De Internationale wegracetopper van toen: Patrick van den Goorbergh

9007
patrick-van-den-goorbergh
Patrick van den Goorbergh - 1989 | foto© Docshop Racing

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Patrick van den Goorbergh.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!





 

  • Naam: Patrick van den Goorbergh
  • Bijnaam: –
  • Geboren op: 18 september 1965
  • Woonplaats: Breda
  • Partner: getrouwd met Claudia
  • Start wegrace carrière: 1984
  • Actief geweest in: 250cc
  • Aantal titels: 1- Yamaha RD350LC
  • Einde wegrace carrière: 1995
  • Huidige beroep: zelfstandig ondernemer

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Mijn vader was al actief in de motorsport. Hij deed zowel aan wegrace als aan trial, dus ik heb het met de bekende paplepel meegekregen. Zelf heb ik tot mijn 18e jaar ook aan de trialsport gedaan, om daarna over te stappen naar de wegracesport.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Moeilijk aan te geven, het waren er te veel op op te noemen in mijn tijd als Grand Prix coureur, maar eigenlijk misschien met mijn broer Jurgen, samen in de 250cc klasse. Je kunt elkaar als broers 100% vertrouwen en dus mooie gevechten hebben.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Dat was zeker te weten mijn Aprilia 250cc waarop ik 4 jaar lang in het WK heb
deelgenomen. De Aprilia was een op en top racemachine die niet altijd even gemakkelijk af te stellen was, maar als het klopte was het een machtig mooie motor om op te rijden.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Suzuka, Phillip Island en in Europa op Mugello. Ik hou van snelle vloeiende circuits die technisch lastig zijn.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Hilarisch is het leven als Grand Prix coureur nu niet bepaald. Dan kom ik toch weer terug op het samen rijden met mijn broer Jurgen. We waren aan het testen voor de TT op Assen. Jurgen passeerde mij in de toen nog bestaande veenslang, iedereen van het team die daar stonden te kijken schrokken zich rot omdat ze de dachten dat we elkaar zouden raken, maar ik hoorde hem aankomen en liet een klein gaatje over. Wij lachend van de motor terwijl de rest nog stond na te trillen met een lijkwit gezicht.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Ja de Dutch TT natuurlijk, niet omdat het wedstrijd technisch gezien een andere Grand Prix was dan alle anderen maar meer omdat het bijzonder is om voor je thuispubliek te rijden en het een erg belangrijk weekend was voor met name je sponsors. Mijn laatste Dutch TT had daarnaast ook nog mijn beste kunnen zijn, maar helaas ging het 100 meter voor de finish mis. We werden in de laatste ronde totaal verrast door de regen die vanuit de Haarbocht richting GT kwam. Zonder dat we het in de gaten hadden was het ineens nat, voor me gingen er een aantal onderuit – waaronder mijn broer Jurgen – en daardoor  leek ik af te steven op een vijfde of zesde plaats maar terwijl ik de finish kon zien was ik hem ook ineens kwijt en daar lag ik. Ik weet nog dat Jurgen zijn machine meteen op kon pakken en alsnog binnen de punten de eindstreep wist te halen. Mij lukte dat niet en al duwend ben ik lopend de finish gepasseerd, maar helaas wel ver buiten de punten.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Mijn hele leven stond lange tijd in het teken van de wegracesport. Eerst 10 jaar zelf gereden en later aan de zijde van Jurgen, daarna nog met diverse andere coureurs gewerkt. Ook heb ik geruime tijd als co-commentator bij Eurosport gewerkt en daarna 3 jaar met mijn neefje Zonta onderweg in het toenmalige Spaans CEV Repsol. Verder veel meegemaakt, veel gezien en met fijne mensen mogen samen werken, nergens spijt van.

patrick-van-den-goorbergh
V.l.n.r. Patrick, Zonta en Jurgen van den Goorbergh – seizoen 2018 | foto© Racesport.nl

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Als zelfstandige ben ik vanaf 2003 terug de bouw in gegaan om toch ‘n stuk financiële
zekerheid te hebben. Daarnaast veel dingen gedaan binnen de sport zoals in mijn vorige antwoord is te lezen.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Nee, op dit moment doe ik niets meer binnen de sport.

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Dat is zonder twijfel de Aprilia RSA-250, de motor waarop ik reed in mijn Grand Prix tijd.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Marc Márquez, niet alleen vanwege zijn megatalent maar omdat hij tevens mentaal sterker is dan zijn tegenstanders en bereid is om verder te gaan waar andere stoppen.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Pedro Acosta, een megatalent die bewijst dat je er direct kunt staan na een overstap naar een nieuwe klasse. Niet alleen zoals hij dit jaar bewijst in de MotoGP maar ook zoals hij dat heeft gedaan in de andere categorieën.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

Marc Márquez in de MotoGP, Toprak Razgatlioglu in het WorldSBK.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

Het is voor Nederlanders altijd al een lastige sport geweest om door te breken, dit is zeker in de laatste jaren er niet gemakkelijker op geworden. Omdat ik nog niet zolang geleden enkele jaren actief ben geweest in Spanje zie je dat daar de omstandigheden vele malen gunstiger zijn om in de wegracesport door te breken. Meer competitie met veel mogelijkheden tot het rijden op goede circuits met de juiste stappen in de verschillende opstap klassen. Als je door wilt breken als Nederlands coureur moet je in Spanje zijn en dat is zeker een groot struikelblok, met name op financieel vlak. Men moet daar echt 5-6 jaar voor uittrekken en dan praat je over al snel over een investering van vele honderdduizenden euro’s, en dat is niet voor eenieder weggelegd. Maar waar ‘n wil is, is ’n weg, dat zien we nu aan Zonta en Collin die beiden deze weg hebben gevolgd, het hebben gered en nu als Grand Prix coureur actief zijn.

Wil je nog iets toevoegen?

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.