De MotoGP transfers die werkten… en die fout gingen

4517
jorge-lorenzo
Jorge Lorenzo | foto© Red Bull Content Pool

In de loop der jaren zagen we binnen de MotoGP klasse veel opmerkelijke transfers. Veel van dergelijke transfers pakten goed uit maar er waren er ook voldoende die helemaal verkeerd uitpakten. Onderstaand een aantal MotoGP transfers die werkten… en een aantal die we helemaal fout zagen gaan en verkeerd uitpakten.

In 2025 zullen een aantal MotoGP coureurs van team en zelfs fabrikant veranderen. Zo stapt Jorge Martin over van Ducati naar Aprilia, verlaat Marco Bezzecchi het Pertamina Enduro VR46 Racing Team om net als Martin aan de slag te gaan bij Aprilia Racing, stapt Maverick Viñales op zijn beurt over van Aprilia naar KTM, verlaat Enea Bastianini het Ducati Lenovo Team om net als Viñales ook aan de slag te gaan bij KTM. Dit zijn zo maar een aantal wijzigingen die de afgelopen maanden de revue passeerden.




Maar we hebben in het verleden vaker opmerkelijke transfers gezien in de koningsklasse, coureurs die hun vertrouwde omgeving verlieten, het comfort van een fabrieksteam in wisselden voor een satellietteam of een bepaalde keuze maakten om hun carrière een andere wending te geven. Niet al deze overstappen zijn echter succesvol geweest…

We zetten er een aantal voor jullie op een rij, succesvolle transfers maar ook transfers die niet helemaal goed uitpakten.

De goed verlopen MotoGP transfers

Marc Márquez – 2024: Van Honda naar Ducati
De meest recente overstap van fabrikant die een succes was, was de overstap van Marc Márquez van Honda naar Ducati. Márquez was jarenlang de ‘golden boy’ van Honda toen hij tussen 2013 en 2023 maar liefst zes wereldtitels won in dienst van de Japanse motorenfabrikant.

In 2020 veranderde echter alles, vanwege een minder goed presterende Honda RC213V en veel blessureleed werden het drie moeilijke jaren voor de Spanjaard. Eind 2023 nam de Spanjaard een drastisch besluit door, ondanks een nog doorlopend contract, het Repsol Honda Team te verlaten en in 2024 te kiezen voor Gresini Racing MotoGP. Met deze beslissing verliet Márquez niet alleen de veilige omgeving van een fabrieksteam, hij leverde ook zijn miljoenen contract in (ruim 10 miljoen per jaar) en dat alles om het plezier in het racen terug te vinden op een competitieve MotoGP machine.

Het verhaal is bekend, op een overjarige Ducati GP23 liet Márquez zien dat hij nog steeds met de besten meekon. De 31-jarige Spanjaard won in 2024 drie MotoGP races en mocht daarnaast zeven keer na een race het podium beklimmen. Met zijn optredens maakte de achtvoudig wereldkampioen een dusdanig goede indruk dat het Ducati management besloot om hem voor 2025 op te nemen in het officiële Ducati MotoGP Team, het Ducati Lenovo Team.

Casey Stoner – 2011: Van Ducati naar Honda
Casey Soner is één van de twee coureurs die in het MotoGP-tijdperk met twee verschillende fabrikanten wereldkampioen wist te worden in de koningsklasse.

De MotoGP wereldkampioen van 2007 en 2011 begon zijn MotoGP-carrière in 2006 bij LCR Honda voordat hij in 2007 overstapte naar Ducati. Meteen in zijn eerste seizoen in dienst van Ducati wist de Australiër wereldkampioen te worden. Ondanks dat hij op een Ducati 23 MotoGP races wist te winnen bleef het bij deze ene wereldtitel. Na vier seizoenen in Italiaanse dienst besloot Stoner in 2011 terug te keren naar Honda. In de kleuren van het Repsol Honda Team werden er in het eerste seizoen niet alleen 15 races gewonnen, aan het einde van het seizoen was zijn tweede MotoGP wereldtitel een feit.

2012 werd vervolgens niet het seizoen van de Australiër. Ondanks dat hij als één van de grote favorieten aan het seizoen begon zorgde een in Indianapolis opgelopen enkelblessure voor de nodige tegenslag. Jorge Lorenzo ging dat seizoen met de wereldtitel aan de haal terwijl Stoner het seizoen afsloot als derde in de eindstand van het kampioenschap. Ondanks deze prestatie besloot de Australiër het tot verrassing van velen voor gezien te houden en per direct te stoppen als fulltime MotoGP coureur.

Danilo Petrucci – 2015: Van ART naar Ducati
Danilo Petrucci reed drie jaar mee in het MotoGP-wereldkampioenschap met Ioda en ART. Voor het seizoen 2015 tekende de 23-jarige echter een tweejarige overeenkomst bij Pramac Racing.

Voordat hij bij het Ducati satellietteam kwam, had Petrucci in zijn drie voorgaande seizoenen 70 punten gescoord. Het seizoen 2015 was het begin van Petrucci’s zesjarige carrière bij de Italiaanse fabrikant in de MotoGP. Tijdens zijn eerste seizoen op de Desmosedici scoorde hij 113 punten en behaalde hij zijn eerste MotoGP-podium.

Petrucci bleef tot einde van 2020 bij de Italiaanse motorenfabrikant en bracht twee jaar door in het Ducati MotoGP fabrieksteam. In zijn zes jaar bij Ducati won hij twee races en stond hij acht keer op het podium.

De minder goed verlopen MotoGP transfers

Marco Melandri – 2008: Honda naar Ducati
Voordat hij bij Ducati kwam, reed Marco Melandri voor zowel Yamaha als Honda. De Italiaanse coureur had succes bij Honda, won vijf races en stond hij 12 keer op het podium voor de fabrikant. Een Italiaanse coureur die succesvol kon zijn op een Italiaanse machine was een paar jaar lang een het idee van Ducati.

Het seizoen 2008 werd echter Melandri’s ondergang als coureur in het MotoGP wereldkampioenschap. De Italiaan had een verschrikkelijke tijd bij Ducati want hij eindigde dat jaar slechts als 17e in het eindklassement en scoorde slechts 51 WK-punten.

Na slechts één jaar van zijn tweejarige deal te hebben voltooid, verliet de Italiaan vroegtijdig Ducati. Melandri ging in 2009 bij Kawasaki (Hayate Racing) aan de slag, ondanks dat de Japanse fabrikant aan het einde van het seizoen 2008 officieel als fabrikant uit de MotoGP stapte.

Johann Zarco – 2019: Yamaha naar KTM
In zijn derde jaar als coureur in de MotoGP klasse maakt Johann Zarco de overstap naar het Red Bull KTM Factory Racing Team. De Fransman bracht zijn eerste twee seizoenen door bij het Monster Energy Yamaha Tech3-team, waar hij de nodige podiumklasseringen wist te behalen.

Toen Zarco bij de Oostenrijkse fabrikant tekende, zette hij een handtekening onder een tweejarig contract (2019-2020). Veel kwam er echter niet van terecht, na slechts 13 races kwam er al een einde aan de samenwerking en sloeg hij halverwege het seizoen voor het laatste de deur van de Red Bull KTM Factory Racing pitbox achter zich dicht.

Jorge Lorenzo – 2019: Ducati naar Honda
Gedurende Jorge Lorenzo’s 12 jaar in het MotoGP wereldkampioenschap reed hij voor drie verschillende fabrikanten. De Spanjaard begon zijn carrière in 2008 bij Yamaha, waar hij bleef tot het einde van het seizoen 2016. Lorenzo bracht vervolgens twee jaar door bij Ducati voor (2017 en 2018) om vervolgens te tekenen voor Honda. Zijn periode bij Honda werd echter veruit zijn slechtste seizoen als coureur in de koningsklasse.

Lorenzo tekende voor 2019 en 2020 bij Repsol Honda maar al na één seizoen gooide de vijfvoudige wereldkampioen de handdoek in de ring. Het betekende zelfs het einde van de carrière voor de Spanjaard die in dat seizoen werd geplaagd door meerdere blessures, maar ook door slechte resultaten van de Japanse fabrikant.

Lorenzo scoorde slechts 28 WK-punten op de Repsol Honda en eindigde dat jaar op de 19e plaats in het kampioenschap. Lorenzo’s beste resultaat op een Honda was een 11e plaats in Frankrijk, dit nadat hij in het verleden zowel met Yamaha als Ducati races had gewonnen.

Een mix van beide voor ‘The Doctor’

Valentino Rossi – 2003: Honda naar Yamaha & 2011: Yamaha naar Ducati
Een andere coureur die in het MotoGP-tijdperk een ambitieuze carrièrestap aandurfde was Valentino Rossi. De negenvoudig wereldkampioen reed van 2002 tot 2021 voor drie verschillende fabrikanten in de MotoGP. Rossi debuteerde in 2002 in de koningsklasse als coureur bij Repsol Honda, waar hij in 2002 en 2003 twee wereldtitels won. De Italiaan en Honda waren samen een uitstekende combinatie maar de Italiaan wilde een nieuwe uitdaging. The Doctor besloot voor het seizoen 2004 over te stappen van Honda naar Yamaha.

Ondanks dat Yamaha in het 2023 seizoen zonder overwinningen bleef zorgde Rossi in 2004 voor een ommekeer bij de Japanse fabrikant. Rossi won in 2004, 2005, 2008 en 2009 de MotoGP wereldtitel met Yamaha. Maar voor het MotoGP-seizoen 2011 besloot hij opnieuw over te stappen en te wisselen van motormerk, dit keer van Yamaha naar Ducati.

Rossi reed in 2011 en 2012 voor de Italiaanse fabrikant in de MotoGP. Maar het ging er heel anders aan toe dan na zijn overstap van Honda naar Yamaha. Deze keer had Rossi het moeilijk en won hij geen titel, in plaats daarvan eindigde hij op de Ducati als zevende en zesde in het kampioenschap.

The Doctor’ keerde uiteindelijk in 2013 terug naar Yamaha, waar hij bleef tot het einde van zijn carrière (2021). In zijn laatste periode bij Yamaha won hij geen wereldtitel meer, maar wist hij nog wel 10 MotoGP races op zijn naam te schrijven in dienst van de Japanse motorenfabrikant.

 



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’