De Nederlandse wegrace topper van toen: Hans Spaan

9007
hans-spaan
Hans Spaan - 1991 | foto© Henk Teerink

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. Wekelijks stellen we een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Hans Spaan

Wie is Hans Spaan?







  • Naam: Hans Spaan
  • Bijnaam: ‘Rainy man’
  • Geboren op: 24-12-1958
  • Woonplaats: Castricum
  • Partner: Marieke
  • Start wegrace carrière: 1975
  • Actief geweest in: 50cc, 80cc en 125cc
  • Aantal titels: 9 titels en 9 Grand Prix overwinningen
  • Einde wegrace carrière: 1994
  • Huidige beroep: Eigenaar tuningsbedrijf
  • Facebook:
  • Twitter:
  • Instagram: –

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Op mijn dertiende ben ik gaan crossen. Twee jaar later, op mijn vijftiende, stopte er een wegracecoureur bij ons in het dorp. Men vroeg mij toen om een keer op zijn wegracer te gaan testen. Dat heb ik gedaan, en ik vond het meteen heel erg leuk. Ik was toen echter nog te jong om wedstrijden te mogen rijden, maar toen ik eenmaal zestien was ben ik meteen begonnen bij de NMB.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Dat zijn er twee, twee namen die me zo te binnen schieten. De onderlinge gevechten met Doriano Romboni – helaas en veel te vroeg overleden – en Loris Capirossi waren destijds echt geweldig.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Dat was de Honda 125cc productie racer uit 1989. Dit was destijds een standaard motorfiets, voorzien van een kit. Deze fiets hebben we zelf flink aangepast, maar het was ongetwijfeld de fijnste racer waarmee ik gereden heb.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Dat is zonder twijfel het TT Circuit Assen. Niet het huidige Assen maar de oude lay-out, zeg maar de lange baan.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Dat was een wedstrijd op Spa-Francorchamps. Ik was in die race samen met Loris Capirossi aan het strijden voor de wint. We werden afgevlagd, maar ik wist het 100% zeker dat we nog een ronde moesten. Ik reed volle bak door, Capirossi snapte er in eerste instantie niets van maar bedacht zich snel. We knokten vervolgens in de laatste ronde opnieuw voor de winst, en deze wist ik in mijn voordeel te beslissen. Ik won en na afloop was er één iemand misschien nog wel blijer dan ik, en dat was de man met de finishvlag. Hij was namelijk heel erg blij dat we zijn fout op deze manier hadden opgelost.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Dat zijn prachtige herinneringen aan deze tijd, deze had ik voor geen goud willen missen.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Direct na mijn eigen actieve carrière ben ik gestart als technicus bij het Molenaar Racing Grand Prix Team. Ik ben vele jaren werkzaam geweest in de Grand Prix wereld en heb hier samen met een aantal bekende vele successen mogen behalen waaronder – waaronder 12 Grand Prix overwinningen en 2 wereldtitels. Maar zoals ik al zei ben ik een technicus en hierdoor ben ik een beetje mijn interesse in de sport verloren. Vroeger kon je als technicus je ei kwijt binnen de sport, tegenwoordig is alles standaard en dat is gewoon niet mijn ding. Daarnaast heb ik mijn eigen tuningsbedrijf waar ik me momenteel hoofdzakelijk bezig houd met het prepareren van motorblokken voor de kartsport en motorcross.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Sinds een paar niet meer, ik ben nu fulltime bezig binnen mijn eigen tuningsbedrijf. Dus weer volop bezig met techniek, maar niet meer in de wegrace maar met name in de kartsport en de motorcross.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Ja poeh, elke coureur verdiend respect. Maar als ik er speciaal eentje moet noemen dan kies ik voor Fabio Quartararo. Fabio is een jongen die altijd, in elke klasse en overal snel op is geweest. Daar heb ik heel veel respect voor, en dat hij niet MotoGP wereldkampioen is geworden verbaast me dan ook niet. Een geweldig talent die het niet altijd even makkelijk heeft gehad maar het inmiddels al wel ver geschopt heeft.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

Heel dicht zit er niet meer op de laatste paar jaar, maar als ik er dan toch eentje moet noemen dan kies ik Collin Veijer. Echt een talent, een talent met een goede mentaliteit die zich de afgelopen jaren is blijven ontwikkelen. Een harde werker die het niet van de daken schreeuwt maar wel heel goed bezig is. Als hij dit door weet te trekken dan gaan we zeker nog veel van hem horen en kan hij het nog weleens heel ver gaan schoppen.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Zoals ik al eerder heb gezegd ben ik een technicus, daar ligt mijn hart. Maar voor een technicus als mij wordt de sport steeds minder, simpelweg omdat alles steeds meer een standaard gebeuren wordt. De laatste jaren ben ik werkzaam geweest in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap, daar is echt alles zo’n beetje standaard en dat is duidelijk niet mijn ding. Ik vind dat echt heel erg jammer.

Zaterdag 25-12-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Harry van Beek.

Ja u leest het goed, zaterdag 25 december is al de volgende ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’. I.v.m. de feestdagen en de rustige periode in de wegracesport zullen we vanaf eerste kerstdag een aantal dagen aaneengesloten deze rubriek publiceren. Bekende namen als Jarno Janssen, Harry van Beek, Rudi Markink, Jos van Dongen, Torleif Hartelman en nog enkele andere verrassende namen en ‘toppers’ van toen zullen de komende dagen hun verhaal doen in deze rubriek. 

Suggesties?
Heeft u een suggestie over een ‘wegracetopper van toen’ welke volgens u perfect zou passen in deze categorie (Voormalig Nederlands kampioen, Grand Prix – of WorldSBK coureur of deelnemer aan de bv. de Dutch TT). Laat het ons weten via [email protected] In deze mail graag de naam van de coureur en de contactgegevens waar en hoe we deze ‘wegracetopper van toen’ kunnen bereiken.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter