De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Rik Lenters.
Wie is Rik Lenters?
- Naam: Rik Lenters
- Bijnaam: Uhm heb er meerdere, ligt eraan waar we zijn. Tijdens de ONK “die lange uit Ane” in Spanje is dat “Rikkie L.”
- Geboren op: 20-03-1985
- Woonplaats: Klaipeda, Litouwen
- Partner: Olga Lenters
- Start wegrace carrière: 2003
- Actief geweest in: KNMV cup, ONK Supersport 600, ONK Dutch Superbikes
- Aantal titels: Geef ik liever geen antwoord op. 0
- Einde wegrace carrière: 2009
- Huidige beroep: Consultant Cementing Specialist. Gids/eigenaar Offroadlitouwen.nl
- Facebook: www.facebook.com/Rikzenservices
- Website: www.offroadlitouwen.nl
- Instagram: @offroadlitouwen
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Tijdens mijn BBL-opleiding voor Motorfietsmonteur was mijn leermeester/collega Chris Bovenga net gestopt met racen. Door hem kwam ik erachter dat racen ook op een redelijk betaalbaar niveau te doen was. Echter liep dit al gauw uit de hand. Het begon met een oude KNMV Cup Kawasaki uit 1995 die voor het seizoen 2003 werd aangeschaft. Maar met dank aan de steun van Eveno Racing Gramsbergen kon ik in 2004 de overstap maken naar het ONK Supersport 600 bij START Racing.
Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?
Ik heb vele mooie gevechten gehad. Dat waren de mooiste momenten tijdens een race. Maar wat mij nog echt goed bij is gebleven waren de gevechten in de eerste jaren Supersport 600 met Bas Winkel. Kan mij herinneren dat we met de ellebogen tegen elkaar drukkend de eerste bochten door kwamen op de Luttenbergring in Raalte. Het leek meer op crossen dan racen.
Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?
Dat is de Hartelman Racing klaargemaakte Yamaha R6 in 2006. Voornamelijk vanwege de grote stap die Yamaha dat jaar had gezet. Ik kwam van de 2005 R6 af die echt niet fatsoenlijk de hoek om wilde. Maar die “nieuwe” R6 klopte gewoon.
Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?
Spa-Francorchamps is voor mij veruit het mooiste circuit. Ik vond het altijd net een kermis-attractie. Prachtig met die snelle bochten en dan heb je natuurlijk Eau Rouge waar ik elke ronde weer naar uitkeek. Het gevoel dat je ervaart in die bocht heb ik op geen ander circuit meegemaakt. Misschien is Assen eigenlijk wel net zo mooi, met bochten als Meeuwenmeer en Ramshoek waar iedereen toch een soort van respect voor heeft.
Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?
Het watergevecht tijdens het ONK weekend in Oschersleben. Het leek alsof het hele paddock één grote waterspeeltuin was. Monteurs, coureurs, fans niemand was nog veilig.
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
Ten eerste waren het geweldige jaren. Ook na mijn actieve race carrière toen ik nog enkele jaren actief was als instructeur tijdens de Zeelenberg Racing Speedweek. Veel leuke contacten aan overgehouden en prachtige herinneringen die ik voor geen goud had willen missen.
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
Ik werkte altijd als motormonteur maar toen ik eenmaal was gestopt met racen ben ik in de Olie en Gas Industrie aan het werk gegaan. Tijdens mijn werk mijn vrouw leren kennen en vertrokken naar Litouwen. Maar motoren blijven mijn passie en ben in Litouwen gestart met motorvakanties organiseren onder de naam Offroadlitouwen. Motorrijders kunnen hier een adventure motorvakantie boeken inclusief een Yamaha Tenere 700 Rally motor. Hierdoor blijf ik toch nog een beetje actief op de motor en in contact met de Nederlandse motorwereld.
Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?
Ik ben nog heel af en toe op het circuit geweest de laatste jaren. Maar sinds kort ben ik met Offroadlitouwen één van de hoofdsponsoren bij Eveno-racing Gramsbergen. Zij hebben zoveel betekent voor mij tijdens mijn racecarrière en ik kan nu dus eindelijk wat terug doen. Daarbij is het natuurlijk geweldig wat te kunnen betekenen voor de jonge talenten waar Eveno-racing zich voor inzet.
Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?
Respect heb ik voor heel veel coureurs. Het is nou eenmaal niet eenvoudig om hard te gaan. Daarbij is het ook nog eens niet makkelijk om elk jaar weer genoeg geld bij elkaar te krijgen om te rijden. Maar de coureurs die momenteel bij mij opvallen zijn Toprak Raznogwat en Marc Marquez. Marc gaat momenteel wat minder, maar zij kunnen iets anders met de motor. Het lijkt wel of ze continu op qualifiers rondrijden. En dan heb ik veel respect voor good old Rossi. Maar goed, die is inmiddels geen coureur meer.
Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?
Er zijn momenteel volgens mij heel veel Nederlandse talenten in de internationale racerij. Ik volg ze wel te weinig om hier echt iets over te zeggen. Wel ben ik erg fan van Michael van der Mark en denk ik dat zijn beste tijd nog komt.
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?
Het is mooi om te zien dat er nog volop geracet wordt in Nederland. Je hebt nog steeds het ZAC kampioenschap en daarnaast natuurlijk het IDC waar je beide erg veel plezier kunt hebben met racen. En daar gaat het uiteindelijk allemaal om. Het worldSBK en MotoGP kampioenschap zijn de laatste jaren erg spannend en dus geweldig om naar te kijken. Ik hoop alleen wel dat ze niet veel verder doordraven met die straffen. Let’s just race!
Woensdag 01-12-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: nnb
Suggesties?
Heeft u een suggestie over een ‘wegracetopper van toen’ welke volgens u perfect zou passen in deze categorie (Voormalig Nederlands kampioen, Grand Prix – of WorldSBK coureur of deelnemer aan de bv. de Dutch TT). Laat het ons weten via [email protected] In deze mail graag de naam van de coureur en de contactgegevens waar en hoe we deze ‘wegracetopper van toen’ kunnen bereiken.
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Rob Filart
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Ronald ter Braake
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Hans Smees
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Bob Withag
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Bert Smit
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Barry Veneman
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Cees Doorakkers
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: John Verwijst
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Henk van de Lagemaat
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Joan Veijer
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Raymond Schouten
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Randy Gevers
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Henny Boerman
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Bryan Schouten
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Arie Vos
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Herman van Duffelen
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Hugo van den Berg
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Wim Theunissen
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Ernst Dubbink
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Roy ten Napel
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Thomas van Leeuwen
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Gert Jan Kok
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Jeffry de Vries
- Lees ook:De Nederlandse wegrace topper van toen: Mile Pajic
- Lees ook:De Nederlandse wegrace topper van toen: Marcel Ankoné
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Theo Bult
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Henk van Kessel
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Hennie Lentink
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Patrick van den Goorbergh
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Ghisbert van Ginhoven
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Gert Pieper
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Peter Politiek
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Jaap Hoogeveen
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Gerard Rike
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Kervin Bos
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Mar Schouten
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Bas Winkel
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Peter Schalken
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Roy Pouw
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Henk van der Mark
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Joey Litjens
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Johan Fredriks
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Harold de Haan
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Patrick Lakerveld
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Maarten Duyzers
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Allard Kerkhoven
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Danny de Boer
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter