De Internationale wegracetopper van toen: Peter Öttl

3451
peter-ottl
Peter Ötll | foto© Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Peter Õttl.

Wie is Peter Öttl?




  • Naam: Peter Öttl
  • Bijnaam: –
  • Geboren op: 24-03-1965
  • Woonplaats: Ainring / Duitsland
  • Start wegrace carrière: 1982 motorcross – 1986 wegrace
  • Actief geweest in: 80- en 125cc Grand Prix
  • Aantal titels: 0
  • Einde wegrace carrière: 1997
  • Huidig beroep: manager Husqvarna Moto3 Factory Team en zoon Philipp in het WorldSBK

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Het was altijd al mijn droom om wegracecoureur te worden. Ik begon met motorcross toen ik 16 was, omdat dat het enige was wat ik zelf kon organiseren. In de MC leerde ik motorrijden. 4 jaar later vond ik een manier om over te stappen naar wegrace. Ik voelde meteen dat dit mijn sport was om het goed in te kunnen doen.

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Dat zijn er veel, maar met Jorge Martinez heb ik mijn hele carrière gereden. Hij was een harde, maar eerlijke rijder.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Het beste gevoel had ik met mijn Bakker Rotax in 1991. Ik won er als privérijder mee in Mugello tegen alle fabrieksteams.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Vanaf het begin het oude TT Circuit Assen. Later ook Mugello en Laguna Seca. Dit soort circuits paste het beste bij mijn rijstijl.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Ik denk dat er niets vreemds of hilarisch was.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

In Assen behaalde ik mijn eerste WK punten. Een jaar later mijn eerste podium en weer een jaar later pakte ik met een overwinning voor het eerst in mijn carrière de leiding in het wereldkampioenschap. 20 jaar later won mijn zoon zijn eerste race in Assen. Echt een speciale plek voor mij dus.

Het mooiste wat je aan racen hebt overgehouden:

Ik heb met veel leuke mensen samengewerkt.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik had geluk, want ik kreeg de mogelijkheid om in de motorsport actief te blijven. Ik heb gewerkt voor Husqvarna, KTM en Aprilia in diverse managementfuncties.  Ik was ook 15 jaar testrijder voor veel interessante projecten. In 2010 begon ik met mijn eigen wegraceteam in het IDM, later in CEV. In 2013 stapten we over naar het MotoGP wereldkampioenschap. Sinds 2016 heb ik mijn eigen team in de Moto3 categorie.

collin-veijer
Peter Öttl (l) Collin Veijer | foto© Randy van Maasdijk

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Als teammanager van het Husqvarna Moto3 Factory Team en als manager van mijn zoon in het World Superbike ben ik nog steeds betrokken bij de sport.

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Op onze huidige Husqvarna Moto3 en de Yamaha R1 SBK van mijn zoon zou ik wel graag eens willen rijden.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Ik heb respect voor iedereen.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Er zijn er een paar, maar Collin Veijer heeft de potentie om een groot coureur te worden.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

Niet makkelijk, maar Marc Márquez en Jonathan Rea maken beiden een goede kans.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

Wij als team en ik als persoon, ik zie geen mogelijkheid om invloed uit te kunnen oefenen op de ontwikkeling van de racerij. Dat betekent voor mij dat als je mee wilt doen, je de regels moet respecteren, zelfs als je er niet van houdt. Ik concentreer me op mijn werk en hoe ik dit het beste kan doen.

Wil je nog iets toevoegen?

Eerdere items:

  1. De Internationale wegracetopper van toen: Niall Mackenzie

collin-veijer



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.