De Internationale wegracetopper van toen: Loek Bodelier

6010
loek-bodelier
Loek Bodelier | foto© Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Loek Bodelier.


cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!


 





 

  • Naam: Loek Bodelier
  • Bijnaam: Loek
  • Geboren op: 08-04-1966
  • Nationaliteit: Nederlander
  • Woonplaats: Udenhout
  • Start wegrace carrière: 1985
  • Actief geweest in: Yamaha RD 350cup, Yamaha TZR250, 125 en 250cc
  • Aantal titels: NK 125cc 1991
  • Einde wegrace carrière: 1997
  • Huidig beroep: zelfstandige verkoop motorfietsen

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Ik werkte destijds in de polyester branche en kreeg de vraag van iemand om kuipen te gaan maken voor de toenmalige Yamaha RD 350 Cup. Dat ben ik gaan doen en van het geld dat ik daarmee verdiende ben ik gaan racen.

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Oeps, dat zijn er velen, Ralf Waldman, Peter Öttl maar als ik er eentje moet noemen dan is dat Jorge Aspar Martinez. Ik vergeet onze strijd nooit meer die we in 1991 hadden tijdens de Superprestigio op Circuit de Barcelona – Catalunya. Het was de opening van het circuit zoals die er nu uitziet en tevens mijn opstap naar de Grand Prix racerij.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Dat is toch de Honda RS125R uit mijn tijd, de best sturende machine waar ik mee gereden heb.

Favoriete circuit waar je hebt gereden en waarom?

Eastern Creek in Australië. Ik hield van linkse bochten, daar kon ik altijd het beste uit de voeten. Samen met het lange recht stuk een geweldig circuit waar ik altijd graag kwam. Maar ook het TT Circuit Assen en Laguna Seca staan zeker op mijn lijstje van meest favoriete circuits.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Dat waren niet echt de dingen die we op het circuit meemaken maar veelal de dingen naast de baan en na afloop van een raceweekend. Het zijn er echter te veel om op te noemen, overdag waren we altijd bloedserieus en voor de volle 100% met ons werk bezig, maar als de druk eraf was dan was er vaak wel tijd voor de nodige ontspanning.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Ja natuurlijk, het rijden voor je thuispubliek is geweldig. Helemaal toen ik in 1994 op het podium eindigde, het in de kopgroep meerijden, de beleving met meer dan 100.000 mensen langs de baan, die emoties, blijdschap en hectiek is onbeschrijfelijk. Op dat moment beleefde ik het misschien nog niet helemaal bewust en waren we direct na de finish alweer bezig met de volgende race. Maar hoe ouder je wordt hoe meer je gaat ervaren hoe bijzonder dit is geweest en hoe bevoorrecht ik ben geweest om dit allemaal mee te hebben mogen maken.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De waardering van het publiek. Zoals ik eerder al zei, op het moment zelf ben je daar niet zo mee bezig maar hoe ouder je wordt hoe meer je je gaat realiseren hoe bijzonder dit is geweest.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben in de motorbranche werkzaam gebleven als ondernemer in de verkoop van motoren.

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Nee, ik ben niet meer actief betrokken maar nog steeds een heel groot fan van de sport.

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Mijn Honda RS125R van destijds. Gewoon om dat gevoel nog eens een keer te ervaren. Gewoon dat kick- en wauw moment nog eens mee te maken op b.v. een Eastern Creek.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Een Francesco Bagnaia maar ook een Collin Veijer, beiden coureurs die tijdens een weekend hun eigen plan trekken en keihard werken. Als ik b.v. een Collin aan het werk zie dan kan ik daar gewoon van genieten. Niks een sleepje, het gewoon zelf doen, keihard werken aan je doel en je door niemand maar dan ook niemand van de wijs laten brengen. Zo’n jongen heeft een plan en wijkt daar niet van af. Dat zijn in mijn ogen de echte coureurs en daar heb ik dan ook heel veel respect voor.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Een Pedro Acosta is op dit moment zeker een groot talent. Maar ik blijf toch bij mijn oude liefde en dan zeg ik Collin. Deze jongen gaat het heel ver schoppen, dat zag je een jaar geleden al toen hij in de Moto3 klasse debuteerde. De progressie die deze jongen boekt als coureur is bijzonder, heel bijzonder en prachtig om te zien.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

Francesco Bagnaia, al hoop ik stiekem op iemand anders. Gewoon puur voor de sport zeg maar, het is zeker niet persoonlijk bedoeld. In de WorldSBK weet ik het niet, simpelweg omdat ik dit kampioenschap onvoldoende volg om daar een goed oordeel over te kunnen geven.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

Daar kan ik heel duidelijk in zijn, heel snel minder hulpmiddelen. De coureurs moeten weer het verschil kunnen maken. Ik kijk soms met verbazing hoe een debutant in de MotoGP klasse zo snel hard kan gaan. Vroeger had je respect voor een MotoGP fiets en had je als coureur tijd nodig om er snel mee rond te kunnen gaan. De huidige MotoGP fietsen hebben zoveel hulpmiddelen dat iedereen daar bij voorbaat al op vertrouwd, dat is niet mijn stijl en in mijn ogen geen racen zoals racen bedoeld is.

Wil je nog iets toevoegen?

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.