De Internationale wegracetopper van toen: Jurgen van den Goorbergh

21
jurgen-van-den-goorbergh
Jurgen van den Goorbergh met de MuZ in 1999 | Foto credit: Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Jurgen van den Goorbergh. 

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!








 

Wie is Jurgen van den Goorbergh?

  • Naam: Jurgen van den Goorbergh
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 29-12-1969
  • Nationaliteit: Nederlander
  • Woonplaats: Rojales, Spanje
  • Start wegrace carrière: 1988
  • Actief geweest in: NK 250cc, EK 250cc, Grand Prix 250cc, MotoGP, WorldSSP, WorldSBK
  • Aantal titels:  –
  • Einde wegrace carrière: 2005
  • Huidige beroep: manager & coach, Real Estate ondernemer (makelaar)

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Mijn vader was actief als coureur en ook mijn broer Patrick was actief, zo ben ik er ook vanzelf ingerold. In eerste instantie waren we actief in de trial en later hebben we de overstap gemaakt naar de wegrace.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Dat is toch wel Max Biaggi, in het Europese kampioenschap waar we destijds in de 250cc klasse voor de titel streden. Dat waren destijds prachtige gevechten.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

De Konica Minolta Honda in de MotoGP, dat was een echt brute machine.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Phillip Island, de snelle bochten en de toch wel speciale lay-out lagen me altijd wel. Ik wist er meestal snel mijn draai te vinden en heb er leuke resultaten weten te behalen.

Heb je een speciale herinnering aan het racen in Nederland en waarom?

Jazeker, de Dutch TT was altijd wel heel speciaal. Helemaal omdat ik er in de koningsklasse op de Rizla Honda nog even aan de leiding gereden heb. Het was weliswaar maar kort, maar dat was toch wel heel bijzonder om mee te maken. Daarnaast was het natuurlijk altijd leuk om voor je thuispubliek te rijden, het was altijd één van de hoogtepunten van het seizoen.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Dat was denk ik in 1999 op de MuZ, ook tijdens de Dutch TT. In de oude Veenslang zat een klein knikje naar links, waar je vol gas doorheen reed. Je stak je knie er niet eens uit. Op dat punt ging het mis, en dat met 286 km per uur. Ineens lag ik op de grond en gleed ik over het asfalt. Dat was schrikken. Eerst lag ik op mijn linkerkant, maar tijdens het glijden werd dat te heet. Het pak schuurde door. Ik heb me weten om te draaien en kwam op mijn rechterkant uiteindelijk in het gras terecht. Gelukkig heb ik niets aangeraakt. Het is eigenlijk onmogelijk om daar te vallen. Ik heb foto’s waarop te zien is dat de band van mijn voorwiel is gelopen. Er moet iets zijn geëxplodeerd. Dat heb ik niet meegekregen, want alles verloopt op zo’n moment in slechts enkele tienden van seconden. Mij hebben ze teruggebracht naar het medisch centrum. Ik had alleen een schaafplek op mijn rug en tijdens de volgende sessie wist ik op mijn tweede motor mijn rondetijd al weer aan te scherpen en sneller rond te gaan dan voor de crash. Achteraf een hilarisch moment, en waarschijnlijk heb ik met deze crash nog steeds het record op mijn naam staan in Assen als we kijken naar een crash met de hoogste snelheid op de teller.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

De herinneringen, je krijgt zoveel mee tijdens die jaren. Hier kan ik wel over een boek schrijven en ik had deze periode dan ook voor geen goud willen missen.

jurgen-van-den-goorbergh
Jurgen – en Zonta van den Goorbergh | foto© Rafa Marrodan

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben hoofdzakelijk in de motorsport actief gebleven en heb me in eerste instantie gestort op het Dakar avontuur. Ik heb na het wegracen meer dan tien keer meegedaan aan de Dakar Rally, en dat op zowel in motor, auto als ook in een vrachtwagen.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Ja, natuurlijk. De laatste acht jaar heb ik me hoofdzakelijk beziggehouden met de carrière van Zonta.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Als ik er zo eentje moet noemen dan zeg ik Jorge Martin. Dat hij dit jaar de wereldtitel heeft gewonnen na zoveel tegenslag als Independent Team coureur zegt alles over hoe zo’n vechtersbaas het is.

Op welke motor uit het heden of verleden zou je nog wel eens willen rijden?

Op een huidige MotoGP machine, en dan kies ik voor de nieuwste Ducati MotoGP. Het lijkt me gewoon fantastisch om eens te ervaren hoe het is om op zo’n machine met zoveel elektronica en andere hulpmiddelen te rijden.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

In Nederland hebben we vanzelfsprekend Collin en Zonta. Internationaal gezien Pedro Acosta, daar gaan we in de toekomst nog veel van horen. Wat die gozer kan op een motorfiets kan is ongelofelijk, dat wordt echt een grote. Dat ie zichzelf een 5 geeft over zijn debuutseizoen in de koningsklasse zegt veel zo niet alles. In het begin van het seizoen was hij nog iets te wild, maar wat hij nu al heeft laten zien in de MotoGP klasse belooft veel voor de toekomst.

Wie worden er in 2025 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

In WorldSBK ga ik opnieuw voor Toprak [Razgatlioglu], wat hij dit jaar heeft laten zien is ongelofelijk en ik denk dat hij alleen nog maar beter wordt. In de MotoGP zijn er denk ik drie kanshebbers, te weten Francesco Bagnaia, Marc Márquez en ook Jorge Martin. En als ik dan echt moet kiezen dan denk ik dat de eerste twee een harde dobber krijgen gaan krijgen aan Martin. Als Aprilia hem een competitieve fiets kan geven die vergelijkbaar is met die aan het begin van het afgelopen jaar dan denk ik dat de twee Ducati fabrieksmannen een zware dobber aan hem gaan krijgen. Dit alles nog los van het feit dat ik verwacht dat de samenwerking in de Ducati Lenovo Team pitbox nog wel eens voor spanning kan gaan zorgen. Twee absolute toppers in één team is in mijn ogen vragen om problemen.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

Het niveau internationaal in de Grand Prix is momenteel erg hoog, de verschillen zijn heel erg klein, in mijn ogen zelfs te klein en het is allemaal wel heel erg professioneel geworden. Het kleine beetje amateurisme dat er in mijn tijd nog was is volledig verdwenen. Het niveau is zo hoog geworden waardoor de druk er, met name voor de coureurs in de Moto2 en MotoGP klasse, tijdens een Grand Prix weekend gelijk vanaf de eerste sessie meteen vol op staat. De coureurs kunnen zich vanaf de eerste training bijna geen foutje meer veroorloven want anders lopen ze de rest van het weekend achter de feiten aan. Soms vraag ik me weleens af of het allemaal niet te ver gaat en of we hiermee niet te veel druk op de heren leggen.

Wil je nog iets toevoegen?

Ja, en dat is dat we naast mijn bovengenoemde antwoord momenteel ook veel te ver gaan met de allerhande hulpmiddelen zoals de elektronica en de vele aerodynamica onderdelen. We kunnen hier de fabrikanten niet de schuld van geven, zij gebruiken de ruimte die er is binnen de reglementen. Men slaat hier echt in mijn ogen echt in door, en het wachten is op dat het echt een keer fout gaat. In mijn ogen hadden ze hier al veel eerder in moeten grijpen en niet moeten wachten tot aan 2027.

supporter-728-90-3

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.