De Internationale wegracetopper van toen: James Toseland

3707
james-toseland
James Toseland - Assen 2007 | foto© Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: James Toseland.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!








 

  • Naam:James Toseland
  • Bijnaam:JT
  • Geboren op:05-10-1980
  • Nationaliteit:Brits
  • Woonplaats:London, Engeland
  • Start wegrace carrière:1995
  • Actief geweest in:British Superbikes, World Superbike, MotoGP
  • Aantal titels: 2 x wereldkampioen (WorldSBK)
  • Einde wegrace carrière:2011
  • Huidig beroep:Commentator – Presentator – Muzikant

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Mijn moeders vriend Ken Wright had destijds een motor en hij kocht voor mij mijn eerste motorfiets (Yamaha TY80).

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Troy Bayliss.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

De Ten Kate Honda omdat deze destijds geen elektronische hulpmiddelen had, maar ondanks dit wel over veel vermogen beschikte van het huis. Dit maakte dat de motor fysiek gezien erg zwaar was om mee te rijden, maar hierdoor was het des te meer de moeite waard om er mee te winnen.

Favoriete circuit waar je hebt gereden en waarom?

Brands Hatch, omdat het een Brits circuit is en omdat ik er een WK race heb mogen winnen, en winnen in eigen land is altijd nog specialer.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Dat was tijdens een race in Silverstone, een regenrace. Ik kwam in de eerste ronde van de race ten val. Bij deze crash brak de waterslang van mijn Ten Kate Honda waardoor al het water uit de motor liep. Maar omdat het zo koud (en nat) was bleef de motor de gehele race heel, en dat zonder een druppel koelwater. De betrouwbaarheid van Honda werd die dag bewezen!

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Mijn gevecht met Troy Bayliss in 2007 op het TT Circuit Assen in WorldSBK Race 2. Bayliss versloeg me op de streep met slechts enkele honderden van seconden, maar het gevecht van die dag was één van mijn beste gevechten voor de overwinning. Ik hield van racen op Assen vanwege alle steun van de Britse fans die erheen reisden en ook van de Nederlandse fans omdat ik voor Ten Kate reed.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Het respect wat ik heb mogen ontvangen voor mijn inzet voor het werk waar ik van hield en een hele trotse moeder.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik keerde terug naar mijn muziek en schreef twee albums en toerde met mijn band. Ik ben daarnaast gaan werken voor tv en doe verslag van motorraces.

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Ja, ik geef commentaar en doe de interviews tijdens de WorldSBK weekenden.

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Ik zou graag op een keer op de motorfiets willen rijden van mijn persoonlijke held (Kevin Schwantz), en dan op zijn 1993 kampioenschap winnende Suzuki RGV 500.

james-toseland
James Toseland – seizoen 2009 | foto© Henk Teerink

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Marc Marquez voor zijn niet aflatende inzet en vastberadenheid in zijn benadering van het racen.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Pedro Acosta lijkt me een heel bijzonder talent. Dat hij het in zijn debuutjaar al beter doet dan de huidige fabrieksrijders van KTM in een satellietteam, laat zien dat hij een zeer mooie toekomst heeft in de MotoGP.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

Francesco Bagnaia zal denk ik de MotoGP winnen en Toprak Razgatlioglu heeft een grote kans om WorldSBK titel te winnen op de BMW, wat één van de grootste successen in de geschiedenis van het WorldSBK zal zijn.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

De ontwikkelingen veranderen snel. Batterij aangedreven motoren worden steeds prominenter. Ik hoop dat we verbrandingsmotoren houden, want ik denk dat het geluidsaspect van racen één van de grootste attracties is. Maar fabrikanten moeten motoren verkopen en ze promoten op het circuit, dus het zal interessant zijn om te zien of de fabrikanten in staat zijn om deze twee zeer belangrijke aspecten van het bedrijf te scheiden om de racerij relevant te houden met wat ze in de toekomst voor de weg produceren.

Wil je nog iets toevoegen?

Ik wil persoonlijk alle teams bedanken waar ik in mijn carrière voor heb gereden, vooral Ducati en Honda, omdat ze me een motor hebben gegeven waarmee ik mijn dromen kon waarmaken. Ik wil ook graag de fans bedanken voor het feit dat ze het winnen van races tot een sitcom hebben gemaakt met de steun en sfeer die ze creëerden. En tot slot wil ik mijn familie en vrienden bedanken voor hun steun tijdens mijn hele carrière en in mijn leven.

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.