De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. In de rustige wintermaanden zonder races stellen we wekelijks een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Gert Jan Kok.
Wie is Gert Jan Kok?
- Naam: Gert Jan kok
- Bijnaam: Kokkie / Kokkejan
- Geboren op: 02 juli 1986
- Woonplaats: IJsselmuiden
- Partner: Marlon van de Haar (Gehuwd)
- Start wegrace carrière: 1999
- Actief geweest in: 125cc, SSP600, Superbike
- Aantal titels: 2x: 2005 & 2006 ONK 125cc
- Einde wegrace carrière: 2012
- Huidige beroep: Sloper
- Facebook: Gert Jan Kok
- Twitter: –
- Instagram: –
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Mijn vader (John Kok) was altijd gek van motoren, samen met hem ging ik zodra het kon al naar verschillende motorraces toe. Mijn vader heeft zelf nooit de kans gehad om te kunnen racen. We zijn toen eens wezen kijken in Staphorst bij de brommerraces op Koninginnedag (De Tippe) hij heeft toen van een Puch Maxi een racer gebouwd, zodra deze klaar was zijn we mee gaan doen.
Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?
Verschillende coureurs: Hugo van den Berg, Joey Litjens, Patrick Unger, Rob Verhoef.
Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?
De Jan Bakker Honda 125cc waar we in 2005 & 2006 kampioen mee zijn geworden. Deze was volledig opgebouwd door Teunis Ramaker, Jan Pater & Everhard van Leeuwen. Top Fiets!!!
Heb in 2006 ook nog mogen testen op een Aprillia RSV250 op Brno, dat was ook een fantastische motor en ervaring. En niet te vergeten de Yamaha R1 opgebouwd door Frank Mos (Mobu-Tuning), dat was ook een top fiets. Heb echter nog steeds een voor liefde voor 2-takt motoren!!
Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?
Heb op veel mooie circuits gereden, maar Spa Francorchamps heeft iets magisch!!! Heel veel blinde bochten en hoogteverschillen. Mugello is echter ook prachtig!
Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?
Pfff, door de jaren heen van alles meegemaakt. Maar kan mij de voorjaarstraining nog wel herinneren in 2010. Wij zouden enkele dagen rijden op Ledenon (Zuid-Frankrijk). Dus samen met Jan Bakker, Scott Deroue en mijn monteur in de auto die kant op. Alles ging voorspoedig totdat we 50km voor Ledenon in de file kwamen omdat het licht begon te sneeuwen. De sneeuw werd heel veel sneeuw. Na een harde strijd met de weeromstandigheden zijn we uren (een hele nacht) later pas aangekomen op het circuit, waar inmiddels ook bijna een halve meter sneeuw lag. Dus direct maar weer naar huis gereden. Wat een drama was dat. Heb nog nooit zoveel sneeuw gezien in zo’n korte tijd.
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
Heel veel goede vriendschappen! Twee nationale titels en heb vier keer mee mogen doen aan de Dutch TT. Onvergetelijke herinneringen.
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
Heb 2 jaar gereisd door o.a. Australië, Nieuw-Zeeland en een stukje van Azië. Wilde wat van de wereld zien en ik ben heel blij gezien de huidige omstandigheden met corona dat ik dat heb mogen en kunnen doen. Na het reizen het normale leven opgepakt, een baan gevonden bij een aannemingsbedrijf, een huis gekocht, gelukkig getrouwd met Marlon en als alles goed mag gaan verwachten we eind april samen ons eerste kindje.
Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?
Ik ben instructeur bij Racing School Europe waar ik een aantal evenementen in het jaar lesgeef. Hugo van den Berg is daar ook instructeur en zo zien we elkaar nog eens op de baan. Verder cross ik nog wel eens en rij ik graag offroad ritten op mijn Huskie 300 2-takt met vrienden. En volg ik de motorsport op de voet.
Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?
Iedere coureur verdient naar mijn mening veel respect!! Heb niet echt een favoriet. Maar wat Marc Marquez tot nu toe heeft laten zien is van een andere planeet. Er zijn mensen die hem verafschuwen vooral na het beruchte moment met Rossi in Sepang. Maar laten we niet vergeten dat Rossi ook niet altijd lief was voor diverse coureurs (Biaggi, Gibernau, Stoner etc.), volgens mij was dat dan ook een koekje van eigen deeg. Eerdere concurrenten heeft hij mentaal kunnen breken, maar ik denk dat hij Marquez alleen maar sterker heeft gemaakt. Ook heb ik veel respect voor Jack Miller zoals Thomas van Leeuwen onlangs hier al vertelde; met haast niks naar Europa gekomen en nu uitkomend in het officiële Ducati fabrieksteam in de MotoGP. Kan me zijn interview nog wel herinneren na zijn eerste Moto3 zege in Qatar. Er werden toen heel wat woorden weggepiept, haha pure emotie dat vind ik mooi.
Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?
Er zijn meerdere talenten denk ik die op WK niveau wat kunnen laten zien. Maar het is altijd, of vaak, het financiële plaatje wat het probleem is. Neem nu Jeffrey Buis, kampioen afgelopen jaar in de WK SSP300. Zo’n jongen zou nu een stap moeten kunnen maken naar de Moto3/Moto2 of WorldSSP600, maar dat wordt helaas toch moeilijk gezien de benodigde financiële middelen.
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?
Ik volg het nationaal niet goed genoeg. Vindt het jammer dat er geen echt ONK meer bestaat. De kosten waren volgens mij het grote probleem, ook gezien de crisis toendertijd (2008). Vooral de banden waren een grote kostenpost. Ik denk als ze toen hadden gezegd om met maar 1 set van 1 merk de kwalificatie en de race te rijden had het meer overlevingskansen gehad. Je zou dan met hardere compounds moeten gebruiken waardoor de rondetijden minder snel zouden zijn. Maar ik denk wel dat het niveau daardoor hoger zal worden. Denk ook wel dat de topteams toen der tijd hierop niet zaten te wachten i.v.m. hun sponsoring van de bandenfabrikant en de bandenfabrikant op zijn beurt ook niet natuurlijk want die loopt hierdoor omzet mis. Er zijn natuurlijk ook veel goede dingen gebeurd, zie de opleidingsplannen van de KNMV, Molenaar NSF 100 Cup, Yamaha R125 en R3 Cup etc. Alleen is de stap te groot naar het WK. Er zal nog wat tussen moeten zitten. Niet alleen Nederland kent dit probleem maar andere landen ook.
Ik vind het niveau in de MotoGP tegenwoordig wel echt heel hoog. Wat een gigantische grip level tegenwoordig met alle elektronica etc. Je ziet ook dat de banden het gewoon niet aan kunnen en de fabrikanten net als in de F1 een te hardere band moeten maken. Onwerkelijk!! Waar is het einde….
Woensdag 10-03-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: Jeffry de Vries
Vanwege het enorme succes van deze rubriek hebben we als Racesport.nl redactieteam besloten om ook na 1 maart door te gaan met ‘De Nederlandse wegracetopper van toen’ . Wel zullen we vanaf maart de rubriek beperken tot 1 keer per week en deze alleen nog op woensdag publiceren zodat deze straks niet ondersneeuwen in de drukke raceweekenden.
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Rob Filart
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Ronald ter Braake
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Hans Smees
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Bob Withag
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Bert Smit
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Barry Veneman
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Cees Doorakkers
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: John Verwijst
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Henk van de Lagemaat
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Joan Veijer
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Raymond Schouten
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Randy Gevers
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Henny Boerman
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Bryan Schouten
- Lees ook: De Nederlandse wegracetopper van toen: Arie Vos
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Herman van Duffelen
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Hugo van den Berg
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Wim Theunissen
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Ernst Dubbink
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Roy ten Napel
- Lees ook: De Nederlandse wegrace topper van toen: Thomas van Leeuwen
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter