De Nederlandse wegrace topper van toen: Jos Schurgers

6986
jos-schurgers
Jos Schurgers - seizoen 1973

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Regelmatig stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Jos Schurgers.

Wie is Jos Schurgers?







  • Naam: Jos Schurgers
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 18-02-1947
  • Woonplaats: Heemstede
  • Partner: Rink
  • Start wegrace carrière: 1966
  • Actief geweest in: Wegrace (1968 in 50 cc 1e GPAssen)
  • Aantal titels: Nederlands kampioen 50cc,1970,  Nederlands kampioen125cc 1973,  derde plaats WK 50cc, derde plaats WK eindstand 1973.
  • Einde wegrace carrière:
  • Huidige beroep: Eigen bedrijf Schurgers Design
  • Facebook:
  • Twitter:
  • Instagram:

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Was al op de lagere school gek op motor wegrace, reed met mijn fiets al op en terug schakelend racend naar school. En ging in 1963 voor het eerst naar Dutch TT in Assen, was daarnaast veel op Zandvoort te vinden, dit was slechts 6 km van mijn ouderlijk huis.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Angel Nieto, Jan de Vries, Aalt Toersen en Kent Andersson.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Ik heb mijn 50cc Kreidler(s) en 125cc Bridgestone zelf gebouwd en was er heel succesvol mee, De Bridgestone in het bijzonder, deze was gelijkwaardig aan de WK top in de 125cc in 1973.
De Yamaha 125cc 4 cilinder uit het Yamaha Classic Racing team van Ferry Brouwer, waar ik vele jaren in heb mogen rijden met diverse fantastische race motoren. De Yamaha 125cc 4 cilinder was er één van de buitencategorie. In Assen zag ik er Phil Read en Bill Ivy mee racen, absolute toppers en niet voor stervelingen bereikbaar. Het lot liep anders ik mocht later veelvuldig met deze motor racen op prachtige circuits, zelfs op Isle of Man. 125cc. 4cilinder,19000 RPM en 9 versnellingen met een powerband van maar 2000 toeren! Dat was heel veel schakelen. Ik ben vereerd dat mij dit is overkomen, een icoon van de Yamaha race history.
De Yamaha 250CC ,4 cilinder 4-takt ,17000 RMP en een ongeëvenaard uitlaat geluid van de ’70. Elke bocht op of terugschakelen bracht een big smile om mijn gezicht! Fantastische motor.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Ik hield van snelle circuits zoal Spa- Francorchamps, Sachsenring en Assen.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

GP België Francorchamps 50cc 1971. Kopstart met Nieto en Jan (de Vries). Downhill naar Malmedy, in mijn ooghoek zag ik Jan aan de linkerkant van de baan rijden en in een flits bedacht ik iets: van het gas af en veinsde daarmee een probleem voor Nieto want hij moest uit mijn slipstream om te proberen achter Jan te komen maar schuin oversteken vol in de wind was kansloos met 200km/u op een 50 cc! Jan liep hierdoor wat weg en ik ging weer vol gas. Jan won, ik tweede en Nieto derde. Na de finish kwam hij briesend op me af na de finish.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De herinnering aan een fantastisch tijd met het van Veen team, hechte vriendschap, heel veel plezier. Ontdekken van veel verschillende culturen vanwege de GP’s in heel Europa, Gefocust tijdens de races en een “close” band met veel rijders en teams voor en na de races.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Eind 1973 gestopt met GP’s rijden om aan styling van de OCR 100 van Veen Motor te werken, In 1978 eigen bedrijf begonnen in vormgeving, stroomlijnen in glasvezel voor motoren. We maken al 45 jaar producten voor de automotive industrie en ontwerpen beplating voor flight simulators. Mijn zoon Jarno doet al jaren de ontwerpen en vormgeving hiervoor in 3D programma’s.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ja was ruim 10 jaar lid van de technische commissie van de KNMV en FIM. Heb het minibike race bij de KNMV opgezet als opleiding voor jonge motorsporters vanaf 7 jaar.
Heb nog jaren in diverse nationale en internationale klassen gereden 250/350 750 en endurance 1000cc Honda (1974-1978). Door de Centenial in 1998 Assen weer zo’n 15 jaar in het Yamaha Classic raceteam door heel Europe demo races gereden.
Sinds 2016 rij ik weer met mijn Bridgestone bij de (Duitse) Moto Trophy classic door heel Europa op mooie GP-circuits in een relaxte jaren 70 atmosfeer met veel passie en plezier!

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Valentino Rossi, één van de beste rijders, innovator in techniek en rijstijl. Won 116 GP’s , werd 9 maal WK kampioen, een top promotor voor motorsport, gerespecteerd en geniaal op het gebied van media. Geliefd door velen en competitief tot het laatst al kijkt de media vooral naar zijn laatste optredens en finish plaatsen, maar zijn rondetijden waren nog steeds indrukwekkend voor zijn leeftijd.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Zonta van den Goorbergh

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Ik hoop dat Zonta van den Goorbergh doorbreekt! Het is niet simpel in de huidige GP-klassen. Heel veel geld investeren, een moordende competitie commerciële belangen. En de juiste mensen kennen! Italië en Spanje zijn de leveranciers van het meeste talent door hun goede opleiding ’s systeem en circuits.

Woensdag 19-01-2022: De Nederlandse wegracetopper van toen: Leon Bovee.

Suggesties?
Heeft u een suggestie over een ‘wegracetopper van toen’ welke volgens u perfect zou passen in deze categorie (Voormalig Nederlands kampioen, Grand Prix – of WorldSBK coureur of deelnemer aan de bv. de Dutch TT). Laat het ons weten via [email protected] In deze mail graag de naam van de coureur en de contactgegevens waar en hoe we deze ‘wegracetopper van toen’ kunnen bereiken.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter