De Internationale wegracetopper van toen: Karel Abraham

5672
karel-abraham
Karel Abraham (2012) foto© Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan?  In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Karel Abraham.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!





 

Wie is Karel Abraham?

  • Naam: Karel Abraham
  • Bijnaam: Abaja
  • Geboren op: 02-01-1990
  • Nationaliteit: Tsjechisch
  • Woonplaats: Monaco
  • Start wegrace carrière: 2001 minibikes
  • Actief geweest in: Minibikes, 125cc, 250cc, Moto2, MotoGP, WorldSBK
  • Aantal titels: 0
  • Einde wegrace carrière: 2019
  • Huidig beroep: Ducati ambassadeur, commentator Czech TV Nova

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

In vergelijking met de meeste andere rijders heb ik geen race-achtergrond binnen mijn familie. Ik hield gewoon al van motoren sinds ik een baby was en door een langzame en consequente druk op mijn ouders uit te oefenen zorgde ik ervoor dat ze mijn eerste motor kochten. Om vervolgens het racen met minibikes te “proberen”. En zo is het allemaal begonnen.

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Er zijn er zoveel geweest in al die jaren. Ik kan zeggen dat het elk seizoen meestal één specifieke rijder was. Ik ben blij dat ik kan zeggen dat ik in dezelfde periode heb geracet en een circuit heb gedeeld met Valentino Rossi.

Beste motorfets waar je op gereden hebt en waarom?

Dat is een moeilijke vraag. Vanuit puur race oogpunt was het een 250cc 2-takt. Dat is een echte racemotor. In die tijd draaide het veel meer om de rijder zou ik zeggen. Helemaal geen elektronica. Ik hield van die motor!
Maar het vermogen en de technologie van de huidige MotoGP-motoren is ongelooflijk. De systemen laten je zo dicht op de absolute limiet rijden dat het niet in de macht van de mens ligt om dat te doen. Je ziet tegenwoordig bijna geen highsiders meer en dat is allemaal te danken aan de elektronica.
Als we het echter over een straatlegale motor hebben, dan is dat ongetwijfeld de Ducati Panigale. Die motor kan zo snel gaan op het circuit dat is ongelooflijk.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Een makkelijke – Phillip Island! Ik durf te wedden dat veel rijders dit antwoord geven. Het eiland is geweldig, we sliepen in privéhuizen en maakten ‘s avonds BBQ’s, het uitzicht en natuurlijk de foto’s zijn geweldig en het circuit zelf is gewoonweg geweldig. Ik ben het type coureur dat van snelle bochten houdt, dus het is geen wonder dat bocht één de beste bocht is die ik ooit in mijn leven heb gereden. Als ik op het rechte stuk aankwam, krijg ik nog steeds kippenvel als ik er alleen al aan denk.
Ik hou van de snelheid op dit circuit. Het is gewoon wooooow! Ik geef ook de voorkeur aan koudere omstandigheden boven hitte, en de periode van het jaar dat de MotoGP naar Australië komt is het meestal lekker koel daar.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Natuurlijk heb ik die. Ik herinner me minstens drie verschillende versies van het circuit. De oude met de shortcut voor het Europees kampioenschap. De oude lange (voor 2005) voor het wereldkampioenschap. De nieuwe kortere en de versies daarna.
Ik herinner me dat ik er een hele goede MotoGP race reed door twee coureurs in te halen een paar bochten voor de finish. Dat was één van mijn beste laatste ronden in mijn carrière.
En nogmaals, Assen is lekker egaal met weinig hobbels. En ook heel snel! Dus dat vind ik leuk!

Het mooiste wat je aan racen hebt overgehouden:

Ik denk dat ik veel geleerd heb hoe ik soms met stress en frustratie om moet gaan. Ik denk ook dat ik nu veel beter dan ooit onder druk kan werken en snelle beslissingen kan nemen wanneer dat nodig is.
Maar zoals jullie misschien bedoelen een echt DING dat ik heb overgehouden aan het racen is de overwinningsbeker van 2010 (in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap) die onderdeel uitmaakt van mijn collectie.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Het einde was niet erg leuk. We hadden destijds nog een contract voor een jaar, maar het team respecteerde dat helaas niet. Om eerlijk te zijn had ik dat wel kunnen verwachten van dit team en misschien heb ik dat ook wel gedaan. Het seizoen verliep niet zo goed als we wilden, vooral omdat bepaalde onderdelen binnen het team niet echt goed werkten. Ik bedoel, het was niet echt een fout van de monteurs…
Dus daarna wilde ik helemaal weg uit de motorwereld. En dat heb ik ongeveer een jaar gedaan. Kort daarna benaderde Ducati me echter om deel te nemen aan de DRE-evenementen. Ik probeerde het en het ging allemaal heel goed en nu doe ik zoveel werk voor Ducati dat ik zelfs hun ambassadeur ben geworden! Tegelijkertijd werd ik benaderd door TV Nova. Dit is de belangrijkste zender van de MotoGP in Tsjechië en Slowakije. In die paar jaar hebben we veel werk verzet en nu kom ik naar de meeste GP’s om speciaal voor de TV te werken als commentator en presentator en soms ook voor Ducati. Ik moet zeggen dat ik het nu drukker heb dan ooit en ik vind het geweldig!

karel-abraham
Karel Abraham (2007) | foto© Henk Teerink

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Ik denk dat ik deze vraag hierboven al heb beantwoord.

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Het is altijd leuk om een paar rondjes op een MotoGP-motor te rijden, maar ik zou graag nog eens op een 500cc tweetakt willen rijden.

Voor welke huidige coureur heb je veel respect en waarom?

Ik ben er absoluut zeker van dat elke coureur op de grid veel respect verdient. Eerste of laatste, het verschil is bijna niets. Het zijn allemaal geweldige rijders die op de absolute limiet rijden. Ieder van hen heeft mijn volledige respect!

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Als we het over de MotoGP hebben, lijkt het erop dat Pedro Acosta een hele mooie toekomst tegemoet gaat! In de lagere klassen is het moeilijk te zeggen. Heel vaak zien we een rijder die de volgende legende lijkt te worden, maar dan gebeurt er iets en dan heeft hij het moeilijk. De MotoGP-wereld is echt zwaar, in welke klasse je ook rijdt.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

Het lijkt een makkelijk antwoord……Francesco Bagnaia, maar ik weet zeker dat er andere rijders zijn die een goede kans maken om zijn titel te stelen. Zoals Jorge Martin. Hij is erg agressief. Dit zou hem kunnen helpen, maar het zou hem ook zijn kansen kunnen ontnemen.
In het World Superbike weet ik het niet zeker. Laten we kijken of Ducati in beide kampioenschappen weer domineert!

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

Ik denk dat de MotoGP verbazingwekkende aantallen toeschouwers heeft bereikt. Ik zeg niet dat dit de juiste weg is, maar ik mis de oudere manier van het racen wel een beetje. Geen geasfalteerde uitloopstroken, maar gras en gravel. Elleboog tegen elleboog, inhalen op de limiet, geen of zelfs maar een beetje elektronica enz. Ik mis gewoon wel een beetje actie zeg maar.

Wil je nog iets toevoegen?

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.