De Nederlandse wegrace topper van toen: Jaap Hoogeveen

4680
jaap-hoogeveen
Jaap Hoogeveen (76) - Dutch TT 1997 | foto© RTV Drenthe

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Jaap Hoogeveen.

Wie is Jaap Hoogeveen?







  • Naam: Jaap Hoogeveen
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 22-04-1970
  • Woonplaats: Assen
  • Partner: Geen
  • Start wegrace carrière: 1993
  • Actief geweest in: 125cc en 250cc NK/ONK, 2x wildcard TT en diverse EK starts.
  • Aantal titels: Net niet helaas…
  • Einde wegrace carrière: 2004
  • Huidige beroep: Crewchief SKM / RT Motorsport Kawasaki IDM SSP 600 Rob Hartog, Crewchief RR Motorsport IDC Superbike Ricardo Brink en Leon Deckers, Prepareren van racemotoren en klassieke Yamaha TZ/TZR 250 motoren.
  • Facebook: Nee
  • Twitter: Nee
  • Instagram:Nee

 

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Het was bij ons thuis altijd auto’s brommers en motoren en later jaarlijks naar de TT. Zelf van kleins af aan altijd met brommers en motoren bezig geweest, toen mijn broer 2 jaar geracet had wist ik het zeker….Dat wil ik ook!

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Als je zo lang geracet hebt zijn dat er meerdere, en in de loop van je carrière verandert dat ook steeds omdat jezelf beter wordt en er nieuwe coureurs bijkomen en ook weer gaan.
Maar zo even een paar namen die mij te binnen schieten zonder ook maar iemand te kort te willen doen. Andre Romein, Jan Blok, Arnold Litjens, Gert Pieper, Henk v/d Lagemaat, Rob Filart, Jarno Boesveld.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Yamaha TZ250 van 2000 met de nieuwe boring x slag verhouding. Super motor zowel qua sturen als vermogen afgifte.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Dat zijn er meerdere:

    1. Het oude TT Circuit Assen met de Noordlus en de prachtige verkanting erin
    2. Spa-Francorchamps
    3. Brands Hatch
    4. Zolder
    5. En er is nog altijd een circuit met een speciale plek in mijn hart en dat is Hengelo (Geweldige organisatie en dito publiek!)

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Zijn veel dingen… 😊 De eerste keer dat ik een wildcard voor de Dutch TT kreeg overviel mij alle media aandacht en het hele circus erom heen nogal. Wat mij ook verraste was dat wij banden moesten afnemen van de organisatie van de GP. We kregen toen te maken met een nieuw type voorband die ook breder was. Volgens de bandenman was er geen betere…. Wij reden toen niet met het nieuwste materiaal en onze velg was wat smaller dan de nieuwere types. Eén en ander klopte toen niet meer met de ronding van de band en zeker niet meer met de afstelling van onze Yamaha….
Nadat ik in twee vrije trainingen en de eerste kwalificatie en een crash er nog steeds mijlenver naast stond, en zoals het toen leek dus ook niet mocht starten, was ik er klaar mee. Ik ben in de auto gestapt en naar huis gereden (ja, dat was toch dik 10 minuten rijden… 😊 ) daar heb ik bij de werkplaats nog een paar oude gebruikte voorbanden uit de stapel gehaald en met deze banden weer terug naar het circuit gereden en direct naar onze bandenheld gegaan. Ik heb hem toen vriendelijk maar wel zeer dringend verzocht om deze band weer te monteren. Hij zei dat dat niet normaal was en ook niet verstandig. Hetzelfde heb ik toen maar gezegd dat dat ook zo zou zijn als hij het niet zou monteren…. 😊
Daarna met de oude banden Q2 in en nadat ik even op gang moest komen met de “oude” banden stond ik er aan het einde van de kwalificatie toch bij, en was de start voor mijn eerste Dutch TT een feit! Daarna een biertje gebracht bij onze bandenheld, hij kon het bijna niet geloven maar we hebben er hartelijk om gelachen.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Het racen vormt je op een bepaalde manier en daar kun je altijd verder mee. Verder natuurlijk alle mensen die je in de loop van de tijd leert kennen en met veel daarvan nog steeds contact, of als je elkaar weer tegen komt altijd wel weer een leuk praatje mee hebt.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik heb in 2004 en eigen autobedrijf opgezet gespecialiseerd in Saab, maar ben daar onlangs  mee gestopt. Nu actief in de motorsport op IDC en IDM niveau en wil graag op termijn naar de WK.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ja, zie bovenstaand

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Alle coureurs. Allemaal hebben ze denk ik wel hun eigen verhaal.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Dat zijn er meerdere. Ik heb het geluk dat ik met meerdere talenten heb mogen werken en nu ook weer werk. Ik denk dat deze jongens hetzelfde talent hebben en soms misschien nog wel meer als de talenten waar je veel over leest. Helaas ben je in onze sport afhankelijk van geld, maar zeker niet minder belangrijk is, dat je ook op het juiste moment tegen de goede mensen aanloopt die iemand ook echt op weg kan en wil helpen.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Het is en blijft voor mij de mooiste sport die er is, maar waar je alleen zult slagen als je er volledig voor durft te gaan en met hulp van goede mensen om je heen. Uiteraard mag ook het financiële plaatje niet ontbreken en wat bijna altijd vergeten wordt, is dat je daarvoor een professioneel iemand voor nodig bent.
Ik denk dat als je over de juiste mentaliteit en het juiste talent beschikt je ook als Nederlander nog steeds kan doorbreken in de motorsport op internationaal niveau. Kijk naar Verstappen in de Formule1… Het mag dan een Verstappen zijn, ik weet één ding zeker, dat als hij niet kon racen zat hij niet waar hij nu zit!
Kijk naar Bo Bendsneyder en naar Michael van der Mark, ook zij rijden niet voor niks waar ze nu rijden. Wat mij ook heel erg bezighoudt is, hoe het mogelijk is dat er zoveel voetbalprogramma’s op de televisie zijn waar uren van uitzending aan verloren gaan, maar dat er geen enkel programma is over motorsport. Misschien als de juiste mensen het voortouw in handen zouden willen nemen zou er dan niet iets moois kunnen ontstaan?
Zeker nu we toppers als Michael van der Mark, Bo Bendsneyder hebben, die prominent aanwezig zijn in hun klasse op WK niveau! Onze jeugd die instapt op hoog niveau, zoals Ruben Bijman, Victor Steeman, Collin Velthuizen, Zonta van den Goorbergh. Allemaal jongens die al actief zijn op WK niveau of in het voorportaal hiervan staan! Hierover moet toch een goed TV-format te bedenken zijn, waardoor zulke jongens in ieder geval een mooi platform hebben om zichzelf te profileren en de sponsors en de motorsport te presenteren.

Woensdag 26-05-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Gerard Rike.

Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’. Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter