De Nederlandse wegrace topper van toen: John Verwijst

3039
john-verwijst
John Verwijst | foto© Henk Teerink

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. In de rustige wintermaanden zonder races stellen we twee keer per week een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: John Verwijst.

Wie is John Verwijst?







  • Naam: Johnny Verwijst
  • Bijnaam: Wheely
  • Geboren op: 30-01-1967
  • Woonplaats: Uden
  • Partner: Carine
  • Start wegrace carrière: 1990
  • Actief geweest in: Standaard 600/Supersport 600/Superbike
  • Aantal titels: Eén in de standaard 600 en twee in de Supersport
  • Einde wegrace carrière: 1996
    Huidige beroep: Ondernemer
  • Facebook: John Verwijst
  • Twitter:
  • Instagram:

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Henk van Kessel was mijn tuner in de motorcross. Toen ik daar met een gewone wegmotor aan kwam zei hij: “Waarom ga je niet racen?” En zo geschiedde.

Met welke coureur heb je de mooiste gevechten gehad op de baan?

Jean-Paul Heindijk en ooit een giga-gevecht met Michael Paquay op het circuit van Zolder in België.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Kawasaki 600 in ’94. Van de veertien wedstrijden heb ik er dat seizoen twaalf gewonnen. Ook de 600 Yamaha uit 1996, de snelste motor met de TT.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Mugello was mooi maar ook Hockenheim, beide giga snel. Maar ook de stratencircuits, want op dat soort circuits won ik bijna altijd.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

O dat zijn er meerdere…de stevige gevechten met Jan Paul Heindijk in 1991. Hij liet elke keer na een race mijn motor open maken waarop wij vervolgens zijne ook maar eens open lieten maken, dit omdat hij dan ook veel kosten had. Dit heeft hij geweten, want zijn blok moest vervolgens bij D’ Hollander in België weer in elkaar en raceklaar gemaakt worden.

In 1993 zat ik achter Jeffrey de Vries, maar was er een dokter op de baan bij een andere coureur. Wij zetten echter stiekem zwarte strepen op de baan langs de dokter, want Jeff wilde persé die race winnen, zeker omdat ik hem twee weken daarvoor verslagen had in Hengelo.

In 1994 had ik een super race met Michael Paquay. Mile Pajic en ik hadden ons voor de race voorgenomen dat hij niet “vrij” mocht rijden, want dan was hij weg. Daar hebben we voor gezorgd, iedere keer blokten we hem om de snelheid uit zijn snellere Honda halen. Ik won de race voor Michael en Mile.

In 1996 reed ik op een zeer snelle Yamaha, waarbij ik het geluk had dat ik het blok had van Jeffrey (De Vries), dit omdat mijn motoren op dat moment nog niet binnen waren. Later kon ik een blok aan hem teruggeven, maar deze was natuurlijk lang niet zo snel als de mijne. Ik heb toen ook, tijdens de TT, een halve wedstrijd op kop gereden, prachtig live op tv. In Tolbert zei ik vervolgens tegen Torleif Harteleman: “Morgen mag jij veertien ronden lang op kop rijden en dan pak ik je.” Hij dacht echt dat hij sneller was, maar ik deed wat ik zei en pakte hem in de slotfase van de race. Daar baalde hij wel van.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De herinneringen, een mooie en geweldige tijd.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Eerst Arie Vos en Kyro Verstraeten leren rijden, haha. Daarna een autosloperij en nu ben ik ondernemer.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ja, vanaf de bank en voor de tv.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Marc Marquez is momenteel gewoon de snelste, Rossi daarentegen was altijd mijn held.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Ik hou alles niet genoeg bij om daar een echt goed antwoord op te kunnen geven.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Nationaal is het voor zover ik weet niet te vergelijken met vroeger. Er zijn meer circuits en meer coureurs.

Woensdag 13-01-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Henk van de Lagemaat.



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App