De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Troy Bayliss.
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!
Wie is Troy Bayliss?
- Naam:Troy Bayliss
- Bijnaam: Baylisstics
- Geboren op: 03-03-1969
- Nationaliteit: Australiër
- Woonplaats: Boyland, Queensland, Australië
- Start wegrace carrière: Minibike in 1981 en wegrace in 1991 in de 250 productieklasse op Oran Park, New South Wales.
- Actief geweest in: Australian 250 Production, Australian Supersport & Superbike (ASBK), British Superbikes (BSB), AMA Superbikes (MotoAmerica), World Superbike (WorldSBK) & MotoGP.
- Aantal titels: 4 – 1999 British Superbike, 2001-2006-2008 WorldSBK
- Einde wegrace carrière: 23-02-2019 – final race was de eerste race tijdens de openingsronde van het Australian Superbike Championship op Phillip Island – na een crash in de Doohan Corner,
- Huidige beroep: Werkloos (met een grote glimlach)
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Ik kocht een motor, een ZX750, mijn eerste motor ooit. Met een paar vrienden uit Taree gingen we in 1996 kijken naar de laatste 500cc-race in Eastern Creek. Ik keek toe vanaf de zijlijn en vond dat er leuk uitzien. Zo besloot ik dat ik aan wegracen wilde gaan doen.
Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?
Ik moet zeggen Colin Edwards. We stonden elk weekend tegenover elkaar. Vaker wel dan niet vochten we samen, dus zeker weten Colin.
Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?
Ik zou zeggen dat het de Ducati 999 uit 2006 zou moeten zijn. Ducati heeft veel moeite moeten doen om hem competitief te maken. Dat was toen de Japanners naar 1000cc waren gegaan. Dus de 999’s moesten zwaar worden getuned, zou je kunnen zeggen. De levensduur van de motor was niet erg lang om net zo snel te zijn als de Japanse motoren.
Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?
Mijn eigen circuit thuis in Boyland (glimlach). Ik open gewoon de garagedeur en rij de oprit af! Er zijn te veel mooie circuits om mijn favoriet aan te wijzen. Ik vond het natuurlijk geweldig om op Monza te rijden. Winnen op een Italiaanse motor voor de Italiaanse fans was altijd speciaal. Om de één of andere reden hield ik ervan om in Groot-Brittannië te winnen en natuurlijk was thuis winnen op Phillip Island altijd een geweldig gevoel.
Heb je een speciale herinnering aan het racen in Nederland en waarom?
Zeker weten. Assen was natuurlijk de plek waar ik in 2001 mijn eerste WK Superbike won. Assen is een heel speciale plek voor mij. Ik heb er altijd met veel plezier gereden. Het duurde wel even voordat ik me er echt op mijn gemak voelde, want het was een erg technisch circuit om op te rijden. De eerste keer dat ik op Assen racete was in 2000. Ik had een stevig gevecht met Noriyuki Haga. We vochten allebei om de leiding. Ik crashte. Dat gezegd hebbende, heb ik veel mooie herinneringen overgehouden aan het racen op Assen… en de mensen zijn daar ook erg aardig.
Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?
Dat moet de laatste race zijn geweest die ik in 2008 reed in Portimão. We dachten dat we de juiste motor hadden omdat het nat was tijdens de kwalificatie. De wielbasis en alles wat we maakten bleek fout te zijn, maar het was te overzien zou je kunnen zeggen. Het was echter zeker niet wat we dachten dat het moest zijn. Toch wonnen we beide races. Aan het eind van het weekend dachten we: nou, dat had niet zo moeten lopen. Maar uiteindelijk pakte het toch goed voor ons uit.
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
Ik denk dat dit het leven is dat het me gegeven heeft. Eerst was ik autospuiter en toen kon ik ineens goed leven van het motorracen, want daar ging het allemaal om. Racen was erg goed voor me.
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
We raakten betrokken bij de motorbeursen hier in Australië samen met Mark Petersen en hebben daar een paar jaar aan meegedaan. Het was geweldig om betrokken te zijn bij alle merken en nog steeds iets te maken te hebben met motorracen. We hebben ook een paar jaar de Troy Bayliss Classic georganiseerd in Taree Old Bar, wat ook geweldig was om te doen. Daarna heb ik in 2018 en begin 2019 weer geracet in het Australische Superbike-kampioenschap met het Ducati-team van DesmoSport. Ik ga tegenwoordig nog steeds naar een paar ASBK-rondes, niet meer zoveel als vroeger omdat Oli overzee zit in het World Supersport Championship.
Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?
Ik ben min of meer uit het DesmoSport Ducati team gestapt. Ben [Henry] runt het team nu helemaal alleen en doet het geweldig. Hoewel ik nog steeds gek ben op het team, heb ik het wat rustiger aangedaan en mezelf meer tijd gegeven om thuis te werken en nog een paar reisjes naar het buitenland te maken om Oli te zien racen.
Op welke motor uit het heden of verleden zou je nog wel eens willen rijden?
