De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Rob McElnea.
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!
Wie is Rob McElnea?
- Naam: Rob McElnea
- Bijnaam: Big Mac
- Geboren op: 12 december 1959
- Woonplaats: Lincoln (Engeland)
- Start wegrace carrière: 1977 (Honda 400cc)
- Actief geweest in: 500cc Grand Prix, World Superbike, British Superbikes, Road Racing
- Aantal titels: 3 x TT winner, Senior en Classic
- Einde wegrace carrière: 2011
- Huidig beroep: Semi gepensioneerd, actief in onroerend goed, taxichauffeur en met jonge kinderen actief op de tennisbaan
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Mijn vader was in de jaren 50 coureur en begon na 25 jaar weer opnieuw, dus ik groeide op in de Engelse paddocks. De eerste jaren van mijn carrière reden we samen! Het was best wel een beetje eng om tegen je eigen vader te racen!
Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?
Ik heb veel gevechten op het circuit gehad, ik denk dat ik de mooiste gevechten in het begin van mijn carrière had met Joey Dunlop.
Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?
De beste motorfiets waar ik op heb gereden en waar ik mijn beste herinneringen aan heb was de 1000cc Suzuki XR69, mijn eerste fabriekscontract was met Suzuki en het was de spannendste tijd van mijn leven, het winnen van de TT en Assen F1 zijn nog steeds de mooiste dagen uit mijn carrière!
Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?
Dat zijn er meerdere, de eerste die me te binnen schiet was in Brazilië tijdens een modeschow waar Randy Mamola uit het niets bijna naakt en alleen in een string het podium opkwam. Bierblikjes die naar ons werden gegooid op de startgrid in Assen! Dit omdat niemand wilde starten omdat het aan de andere kant van het circuit regende, het publiek bij de start en finish in de zon zittend geloofde ons niet!
Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?
Oh my god!! Ik hou van Assen, ik hou van de Nederlanders. 1983 World F1 is nog steeds één van de mooiste dagen van mijn leven! Dit was in de tijd dat het evenement in Assen de naam Speedweek droeg en alle Eurochamps door de week raceten, dan begonnen de Grand Prix jongens in het weekend. We moesten naar Assen om ons aan te melden en dan rond het circuit rijden om bij de paddock te komen. Het was het oude circuit met ongeveer 300.00 fans en ik had de race van mijn leven met Joey voor het F1-kampioenschap. Ik wist in de laatste ronde te winnen en denk nog steeds aan het terugduwen van mijn motor na de vlag en het publiek dat uit zijn dak ging. Geweldige herinneringen, de dag eindigde met Joey en ik die wat sterke Ierse drank deelden terwijl we naar de 500cc-race keken!
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
Ontsnapt aan het normale leven! Geweldige herinneringen voor het leven.
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
Ik was in de gelegenheid om het Britse Yamaha-team over te nemen en had een zeer succesvolle periode als teameigenaar, waarbij we veel titels wisten te winnen, voornamelijk met mijn oude vriend Niall Mackenzie.
Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?
Helemaal niet, ik volg het graag vanaf mijn bank, ik ben in mijn vrije tijd taxichauffeur voor mijn dochter die internationaal tennis speelt. We zijn inmiddels begonnen met tennis wedstrijden in Europa, dus ik ben weer terug op een soort tournee.
Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?
Ik heb eigenlijk geen wensen wat dit betreft. Ik denk dat ik zoveel geluk heb gehad dat ik op de beste Superbike en Grand Prix motoren van die tijd heb mogen rijden. Maar als ik er toch eentje moet noemen dan misschien een Ducati uit de tijd dat ik in het WorldSBK reed.
Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?
Ik was nooit echt een fan van Marc Márquez, maar als ik zie hoe hij nooit opgaf en wat hij zichzelf heeft aangedaan om competitief te zijn op de Honda, ben ik bekeerd en kijk ik uit naar zijn winnende tijd op de Ducati.
Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?
Toprak Razgatlioglu en Pedro Acosta, beiden zijn geweldige nieuwe rijders en de karakters die we nodig hebben binnen de sport.
Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?
Marc Marquez (MotoGP) en Toprak Razgatlioglu (WorldSBK).
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?
Ik hou echt niet van de nieuwe technologie, schrap het allemaal, vleugels, elektronica, terug naar de jaren 80 toen mannen nog mannen waren en zo’n beetje alle coureurs mank liepen!!!
Wil je nog iets toevoegen?
Nee, dank je.
Eerdere items:
- De internationale wegracetopper van toen: Fabien Foret
- De Internationale wegracetopper van toen: Hans Spaan
- De Internationale wegracetopper van toen: Karel Abraham
- De Internationale wegracetopper van toen: Peter Öttl
- De Internationale wegracetopper van toen: Niall Mackenzie
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.