De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Roy Pouw.
Wie is Roy Pouw?
- Naam: Roy Pouw
- Bijnaam: Pouw / The Iceman
- Geboren op: 07 juli 1992
- Woonplaats: Alteveer
- Partner: Patricia (samen hebben we 2 kinderen Mason (4) en Yara (2)
- Start wegrace carrière: 2003
- Actief geweest in: Minibike (NK) – Junior cup (ONK/IDM) – 125cc (ONK/IDM/Spaans kampioenschap/EK en 3x Wildcard met de Dutch TT) – Supersport 600 (ONK)
- Aantal titels: 1: 125cc 2010
- Einde wegrace carrière: 2011
- Huidige beroep: Eigen ondernemer (Composiet Schutting Alteveer)
- Facebook: Roy Pouw
- Twitter:
- Instagram: @roypouw
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Mijn ouders hadden een racing team en van het één kwam het ander nadat Harry de Jong een minibike aan mij uitleende.
Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?
Dat zijn er nogal wat aangezien ik veel in verschillende kampioenschappen gereden heb, vanuit het ONK toch met Michael van der Mark, Ernst Dubbink en Jerry van de Bunt.
Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?
Absoluut de Aprilia 125cc van 2006 met WP-vering in 2007, daar kon ik heel strak mee rijden. In het jaar 2008 kochten we de Aprilia van Pol Espargaró over en die had Ohlins vering en dat lag mij (achteraf) gewoon niet.
Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?
Spa Francorchamp, niet alleen om zijn geweldige bochten en vele hoogte verschillen maar ook dat ik daar mijn eerste podium in de 125cc in 2006 heb behaald. Na afloop van de race werd er wel ff verteld dat ik mijn leeftijd niet moest vertellen aan de Belgisch bond omdat ik destijds nog maar net 14 jaar was geworden.
Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?
In 2006 reed ik mijn eerste seizoen in de 125cc, het was een jaar waar mijn vertrouwen gewoon weg was nadat ik mijn elleboog op 3 plekken brak. Op de Sachsenring behaalde ik mijn eerste IDM-punten maar net voor de streep was mijn concurrent naast mij slingerend de finish overgegaan en zag mij daarbij over het hoofd en knalde tegen mij aan. Ik heb toen zo hard tegen moeten sturen om de pit muur niet te raken dat mijn handvaten meer dan helft van de clip-on’s waren verschoven.
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
Levenservaring, dat je toch iets bijzonders hebt gedaan wat niet voor iedereen weg is gelegd. Vooral dat we nu een goed lopende zaak hebben en die wilskracht samen met het doorzettingsvermogen om iedere dag weer te willen presteren!
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
Ik heb mijn studie afgerond als vestigingsmanager groothandel en ben daarna gaan werken, maar na een aantal jaren heb ik de stap als eigen ondernemer gemaakt.
Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?
Ik volg de MotoGP en WorldSBK, nu door corona kan ik niet naar de Grand Prix weekenden toe, normaalgesproken probeer ik minimaal 1 keer per jaar ergens mee naar toe te gaan met Sporttravel.
Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?
Rossi en Marquez. Rossi voor zijn leeftijd en Marquez vanwege zijn blessure en hoe hij daarmee omgaat om weer terug te keren op zijn oude niveau.
Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?
Michael van der Mark in het WorldSBK en Collin Veijer in zijn leerschool op weg naar de MotoGP paddock. Ik vind het knap dat je als Nederlander zover kan komen en je staande weet te houden binnen het Spaans/Italiaans Racingschool geweld.
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?
Internationaal heeft gewoon een mega voorsprong, kijk maar na het Spaans kampioenschap daar is ons land te klein voor en wat er voor budgetten zijn. Hier mogen we hopen dat we 1 of 2 rijders klaar weten te stomen voor de Grand Prix racerij, terwijl er in Spanje wel 40 in de rij staan die de stap kunnen maken.
Woensdag 20-07-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Henk van der Mark
Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’. Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Rob Filart
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Ronald ter Braake
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Hans Smees
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Bob Withag
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Bert Smit
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Barry Veneman
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Cees Doorakkers
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: John Verwijst
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Henk van de Lagemaat
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Joan Veijer
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Raymond Schouten
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Randy Gevers
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Henny Boerman
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Bryan Schouten
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Arie Vos
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Herman van Duffelen
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Hugo van den Berg
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Wim Theunissen
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Ernst Dubbink
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Roy ten Napel
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Thomas van Leeuwen
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Gert Jan Kok
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Jeffry de Vries
- Lees ook:De Nederlandse wegrace topper van toen: Mile Pajic
- Lees ook:De Nederlandse wegrace topper van toen: Marcel Ankoné
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Theo Bult
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Henk van Kessel
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Hennie Lentink
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Patrick van den Goorbergh
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Ghisbert van Ginhoven
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Gert Pieper
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Peter Politiek
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Jaap Hoogeveen
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Gerard Rike
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Kervin Bos
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Mar Schouten
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Bas Winkel
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Peter Schalken
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter