De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Luca Boscoscuro.
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!
- Naam: Luca Boscoscuro
- Bijnaam: Bosco
- Geboren op:27-12-1971
- Nationaliteit: Italiaan
- Woonplaats: Lugo di Vicenza, Italië
- Start wegrace carrière: 1990
- Actief geweest in: EK 250cc, 250cc Grand Prix
- Aantal titels: 250cc Europees kampioen 1995
- Einde wegrace carrière: 2001
- Huidig beroep: Motorfiets constructeur, teameigenaar & teammanager SpeedUp Factory Racing
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Ik kwam in contact met het racen na het kijken op TV naar de gevechten tussen Wayne Rainey en Kevin Schwantz.
Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?
–
Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?
Zonder enige twijfel de Aprilia uit die jaren, dat was een echte racer.
Favoriete circuit waar je hebt gereden en waarom?
Mugello, het is een echt technisch circuit en een zeer uitdagende baan.
Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?
–
Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?
Mijn beste herinneringen heb ik aan het oude TT Circuit Assen. Voor de laatste modificatie was het één van de meest legendarische en met de meeste historie gevulde circuits op de kalender. Naast dat het ook nog eens een hele uitdagende baan was zorgde het steevast voor veel emotie.
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
Niets in het bijzonder maar alles in het algemeen. Ik kan me nu geen leven zonder racen meer voorstellen.
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
Nadat ik gestopt ben met racen werd ik sportief directeur binnen de Piaggo Groep.
Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?
Ja, natuurlijk ben ik dat. (teameigenaar & teammanager SpeedUp Factory Racing)
Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?
Ik zou heel graag een keer op een Ducati MotoGP-motor willen rijden.
Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?
Marc Márquez is zeker de coureur voor wie ik veel respect heb, dit omdat hij een groot kampioen is en dat heeft hij ook laten zien in de keuzes die hij de afgelopen jaren heeft gemaakt.
Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?
Hoe kan ik niet Fermin Aldeguer zeggen? Ik vind hem echt een groot talent, maar hij heeft nog veel te bewijzen.
Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?
Francesco (Pecco) Bagnaia en Toprak Razgatlioglu.
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?
Als we het over de MotoGP hebben, denk ik dat we niet anders kunnen zeggen dat Dorna goed werk verricht. Ik ben heel tevreden over hoe ze alles runnen.
Wil je nog iets toevoegen?
—
Eerdere items:
- De internationale wegracetopper van toen: Troy Corser
- De Internationale wegracetopper van toen: Steve Martin
- De Internationale wegracetopper van toen: Garry McCoy
- De Internationale wegracetopper van toen: James Toseland
- De Internationale wegracetopper van toen: Loek Bodelier
- De Internationale wegracetopper van toen: Christian Sarron
- De Internationale wegracetopper van toen: Katja Poensgen
- De Internationale wegracetopper van toen: Christophe Guyot
- De internationale wegracetopper van toen: Patrick van den Goorbergh
- De Internationale wegracetopper van toen: Didier van Keymeulen
- De Internationale wegracetopper van toen: Jürgen Lingg
- De Internationale wegracetopper van toen: Werner Daemen
- De Internationale wegracetopper van toen: Donnie McLeod
- De internationale wegracetopper van toen: Eugene Laverty
- De internationale wegracetopper van toen: Rob McElnea
- De internationale wegracetopper van toen: Fabien Foret
- De Internationale wegracetopper van toen: Hans Spaan
- De Internationale wegracetopper van toen: Karel Abraham
- De Internationale wegracetopper van toen: Peter Öttl
- De Internationale wegracetopper van toen: Niall Mackenzie
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.