De Internationale wegracetopper van toen: Randy Mamola

8249
randy-mamola
Randy Mamola | foto© Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Randy Mamola.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!


 







 

  • Naam: Randy Mamola
  • Bijnaam: Randy
  • Geboren op: 10-11-1959
  • Nationaliteit: Amerikaans
  • Woonplaats: Santa Clara, California
  • Start wegrace carrière: (1972 Dirt track racing 12 jaar) (USA national Road Racing 1974 14 jaar) (Grand Prix 1979 19jaar)
  • Actief geweest in: Circuitrace klassen 50, 100, 125, 250, cc. Wegrace 14 jaar 125, 250, 17 jaar 750cc. Grand Prix 1979 19 jaar 250, 350, 500cc
  • Aantal titels: 1973 nationaal kampioen 50cc, 1978 Nationaal AMA-kampioen 250cc, Grand Prix Racing 250cc – 500cc van 1979-1990, 1992. 500cc vier keer tweede in1980, 1981, 1984 en 1987 en twee keer derde in 1982 en 1986. 13 overwinningen en 54 podiumplaatsen 500cc klasse, 2018 FIM MotoGP Legend
  • Einde wegrace carrière: 1992 (500cc Grand Prix van Zuid-Afrika)
  • Huidige beroep: Public relations en levensgenieter

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Op 12-jarige leeftijd reed ik op onverharde wegen en won ik veel races. Op 14-jarige leeftijd tekende ik een 2-jarig contract bij Yamaha USA en begon ik met racen op TA 125 en TZ 250cc.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

In de 250cc met Kork Ballington en Anton Mang, in de 500cc met Kenny Roberts, Barry Sheene, Eddie Lawson, Freddie Spencer en nog veel meer geweldige rijders.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Ik heb in mijn carrière voor deze vier fabrieken gereden: Suzuki 1980-1983, Honda 1984-85, Yamaha 1986-87, Cagiva 1988-1990. Mijn racetijd in deze jaren was fantastisch voor de teams, de sponsors en ook voor de fans.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Ik heb altijd van de snelle circuits gehouden. Paul Ricard Frankrijk, Hockenheim Duitsland, Spa Francorchamps. Assen (lang circuit). Silverstone UK en ook het originele circuit van Imola in Italië.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Slangen of andere dieren die het circuit oprenden tijdens de race of de training.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Assen heeft een speciale plaats in mijn carrière. Zowel vanwege het originele iconische circuit en aan mijn overwinningen in 1984 en 85, maar ook aan vele andere podiumplaatsen. De mensen in Assen in de stad en als fan waren altijd leuk om mee om te gaan. Ik heb nog steeds plezier met ze, al meer dan 40 jaar 😉

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De wereld rondreizen door te racen was zo speciaal voor mij en natuurlijk later in mijn leven met mijn gezin. Racen gaf me het paspoort om te reizen en mijn kennis van de mensen in de wereld. Ik ben ook medeoprichter van Two Wheels for Life. Het goede doel van MotoGP. Iets teruggeven aan de wereld…

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik werd testrijder voor Team Roberts Yamaha. TV-commentator, ambassadeur voor de merken Alpinestars en Arai.

randy-mamola
Randy Mamola | foto© Henk Teerink

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Two Wheels for Life, de reeds genoemde liefdadigheidsinstelling. Ambassadeur voor Monster Energy en ik ben altijd nauw betrokken gebleven bij deze twee bedrijven Alpinestars en Arai.

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Ik zou elk van de huidige MotoGP motoren wel willen uitproberen. Ik wil ze allemaal voelen en mijn eigen mening hebben.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Ik heb respect voor iedereen die op het niveau van de MotoGP kan racen.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Er zijn veel getalenteerde rijders in opkomst. Het is normaal om te kiezen voor rijders die het kampioenschap aanvoeren of veel podiumplaatsen behalen. Maar er kunnen nog veel andere rijders in deze klassen doorgroeien naar de MotoGP.  De juiste stappen en sponsors achter hen zijn allemaal nodig. Colin Veijer heeft die potentie. Blijven pushen…

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

Beide wereldkampioenschappen zijn dit jaar super spannend om naar te kijken en ik kan niet wachten om het einresultaat te zien.  Pecco Bagnia & Toprak Razgatlioglu als ik nu moet zeggen. Laat maar zien!

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

Blijven samenwerken met de fabrikanten om regels te vinden die onze races spannender maken.

Wil je nog iets toevoegen?

Laat het me weten als jullie nog iets nodig hebben.

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.