In de MotoGP klasse zijn de startplaatsen voor komend seizoen allemaal verdeeld en nagenoeg allemaal bevestigd. Hoe anders is dat in de Moto2 klasse en is er komend seizoen nog een zitje beschikbaar voor Nederlander Bo Bendsneyder? Onderstaand een overzicht met daarin de huidige stand van zaken.
Tijdens de Oostenrijkse Grand Prix het afgelopen weekend werd duidelijk dat er komend seizoen geen plaats meer is voor Bo Bendsneyder bij Tech 3 Racing en dat de Nederlander voor komend seizoen op zoek moet naar een nieuwe werkgever om zijn carrière als Moto2 coureur voort te kunnen zetten.
De afgelopen dagen hebben we de huidige situatie in kaart gebracht een overzicht gemaakt van de reeds bevestigde plaatsen, de nog eventueel beschikbare plaatsen en de daarvoor nog in de race zijnde coureurs.
Dit leert ons dat er momenteel nog een vijftal (mogelijke) plaatsen beschikbaar zijn en een zestal plaatsen die nog niet met 100% zekerheid ingevuld zijn. Het aantal coureurs dat aast op één van deze nog beschikbare plaatsen is daarentegen behoorlijk groter.
Zo heeft het Nederlandse NTS Racing GP haar tweede rijder nog niet gecontracteerd, heeft SAG nog een zitje beschikbaar, hetzelfde geldt voor Kiefer Racing, Swiss Innovatie Investors en het huidige Honda Asia. Hierbij dient wel vermeld te worden dat het nog verre van zeker is of Kiefer en Swiss Innovatie Investors er komend seizoen nog wel bij zullen zijn vanwege de huidige financiële problemen en dat er voor de plaats bij Honda Asia uitsluitend een coureur uit een Aziatisch land in aanmerking komt.
Als we de zes plaatsen buiten beschouwing laten waarvan het nog niet 100% zeker is dat deze ingevuld zullen worden door de genoemde namen, dan houdt dit in dat er voor Bo Bendsneyder nog een tweetal opties mogelijk zijn, namelijk een start bij het Nederlandse NTS RW Racing of een start bij SAG. De laatste optie lijkt zeer onwaarschijnlijk aangezien hier een dusdanig sponsorbedrag op tafel moet komen die voor een Nederlandse coureur niet op te brengen is. Dit geldt overigens ook voor de tweede plaats binnen NTS RW Racing GP, echter hier lijken een aantal partijen hun best te willen gaan doen om tot een oplossing te komen.
Een bijkomend verhaal is nog dat het aantal startplaatsen voor komend seizoen teruggebracht zal worden naar maximaal 30 coureurs. In het getoonde overzicht staan nog 32 startplaatsen vermeld, maar zoals al vermeld is een voortzetting van zowel Kiefer Racing als ook Swiss Innovatie Investors in de Moto2 klasse nog hoogst onzeker.
Onderstaand een actueel overzicht van de Moto2 stoelendans op basis van de bij de Racesport.nl redactie bekende informatie: (klik op bestand voor een vergroting)
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl WebApp via: pwa.racesport.nl