Márquez, omdat hij veel fysieke problemen heeft en probeert om terug te komen. 

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Bo Bendsneyder, omdat hij veel talent en doorzettings vermogen heeft.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Het is veel te duur geworden met die viertakten. Graag zou ik de tweetakten weer terugzien met 50cc en 125cc. Om de jonge rijders te laten leren rijden.

Woensdag 09-03-2022: De Nederlandse wegracetopper van toen: Nog niet bekend.

Suggesties?
Heeft u een suggestie over een ‘wegracetopper van toen’ welke volgens u perfect zou passen in deze categorie (Voormalig Nederlands kampioen, Grand Prix – of WorldSBK coureur of deelnemer aan de bv. de Dutch TT). Laat het ons weten via [email protected] In deze mail graag de naam van de coureur en de contactgegevens waar en hoe we deze ‘wegracetopper van toen’ kunnen bereiken.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter