De Internationale wegracetopper van toen: Steve Martin

2341
steve-martin
Steve Martin - seizoen 2004 | foto© Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Steve Martin.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!


 







  • Naam: Steve Martin
  • Bijnaam: De Italianen noemden me S.J. Martin, ik weet niet waarom, dat deden ze gewoon.
  • Geboren op: 02-12-1968
  • Nationaliteit: Australiër
  • Woonplaats: Beaconsfield Upper (45km zuid-oost van Melbourne)
  • Start wegrace carrière: 1987
  • Actief geweest in: 250cc Production, Australisch Supersport & Superbikes, FIM EWC, WorldSSP, WorldSBK en MotoGP
  • Aantal titels: 1983 Australian Trials kampioen, 1989 250 Production kampioen, 1999 Australian Superbike kampioen, 2009 FIM EWC kampioen en winnaar van de 2019 Ken Wootton Perpetual Trophy en de International Island Classic op het Phillip Island Grand Prix Circuit.
  • Einde wegrace carrière: 2009 als fulltime coureur, maar nog steeds incidenteel aan een race deelnemend hier in Australië
  • Huidig beroep: Eigenaar CityMX Ride Park Motocross circuit – gelegen in Laverton North, Victoria – en ASBK commentator.

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Toen ik jong was, zat ik ziek thuis en er lag een tijdschrift met Barry Sheene erin, staand naast zijn RG500. Op dat moment wist ik dat ik wilde gaan wegracen.

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Ik zou zeggen mijn teamgenoot toen ik in het Australische Superbike-kampioenschap reed – Craig Connell. In 1999 streden Craig en ik om het kampioenschap. Hij pushte me. Hij was sneller dan ik op de rechte stukken, dus ik moest hem inhalen in de bochten. Craig was een lastige tegenstander en pushte me de hele tijd.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

De Ducati 998RS uit het WorldSBK-seizoen 2002 en 2003. Waarom? Omdat hij alles goed deed. Hij was zelfs beter dan de Ducati 999 toen die uitkwam.

Favoriete circuit waar je hebt gereden en waarom?

Eerlijk gezegd was dat Laguna Seca. Niet alleen vanwege de lay-out van het circuit. Het was ook vanwege het gevoel zodra je op het circuit zelf aankwam. Het circuit lag in een soort kom. Het was rondom een leuke plek om te zijn.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Elke 24-uurs Endurance race is gewoon te gek. Ik won de 24 uur van Le Mans in 2009, hetzelfde weekend dat mijn beste vriend overleed. Het was dus een emotionele achtbaan van een race. Het regende ook 23 uur lang. Het was dus niet echt hilarisch, maar wel de gekste race die ik ooit heb gereden.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Ik hou van Assen. Ik heb het circuit in veel verschillende configuraties gereden. Ik gaf de voorkeur aan het circuit van vroeger, omdat het ‘klassiek’ aanvoelde en dat vond ik leuk. Dat terzijde, je moet wel van de Nederlandse fans houden. Het was vroeger altijd een drukte van belang om op Assen te racen voor meer dan 100.000 fans. Het was geweldig.

steve-martin
Steve Martin | foto© Russell Colvin

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Mijn droom waarmaken, namelijk mijn brood verdienen met motorracen.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik was BMW’s ontwikkelingscoureur voor hun nieuwe S1000RR Superbike-project en ik heb van 2009 tot 2014 samen met Jonathan Green het WorldSBK-kampioenschap becommentarieerd. Daarna kwam ik terug naar Australië en startte ik mijn eigen motorcrossbaan, CityMX Ride Park, en geef ik samen met Phil Harlum commentaar bij het Australische Superbike-kampioenschap.

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Ja, dat ben ik. Naast mijn commentaar bij het ASBK-kampioenschap sponsor ik ook een B Grade Trophy, de Steve Martin Cup, voor de opkomende coureurs die racen in de Phoenix Motorcycle Club.

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Eén ding dat ik heb geleerd is dat je nooit moet rijden op de motoren waar je op wilde rijden, omdat ze nu allemaal sh*t zijn [lach).

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Jorge Martín. Waarom? Omdat hij het opneemt tegen de macht van het fabrieksteam van Ducati en het bijna voor elkaar krijgt.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Ik ben bevooroordeeld en kies twee Australiërs, gewoon omdat ik Australiër ben. Senna Agius en Jacob Roulstone. Waarom? Omdat ze nieuw zijn in het MotoGP wereldkampioenschap en als een gek hebben moeten vechten om te komen waar ze nu zijn. Het is moeilijker geweest voor hen om daar te komen dan voor sommige Europeanen. Senna en Jacob beginnen nu al constant in de top tien te eindigen. Omdat ik dat zelf ook heb meegemaakt, weet ik hoe moeilijk dat is.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

In de MotoGP zeg ik Martín en in het WorldSBK Toprak Razgatlıoğlu.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

Wat betreft de MotoGP zou ik zeggen dat Dorna plannen maakt om de indeling van het landschap te veranderen. Het is op dit moment vrij duidelijk dat Ducati een enorm voordeel heeft. Ik denk dat Dorna er goed aan doet om dingen te veranderen en te proberen alles door elkaar te gooien. Niemand wil dat één fabrikant altijd wint. Dus met deze veranderingen in de nabije toekomst geeft het de Japanners hopelijk wat hoop. In het WorldSBK zal het waarschijnlijk betaalbaarder worden als ze de regels een beetje ‘afzwakken’. Het is nu het tweede niveau. Dat gezegd hebbende, is het goed dat er een verbinding is met de MotoGP.

Wil je nog iets toevoegen?

Ik heb het altijd leuk gevonden om op Assen te racen en tijd door te brengen in Nederland. Mijn partner en ik hebben jaren geleden een maand door het land gereden en we hebben er elke minuut van genoten. Tot op de dag van vandaag hebben we het er nog vaak over. We hebben dus veel mooie herinneringen aan dit prachtige deel van de wereld.

Met dank aan: Russell Colvin

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.