Ik heb altijd iets gehad met een Supermono. Ik heb er nog nooit op gereden en ik heb er nog nooit één in mijn bezit gehad. Om de één of andere reden vond ik het altijd al hele gave motoren. Hoewel het kleine dingetjes zijn, waren ze vroeger prachtig. Tegenwoordig zijn ze behoorlijk in trek. Ze waren hun tijd toen gewoon ver vooruit. Bovendien zou ik het geweldig vinden om eens op een oude tweetakt 500GP motor te rijden. Iedereen zou er denk ik wel graag eens op willen rijden.
Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?
Ik zou zeggen Oli. Ik hou van mijn jongen, hij is één van mijn beste vrienden en we hebben een geweldige onderlinge relatie. Ik denk dat hij heeft wat ervoor nodig is. Veel mensen denken misschien dat hij alles makkelijk krijgt omdat hij mijn zoon is, maar dat is helemaal niet zo. Oli gaat de strijd aan en doet zijn eigen ding. Ik doe gewoon een stapje terug. Hoewel ik er graag deel van uit zou willen maken, weet ik dat ik er niet te veel bij betrokken kan raken. Ik wil niet één van die vaders zijn die dat wel doen.
Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?
Eerlijk gezegd volg ik alles niet goed genoeg om daar een antwoord op te kunnen geven. Het is een moeilijke vraag omdat coureurs zo kunnen veranderen. Soms maakt iemand de grootste stap terwijl je misschien niet zoveel van hem verwacht had. Het kan altijd gebeuren. Soms kunnen sommige rijders gewoon veranderen, op de één of andere manier.
Wie worden er in 2025 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?
Nou, ik heb het gevoel dat Toprak [Razgatlıoğlu] weer gaat winnen in World Superbikes. Hij is een geweldige rijder met veel talent. Hij heeft die BMW veranderd en dat heeft zelfs mij verrast. Ik denk dat Toprak er weer klaar voor is. In de MotoGP gaat het volgens mij tussen Francesco Bagnaia en Marc Márquez.
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?
Ik denk dat WorldSBK niet drastisch is veranderd. Maar de MotoGP wordt steeds voller. Er komt zoveel reizen bij kijken. Ik vind eerlijk gezegd dat het een beetje overdreven wordt. Persoonlijk zou ik het vreselijk vinden om bij de MotoGP betrokken te zijn. Ik zou het gewoon vreselijk vinden om zoveel weg te zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik kijk er graag naar, maar het is tegenwoordig een beetje overdreven.
Wil je nog iets toevoegen?
Ik wil gewoon hallo zeggen tegen alle Nederlandse fans. Natuurlijk zal ik daarnaast nooit de tijd vergeten met Arie Molenaar, die me in 1997 een zitje gaf tijdens de Grand Prix van Australië op de Arie Molenaar Suzuki. Dat heeft er echt toe bijgedragen dat mensen me vanaf dat weekend gingen volgen. Ik denk daar nog vaak aan als ik op Phillip Island ben. De laatste keer dat ik in Nederland was, kwam ik Arie nog tegen. Zo’n lieve familie, dus een dikke proficiat aan de hele familie Molenaar.
Eerdere items:
- De internationale wegracetopper van toen: Jurgen van den Goorbergh
- De Internationale wegracetopper van toen: Barry Veneman
- De Internationale wegracetopper van toen: Damian Cudlin
- De Internationale wegracetopper van toen: Henk van der Mark
- De Internationale wegracetopper van toen: Ruben Xaus
- De Internationale wegracetopper van toen: Hugo van den Berg
- De Internationale wegracetopper van toen: Xavier Simeon
- De internationale wegracetopper van toen: Joey Litjens
- De Internationale wegracetopper van toen: Randy Mamola
- De Internationale wegracetopper van toen: Lucio Cecchinello
- De Internationale wegracetopper van toen: Wilco Zeelenberg
- De Internationale wegracetopper van toen: Chris Vermeulen
- De Internationale wegracetopper van toen: Luca Boscoscuro
- De internationale wegracetopper van toen: Troy Corser
- De Internationale wegracetopper van toen: Steve Martin
- De Internationale wegracetopper van toen: Garry McCoy
- De Internationale wegracetopper van toen: James Toseland
- De Internationale wegracetopper van toen: Loek Bodelier
- De Internationale wegracetopper van toen: Christian Sarron
- De Internationale wegracetopper van toen: Katja Poensgen
- De Internationale wegracetopper van toen: Christophe Guyot
- De internationale wegracetopper van toen: Patrick van den Goorbergh
- De Internationale wegracetopper van toen: Didier van Keymeulen
- De Internationale wegracetopper van toen: Jürgen Lingg
- De Internationale wegracetopper van toen: Werner Daemen
- De Internationale wegracetopper van toen: Donnie McLeod
- De internationale wegracetopper van toen: Eugene Laverty
- De internationale wegracetopper van toen: Rob McElnea
- De internationale wegracetopper van toen: Fabien Foret
- De Internationale wegracetopper van toen: Hans Spaan
- De Internationale wegracetopper van toen: Karel Abraham
- De Internationale wegracetopper van toen: Peter Öttl
- De Internationale wegracetopper van toen: Niall Mackenzie
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’