De MotoGP top drie over hun eerste dag op Motorland Aragón

420
Maverick Viñales - Motorland Aragón | foto© Monster Energy Yamaha MotoGP

Maverick Viñales was na de eerste dag van de Gran Premio Michelin de Aragón op Motorland Aragón de snelste MotoGP coureur. Achter de Spanjaard zorgden Franco Morbidelli en Fabio Quartararó voor een Yamaha 1-2-3.

De Yamaha YZR-M1 en de coureurs die erop zitten doen het de laatste tijd erg goed in de MotoGP klasse. Het lijkt erop dat de koelere omstandigheden die we nu hebben in de herfst in Europa best wel goed past bij de Japanse machine. Terwijl andere coureurs klagen over de stevige wind die over het Spaanse circuit waaide of banden die ze maar niet op temperatuur kunnen krijgen lijken de Yamaha coureurs hier veel minder last van te hebben. Valentino Rossi is er vanwege een positieve Covid-19 test niet bij maar de drie overgebleven Yamaha coureurs gaan verder waar ze gebleven waren.







Wel waren de omstandigheden in de vanwege de lage temperaturen uitgestelde eerste vrije training, met een asfalttemperatuur van zo’n 12°C, behoorlijk verraderlijk en kwamen Petronas Yamaha SRT coureurs Franco Morbidelli en Fabio Quartararó allebei ten val. Ook Maverick Viñales leek te gaan crashen maar hij wist ondanks een blokkerend voorwiel op zijn YZR-M1 te blijven zitten. Onderstaand de reacties van de drie Yamaha coureurs die na de eerste dag op Motorland Aragón ook de drie snelste MotoGP coureurs waren.

Maverick Viñales: “Allereerst wil ik zeggen dat ik het heel vervelend vind voor Valentino [Rossi] dat hij er niet bij kan zijn dit weekend. Ik hoop dat hij snel herstelt. Vandaag was een goede dag voor ons. Ik ben blij want we waren in staat om goede rondetijden te rijden. Ook al is het circuit niet in optimale staat, onze rondetijden zijn in ieder geval snel. De machine was meteen vanaf de eerste ronden goed. We weten dat dit een goed circuit voor ons is want er zitten veel vloeiende bochten in. We moesten nog wat verbeteringen maken in een aantal bochten en dat hebben we vandaag gedaan waardoor ik erg tevreden ben.

Het waaide vandaag behoorlijk hard maar gelukkig is de Yamaha zelfs in die omstandigheden nog stabiel. Onze racepace ziet er goed uit. We hebben alleen nog wat meer tijd nodig om precies te weten welke banden de juiste zijn voor de race maar ik kan zonder al te grote problemen een ritme rijden in de 1’48-ers dus dat zit wel goed. Ik hoop dat de temperatuur morgen hoger is want vooral vanochtend waren de omstandigheden zeer verraderlijk. Het was heel moeilijk om überhaupt op de machine te blijven zitten. We gaan de sessies van morgen gebruiken om nog iets constanter te worden, ik wil mijn rijstijl nog iets aanpassen omdat het nog niet overal is zoals ik dat wil hebben. Hoe dan ook, we hebben goed gewerkt vandaag en het gevoel is goed. Nu gaan we ons richten op morgen.”

Fabio Quartararó: “Het was zeker geen gemakkelijke dag, maar uiteindelijk wel een positieve dag voor ons. We hadden een vreemde crash in FP1, ik weet nog steeds niet precies wat er nou gebeurde. Maar FP2 was heel goed. Het lijkt erop dat we morgen een aantal ronden moeten rijden op de soft-compound achterband en ik denk dat het ook wel een reële optie is voor de race omdat het ritme daarmee in ieder geval wel constant is. Uiteindelijk was het een positieve dag voor ons en ik ben vooral heel tevreden met het gevoel dat we in de middag hadden met de voorband, dit was er in de ochtend totaal niet. Ik denk dat morgenmiddag heel belangrijk gaat worden en ik ga er alles aan doen om dit ritme vast te houden maar ook om ons zo goed mogelijk voor te bereiden voor de race.`

Franco Morbidelli: “Het was een positieve dag voor ons en we zijn het weekend goed begonnen, alle drie Yamaha’s stonden bovenaan! Vanochtend waren de omstandigheden heel lastig met een heel lage temperatuur en een stevige wind. Het lijkt erop dat wij minder last van hebben van deze omstandigheden dan de anderen. Ik maakte vanochtend wel een fout. Ik reed een langzame ronde vanwege een gele vlag en daarna was ik weer te snel aan het pushen waardoor ik crashte. Ook al hebben we vandaag al een goede rondetijd gereden ga ik morgen nog steeds pushen. Ik denk dat er nog wel een verbetering in zit want de weersverwachtingen zeggen dat de omstandigheden morgen iets beter zijn en natuurlijk zal er ook iets meer rubber op de baan liggen.”

Vanwege een aangepast tijdschema, rekening houdend met de zeer koude temperaturen in de ochtend, zijn alle sessies een uur later dan aanvankelijk gepland. De derde vrije training voor de MotoGP klasse gaat zaterdagochtend pas om 10:55 uur van start met de vierde vrije training en aansluitend beide kwalificatiesessies om 14:30 uur.

 

Handige links Gran Premio Michelin de Aragón 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App