De Nederlandse wegrace topper van toen: Peter Politiek

7361
peter-politiek
Peter Politiek (59) en Toni Elias (24) _ Dutch TT 2002 | foto© Kees Siroo

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Peter Politiek.

Wie is Peter Politiek?







  • Naam: Peter Politiek
  • Bijnaam: Mr Politcs
  • Geboren op: 13-7-1984
  • Woonplaats: Amsterdam
  • Partner: Sanne
  • Start wegrace carrière: 1998
  • Actief geweest in: ONK 125cc, ONK/IDM/EK 250cc, ONK/IDM/EK Superbikes, Supermono, Classics in Nederland en de Verenigde Staten, Wild-Card 250cc TT Assen.
  • Aantal titels: 2 in de Verenigde Staten toen ik daar een jaar aan het studeren en racen was
  • Einde wegrace carrière: 2012
  • Huidige beroep: directeur/eigenaar ingenieursbureau
  • Facebook: mrpolitics59/
  • Twitter:
  • Instagram: @59motorcycles / @politiekjr

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Wij woonden vroeger op een oude boerderij in Twente en mijn zus en ik zaten al jong in de paardensport. Mijn vader (Peter senior) was toen al in de motorsport betrokken, hij maakte motoren en blokken klaar voor o.a. Supermono coureur Stefan Slootjes. Zelf reed hij toen nog rallies en off the road.
In zo’n omgeving krijg je natuurlijk snel een kleine motor onder je kont geschoven en begon ik rond m’n tiende met motocross. In 1998 werd de Yamaha TZR Junior cup gestart, dat was voor ons een hele logische stap om te maken. Ik heb nog een paar jaar de paardensport, motocross en wegrace proberen te combineren, maar dat lukte natuurlijk niet optimaal. Op mijn zestiende zijn we gestopt met de paardensport en motocross om ons volledig op de wegrace te richten.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Het zijn niet persé coureurs maar specifieke races/gevechten die je bijblijven. Dat zijn er wel een paar.

    • In 2009 kwamen Bob Withag en ik allebei terug van een blessure, we kwamen toen allebei uit Borne en vochten bij the Race of the Champions de hele race samen voor de overwinning. Die ik uiteindelijk met 3 duizendste wist te pakken. Mooi gevecht en prachtige herinneringen.
    • Bij een internationale Classics wedstrijd op de Salzburgring onder wisselvallige omstandigheden op kop liggen. Het begint steeds iets harder te regenen en wordt na een kort gevecht ingehaald door oud-wereldkampion Phil Read die op een iets zachter compound staat en duidelijk meer grip heeft. Als je dan toch van iemand moet verliezen dan is dit wel ok.
    • In het AHRMA kampioenschap in de VS gevechten winnen en verliezen met verschillende legendarische wegrace namen (Doug Polen, Jake Zemke, Jay Springsteen, Gary Nixon, Andrew Stroud, Dave Roper, Maria Costello)

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

’78 Ducati 900ss, omdat die gewoon super cool is.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Het oude TT Circuit Assen met de Noordlus. Prachtig vloeiende lange baan. In 2002 als wildcard de 250cc Grand Prix gereden.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

In 1999 reed ik in de Yamaha TZR Junior Cup en via via mocht ik met die TZR een paar sessies meedoen bij een privé test op het (oude) TT-circuit van het MuZ 500cc Grand Prix team waar Jurgen van den Goorbergh dat jaar voor reed.
Tijdens één van de sessies voluit op de Veenslang met 160km/h en wordt voorbijgevlogen door Jurgen op zijn MuZ die richting de 300km/h ging. Eén van de weinige keren dat ik echt bang op een motor heb gezeten.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Prachtige herinneringen van races/circuits en connecties met mensen van Australië tot en met de Verenigde Staten. Op de één of andere manier heeft de motorsport ook vele deuren geopend voor compleet andere dingen. Geweldige band met m’n vader met wie ik dit hele avontuur beleefd heb.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben gaan werken bij ons familiebedrijf in Zoetermeer, Vandervelde Protection. Een ingenieursbureau dat zich focust op corrosie bescherming van staal in grond, water en beton (kathodische bescherming). Een aantal jaren geleden ben ik hier directeur en eigenaar van geworden.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ik verricht af en toe (circuit)testen en introducties voor Moto73 en Motor.nl. Daarnaast rij ik met een Ducati 1098 nog Trackdays en een sporadische race. Dit jaar hoop ik met die 12 jaar oude motor nog een puntje te pakken bij de IDC Superbikes.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Danilo Petrucci. Heeft niet het meeste talent, heeft niet de juiste route doorlopen, maar puur op doorbikkelen zo ver is gekomen. Pure inzet en emotie zonder opgepompte praatjes.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Zonta van den Goorbergh en Collin Veijer. Dat zijn denk ik de enige twee met het juiste talent en begeleiding om (internationaal) te kunnen groeien. Dat is momenteel de enige manier op momenteel stappen te maken. Op NK/IDM niveau is Ricardo Brink natuurlijk een baas momenteel.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Nationaal is het niveau vrij bedroevend. Er zijn wel een paar (hele) snelle jongens, maar de top is heel smal. Het is natuurlijk ook om te janken dat je zo veel moet investeren in materiaal voor zo weinig rijtijd en exposure. Als ik met mijn meer dan 10 jaar oude Ducati zonder elektronica in de punten kan rijden zegt dat eigenlijk al genoeg. Dus wil men echt internationaal stappen gaan maken moet je net als Zonta en Collin gewoon toegewijd in het buitenland zitten met de juiste begeleiding en financiële middelen. En dan moet je ook nog het geluk hebben dat je niet in je pubertijd al twee koppen groter bent dan de Spanjaarden en Italianen.
Als je echter de knop al hebt omgezet en het is puur voor de hobby, dan kan je je in Nederland en omringende landen prima vermaken bij verschillende kampioenschappen. Zo’n groot aanbad van amateur-kampioenschappen is natuurlijk geweldig.
Over de dictatuur van Dorna internationaal is denk ik al genoeg geschreven. Ik vind het persoonlijk jammer dat bij de overname van WSBK door Dorna ze de Superbikes niet gewoon een stock klasse hebben gemaakt. Dat had voor mooie volle velden en gekke wild-card acties gezorgd.

Woensdag 19-05-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Jaap Hoogeveen

Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’. Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter