De Nederlandse wegrace topper van toen: Richard Fluttert

4739
richard-fluttert
Richard Fluttert (7) - TT Circuit Assen 2003

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Regelmatig stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Richard Fluttert. 

Wie is Richard Fluttert?







Naam: Richard Fluttert
Bijnaam:
Geboren op: 17-05-1961
Woonplaats: Hengelo
Partner:
Start wegrace carrière: 1993 (toen 32 jaar, een laatbloeier dus).
Actief geweest in: Supersport 600, Suzuki GSXR600 Cup, Superstock 1000 genaamd Superbike
Aantal titels: ONK Superbike kampioen in 2002 (op mijn 41e, mentaal en fysiek was ik dat jaar heel sterk, lang naar toegeleefd)
Einde wegrace carrière: 2004 Raalte, boutje losgetrild van de remblokken, daardoor remblokken verloren aan de voorkant bij 220 km per uur
Huidige Beroep: Auto-Motorrijschool houder

Facebook: Richard Fluttert 
Twitter:
Instagram:

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Alles begon in mijn jeugd, met 12jaar illegaal op de brommer daarna een kort ritje op een 250cc Yamaha ook op 12-jarige leeftijd, dit gaf zo’n kick voor het vervolg van later. Vanaf 18 jaar op verschillende motoren gereden, altijd sleutelen, moest altijd beter en sneller, een paar jaar later begon de ervaring op het circuit. Eerst sterrendagen in Assen en Zandvoort daarna vervolgde vele dagen circuit rijden op Nürburgring en in België op het circuit van Zolder waar ik vele kneesliders heb versleten. In 1993 begon dan het echte werk.

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Arno Slabbekoorn, Robert van de Molen, Bob Withag en Koen Vleugels die op dat moment zijn naam eer aan deed op het TT Circuit Assen.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Zijn er twee. De kampioensfiets van 2002 een Suzuki GSXR1000. Deze reed en stuurde superstrak, helemaal naar mijn persoonlijke wensen. De tweede en de snelste motor voor op de weg die ik zelf gebouwd heb, een Kawasaki ZZR1400 Turbo. Deze had altijd voldoende power en snelheid (390pk, topsnelheid van 400 km per uur).

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Spa-Francorchamps, zooo snel en zooo vloeiend, is echt een beleving om daar te rijden.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Dat ik de val in Raalte overleefd heb, dacht werkelijk dat de lamp voor eeuwig uit zo gaan, gelukkig is dat niet gebeurt anders had ik mijn twee lieve knappe dochters nooit gekregen. In een team kon ik niet presteren, te veel mensen die overal over beslisten zonder mij serieus te nemen, in uitstraling werd bij het team alleen maar in geïnvesteerd. Later verdergegaan met twee personen, te weten Sanny Buursink en ik en dan op eigen kracht Nederlands kampioen worden, dat was heel bijzonder en dan ook nog bij toeval samen in de lift staan met de voormalig teammanager tijdens de huldiging op Assen, beker in de hand en kampioen krans om. Hilarische!!.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden

Geloof in je eigen kunnen, nooit opgeven (doorzettingsvermogen) en heel veel technische kennis.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Mij 100% richten op de rijschool en privé bezig gaan houden met de techniek van motorfietsen, turbo’s op motorfietsen bouwen is een beetje mijn passie geworden.

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Ik ben actief als instructeur bij Trackdays4all op het TT Circuit Assen.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Michael van der Mark: uitmuntende coureur, mentaal en fysiek heel sterk. Geef hem een winnende motor en hij maakt het karwei af, maar heeft elke keer net niet het beste materiaal. Hetzelfde geldt voor Bo Bendsneyder.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Zonta van den Goorbergh, goede begeleiding, die komt eraan.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Veel professioneler en veiliger geworden zowel internationaal als nationaal.

Woensdag  18-05-2022: De Nederlandse wegracetopper van toen: nnb.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter