De Nederlandse wegrace topper van toen: Cees Doorakkers

3787
cees-doorakkers
Cees Doorakkers | foto© Henk Fischer

De Nederlandse wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan. In de rustige wintermaanden zonder races stellen we twee keer per week een Nederlandse wegrace topper van weleer aan jullie voor in de rubriek ‘De Nederlands wegracetopper van toen’ en we stellen hun allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Cees Doorakkers.

Wie is Cees Doorakkers?







  • Naam: Cees Doorakkers
  • Bijnaam: racecees
  • Geboren op: 2-3-1963
  • Woonplaats: Molenschot
  • Partner: Liseth
  • Start wegrace carrière: 1982
  • Actief geweest in: 250cc, 350cc, Superbike, WK Endurance, WK 500cc, Thunderbikes 600cc, BOTT, SOS, Supersport 600
  • Aantal titels: 5x Nederlands kampioen: 2x 250cc 1x 500cc, 1x BOTT, 1x SOS.
  • Einde wegrace carrière: 2000
  • Huidige beroep: Eigenaar motorzaak
  • Facebook: www.facebook.com/cees.doorakkers
  • Twitter: —
  • Instagram: ceesdoorakkers

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

 Ik was een jaar of 15 toen werden er motorraces gehouden bij ons hier in Gilze Rijen Molenschot.  Ik ben daar 2 keer gaan kijken en vond het wel mooi denk ik. Ik deed zelf wat hobby crossen in die tijd (nu nog trouwens) en reed graag hard met mijn brommers. Er waren toen een drietal mensen in ons dorp die zelf actief waren in de wegrace en twee daarvan vonden dat ik het maar eens op hun racemotor moest proberen. Toen zijn we een keer op donderdagmorgen naar het circuit van Zolder gegaan en gaan dat ging me best goed af. Eén van deze twee coureur is toen zelf gestopt met racen en heeft mij toen op weg geholpen (de eerste 4 jaar van mijn race carrière 1982 t/m1985). 

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

In Nederland bij de nationale races waren er dat verschillende natuurlijk, in de 250cc Gerard v/d Wal en Mar Schouten en later bij de Superbike 750 cc o.a. Jeffrey de Vries. Met Jeffrey heb ik in Nederland denk ik wel de mooiste gevechten gehad. Internationaal in de 500cc heb ik veel races met Michael Rudrof te maken gehad, dat waren ook altijd prettige gevechten.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

De Yamaha TZ K 250cc die ik in 1984 nieuw kreeg van mijn toenmalige sponsor Flair Plastics, was super fijn en daar werd ik ook één keer kampioen mee. De Yamaha 750cc OW 01 in het team van Johan v/d Wal Racing, waar ik in Nederland enkele Superbike races reed en de Endurance races waaronder de Suzuka 8 uurs was ook een fijne motor. Dan 2 x een 500cc motor, ten eerste de Honda NS500 met Nico Bakker frame daar werd ik 2 jaar de best geklasseerde privé rijder mee in het WK500cc. Daarna de Yamaha YZR 500cc in een Harris frame. Deze motor was ook erg fijn als alle afstellingen klopten maar daar heb ik erg veel technische problemen mee gehad, dus dat was dan ook vaak een probleem. Erg moeilijk te zeggen welke nu echte de fijnste was want ik heb op al deze genoemde machines erg fijn gereden….maar als ik dan toch echt moet kiezen dan kies ik voor de Yamaha TZ 250, dit omdat deze fiets nooit kapot is gelopen.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Mijn favoriete circuits zijn er ook een paar, Suzuka in Japan, TT Circuit Assen (layout 1984) en Jerez in Spanje. Suzuka is het mooiste circuit omdat er alle soorten bochten inzitten, een circuit met erg mooie bochten combinaties en snelle bochten., daar reed ik de eerste keer met de Yamaha OW 01 in een 8 uurs wedstrijd, een wedstrijd waar ik erg van genoten heb en ik vind dat ook de wedstijd welke de meest indruk op me gemaakt heeft. Het evenement was destijds in Japan groter als een MotoGP weekend. Maar het TT Circuit Assen, zoals de lay-out vanaf 1984 was en ik er mijn eerste 250cc Grand Prix race reed, was ook supermooi. Erg jammer dat het circuit daarna een paar keer veranderd is.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Wat me als eerste te binnen schiet is motorracen in de stad Macau. Ik heb er in 1992 deelgenomen aan een race, een race die op een circuit verreden wordt dwars door de stad. Langs het gehele circuit staan er vangrails of muren en dat op een circuit welke ook nog eens heel erg snel is. Op één van de snelle stukken – waar we toch al snel rond de 250 km per uur reden – liep er ineens een hond op de baan. Deze arme hond kon vanwege de muren geen kant op, maar op het moment dat is langskwam liep hij gelukkig helemaal aan de buitenkant. Een ronde later toen ik hetzelfde punt weer naderde hoopte ik zo dat ie er niet meer liep. Pfff, dat waren momenten die ik niet snel zal vergeten.
Een andere erg vreemd moment was de keer dat ze me vroegen om een wedstrijd op een Moto Guzzi te rijden tijdens de Ducati Club Race in Assen. Hij eerste dat ik me opkwam was dat je met zo’n tractor toch niet gaat racen. Maar achteraf was dit een erg mooie ervaring waar ik veel kennis aan over heb gehouden. Misschien wel leuk om te weten; de Moto Guzzi fabriek gaf mij naar aanleiding hiervan een contract, dit op aanraden van John Wittner – de bouwer van de Moto Guzzi 1000 Daytona. Ze betaalden mij om testcoureur en rijder voor hun te worden in het WK Superbike. Er waren destijds plannen om een nieuwe motor te ontwikkelen, een motor op basis van het principe van een Ducati blok. Het plan ging helaas op het laatste moment niet door omdat er een nieuwe directie kwam en zij niks zagen in dit ambitieuze plan.

 Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Het mooiste zijn al de herinneringen van de races zelf natuurlijk, maar vooral de Suzuka 8H races hebben indruk op me gemaakt. Maar ook het reizen over de wereld zijn mooie herinneringen. Jammer genoeg heb ik geen racemotor uit die tijd kunnen bewaren, daar heb ik nu wel spijt van.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

In 1994 moest ik noodgedwongen stoppen in de GP 500cc omdat ik niet voldoende budget bij elkaar kreeg om het juiste materiaal te kunnen kopen. Daarna ben ik in 1996 gestart met een motorzaak in Gilze, de plaats waar ik destijds woonde. Ik heb daarna t/m 2000 nog wel gereden in verschillende nationale kampioenschappen.

 Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ik ben van 2013 t/m 2017 met mijn zoon Ruben nog actief geweest binnen de wegracesport. Erg jammer dat het financieel niet meer op te brengen was. Met mijn ervaring had hij het in mijn ogen als coureur ver kunnen schoppen, maar mede door het financiële plaatje en een zeer vervelende blessure (breuk rechter bovenarm met complicatie) heeft het toen geen vervolg meer gekregen. Erg jammer, op het moment doe ik dus niets meer in de wegracesport. We crossen nu een beetje als hobby, dat is ook erg leuk.


Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Respect heb ik voor Valentino Rossi, the Doctor. Als je kijkt wat hij allemaal gepresteerd heeft, maar zeker ook omdat hij nog steeds zo gemotiveerd is om voor een podium te strijden in de MotoGP klasse. Respect heb ik ook voor onze eigen Bo Bendsneyder. Ik neem mijn petje af hoe hij zich na een paar moeilijke seizoenen staande heeft weten te houden in de Moto2 klasse. Hopelijk weet hij komend seizoen de stijgende lijn van de afgelopen races voort te zetten.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent in Nederland en waarom?

We hebben meerdere jonge talenten in Nederland, ik kan zo niet iemand opnoemen die er momenteel echt uit springt. Het hangt ervan af of ze kans krijgen om zich te bewijzen, het probleem is dat er erg veel geld nodig is om deze jeugdige talenten een paar jaar op niveau te laten racen. Deze kansen moeten ze wel krijgen om zich in de picture te kunnen rijden. We hebben natuurlijk wel een jonge wereldkampioen in naam van Jeffrey Buis, iets dat natuurlijk een supermooie prestatie is.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Ik denk dat het erg moeilijk wordt voor de Nederlandse motorsport om op internationaal niveau mee te blijven tellen. Dat zal jammer genoeg bij een enkeling blijven is mijn persoonlijke mening. Ik hoop overigens wel dat ik daar geen gelijk in zal krijgen.

Zaterdag 09-01-2021: De Nederlandse wegracetopper van toen: John Verwijst.



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App