De Internationale wegracetopper van toen: Lucio Cecchinello

3641
lucio-cecchinello
Lucio Cecchinello | foto© Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Lucio Cecchinello.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!








 

  • Naam: Lucio Cecchinello
  • Bijnaam: Lucio
  • Geboren op: 21-10-1969
  • Nationaliteit: Italiaan
  • Woonplaats: Monaco
  • Start wegrace carrière: 1988
  • Actief geweest in: Italiaans kampioenschap, EK en WK 125cc tweetakt
  • Aantal titels: Europees kampioen in 1995
  • Einde wegrace carrière: 2003 (02-11-2003 laatste race)
  • Huidige beroep: Teameigenaar LCR Honda

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Ik was als monteur van een vriend van me (die coureur was) aanwezig bij een nationale race in Misano in september 1986.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

In 1990 met Max Biaggi in het Italiaanse kampioenschap, in 1995 met Valentino Rossi in het Europese kampioenschap, in 1999 en 2002 met respectievelijk Marco Melandri en Manuel Poggiali in het wereldkampioenschap.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

De Honda NS500cc tweetakt uit 1985, omdat ik het vermogen voelde zonder enige elektronisch hulpmiddel. De handling van deze machine was extreem goed, mede ook vanwege het extreem lage gewicht.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Suzuka, dit vanwege de zeer snelle bochten met een lichte verkanting die de grip en dus het G-krachtgevoel verbeteren.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Verplicht worden om in mijn leren pak te plassen!!! Het gebeurde in 1998 tijdens de Grand Prix van Maleisië. Voor de race had ik veel water gedronken (om uitdroging te voorkomen) maar op een gegeven moment kon ik het tijdens de race niet meer ophouden….. hahahah!!!

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

De overwinning in 1995 tijdens het Europees kampioenschap. Ook herinner ik me een crash in een race in 2000, ik kwam vrij hard op mijn hoofd terecht en verloor het bewustzijn voor een paar minuten, toen ik wakker werd was ik helemaal vergeten dat het de racedag was. Ik was er volledig van overtuigd dat het nog steeds de trainingsdag was.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Discipline, the power of dreams en het feit dat als je de nodige risico neemt, mits goed gemanaged, het heel veel kan opleveren!

lucio-checcinello
Lucio Cecchinello | foto© Russell Colvin

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben fulltime teammanager. Ik hou van deze baan.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Jazeker, nog steeds fulltime bezig in de MotoGP.

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Honda NSR500cc 4 cilinder en Cagiva 500cc, beide tweetakten. Maar natuurlijk zou ik ook graag een keer op één van onze huidige Honda MotoGP-motoren willen rijden. Het probleem is echter dat Honda onze huidige racemotoren niet echt wil gebruiken, ze willen dat we ze alleen voor MotoGP-racedoeleinden gebruiken (bovendien zouden de gebruikskosten per km heel erg hoog zijn!).

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Marc Márquez omdat ik de mogelijkheid heb gehad om zijn rijkunsten te volgen via de datarecording en ik kan je verzekeren dat hij heel speciaal is in zijn manier van rijden!

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Ik denk dat er een paar talentvolle coureur zijn in de Moto3, waaronder de Nederlander Colin Veijer, en een paar Moto2-coureurs die zeker succesvol kunnen zijn in de MotoGP!

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

Francesco Bagnaia in de MotoGP, Toprak Razgatlioglu in het FIM Superbike World Championship.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

Ik ben van mening dat racen steeds duurzamer moet worden. In termen van technologische regels en in termen van het organiseren van de evenementen. Er is op dit gebied nog veel te doen en het kan waarde toevoegen aan ons kampioenschap.

Wil je nog iets toevoegen?

Dat ik blij ben dat ik dit interview met jullie heb mogen doen!

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.