De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Ruben Xaus.
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!
- Naam: Ruben Xaus
- Bijnaam: Spiderman
- Geboren op: 18-02-1978
- Nationaliteit: Andorraans
- Woonplaats: Anyos, Andorra
- Start wegrace carrière: 1992
- Actief geweest in: WorldSSP, 250cc, WorldSBK en MotoGP
- Aantal titels: (weliswaar geen titel maar wel vice-kampioen 2003 WorldSBK)
- Einde wegrace carrière: 2009
- Huidige beroep: Ondernemer (netwerker)
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Mijn vader was gek van motoren, dus ik had geen andere keus.
Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?
Troy Bayliss en Colin Edwards.
Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?
Desmosedici Ducati MotoGP machine.
Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?
Phillip Island Grand Prix Circuit en TT Circuit Assen.
Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?
Het feit dat je carrière elk moment over kan zijn en dat je plots moet stoppen, om wat voor reden dan ook. Die onzekere factor blijft bijzonder binnen onze sport.
Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?
Het oude TT Circuit Assen en mijn overwinningen daar… onder alle omstandigheden.
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
De bijzondere vaardigheden, de prestaties en de mentaliteit om nooit op te geven.
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
Ik ben gaan ondernemen (op veel verschillende gebieden).
Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?
Sponsorwerving en het verbinden van het bedrijfsleven met de motorsport. Daarnaast werkzaam op het gebied van podcast samenwerking als ook het nodige tv-werk binnen de sport.
Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?
Op een Ducati Desmosedici, maar dan wel een versie zonder traction control.
Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?
Voor alle coureurs, en dan vooral voor degene die nooit opgeven.
Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?
Pedro Acosta, hij is één van die unieke parels die eens in de zoveel jaar boven komen drijven.
Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?
In de MotoGP is het een lastige keus, ik geef Pecco [Bagnaia] en Jorge [Martin] beide evenveel kans. In de WorldSBK Toprak [Razgatlioglu].
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?
Niveau gaat 360 graden omhoog, van het huidige race niveau naar een tv-topsport wereldwijd.
Wil je nog iets toevoegen?
Dat ik veel geluk heb gehad in mijn leven, en dat het me – ondanks alles wat me is overkomen tijdens mijn race carrière – is gelukt deze vragenlijst in te vullen.
Eerdere items:
- De Internationale wegracetopper van toen: Hugo van den Berg
- De Internationale wegracetopper van toen: Xavier Simeon
- De internationale wegracetopper van toen: Joey Litjens
- De Internationale wegracetopper van toen: Randy Mamola
- De Internationale wegracetopper van toen: Lucio Cecchinello
- De Internationale wegracetopper van toen: Wilco Zeelenberg
- De Internationale wegracetopper van toen: Chris Vermeulen
- De Internationale wegracetopper van toen: Luca Boscoscuro
- De internationale wegracetopper van toen: Troy Corser
- De Internationale wegracetopper van toen: Steve Martin
- De Internationale wegracetopper van toen: Garry McCoy
- De Internationale wegracetopper van toen: James Toseland
- De Internationale wegracetopper van toen: Loek Bodelier
- De Internationale wegracetopper van toen: Christian Sarron
- De Internationale wegracetopper van toen: Katja Poensgen
- De Internationale wegracetopper van toen: Christophe Guyot
- De internationale wegracetopper van toen: Patrick van den Goorbergh
- De Internationale wegracetopper van toen: Didier van Keymeulen
- De Internationale wegracetopper van toen: Jürgen Lingg
- De Internationale wegracetopper van toen: Werner Daemen
- De Internationale wegracetopper van toen: Donnie McLeod
- De internationale wegracetopper van toen: Eugene Laverty
- De internationale wegracetopper van toen: Rob McElnea
- De internationale wegracetopper van toen: Fabien Foret
- De Internationale wegracetopper van toen: Hans Spaan
- De Internationale wegracetopper van toen: Karel Abraham
- De Internationale wegracetopper van toen: Peter Öttl
- De Internationale wegracetopper van toen: Niall Mackenzie
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.