De Internationale wegracetopper van toen: Werner Daemen

5862
werner-daemen
Werner Daemen | foto© MRP Racing

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Werner Daemen.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!





 


Wie is Werner Daemen?

  • Naam: Werner Daemen
  • Bijnaam: De kleine witte
  • Geboren op: 17-07-1971
  • Nationaliteit: Belgisch
  • Woonplaats:
  • Start wegrace carrière: 1993
  • Actief geweest in: Belgisch kampioenschap 250 – 400, WorldSSP, WorldSBK, IDM Superbike, FIM EWC
  • Aantal titels: 3x Belgisch kampioen, IDM Superbike, Vice wereldkampioen FIM EWC
  • Einde wegrace carrière: 11-08-2011 na een crash
  • Huidig beroep: Teammanager FIM EWC BMW Factory Racing Team

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Na vaste toeschouwer te bij het BK zelf begonnen met racen en ik was destijds een groot fan van Michel Simeon, de vader van Xavier Simeon.

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Jorg Teuchert, in zowel IDM als ook in WorldSSP.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Honda RVF 750 ( Raceversie van RC45 ) was destijds zijn tijd ver vooruit.

Favoriete circuit waar je hebt gereden en waarom?

Spa- Franchorchamps. Mooiste circuit qua ligging, lay out, techniek, echt een circuit waar je dikke ballen nodig hebt.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Mijn allereerste training in het WK (was in Donington – WorldSSP). Het sneeuwde en mijn beide clip ons raakte los waardoor ik viel. Nog een keer vertrokken in de pits en merkte na 100 meter dat ik mijn handschoenen vergeten was. Na één rondje in de training maar terug de pits in gereden.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Ja, in een WK race liggend op derde plaats met nog twee ronden te gaan gevallen. Daarnaast is het publiek in Assen altijd geweldig.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Veel vrienden en herinneringen aan fijne mensen van over de gehele wereld.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben manager geworden van een IDM – en verschillende WK teams.

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Ja, 100%, nog steeds fulltime actief binnen de sport.

werner-daemen
Werner Daemen | foto© MRP

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

De BMW M 1000 RR in WorldSBK uitvoering.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Toprak Razgatlioglu, omdat hij een megatalent is maar steeds zichzelf is gebleven.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Toprak in het WorldSBK, Colin Veijer in de lage landen.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

Marc Márquez in de MotoGP, Toprak Razgatlioglu in het WorldSBK.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

We hebben nieuwe talenten competities nodig. De huidige Moto 3 is simpelweg te duur en de motoren in het WorldSSP 300 zijn gewoonweg niet snel genoeg om het verschil te kunnen maken. Twins is misschien de oplossing. 110PK approx met 150 kg is oké.

Wil je nog iets toevoegen?

Ja, ik hoop nog altijd dat er een competitie komt in de BENELUX waar we Assen, Zolder, Spa en Mettet op de kalender krijgen, een competitie waar nieuwe talenten zich kunnen ontwikkelen. Dat de motormerken weer meer betrokken raken bij de sport en de dealers weer instappen. 

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.