De Internationale wegracetopper van toen: Henk van der Mark

7141
henk-van-der-mark
Henk van der Mark | foto© Raymond Grob

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Henk van der Mark.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!








 

  • Naam: Henk van der Mark
  • Bijnaam: –
  • Geboren op: 10-02-1957
  • Nationaliteit: Nederlander
  • Woonplaats: Rotterdam
  • Start wegrace carrière: 1976
  • Actief geweest in: Superbike, 500cc Grand Prix, Endurance
  • Aantal titels: drie keer Nederlands kampioen (1981-1986-1987)
  • Einde wegrace carrière: 1988 gestopt – 2002 weer gestart met Classic Endurance
  • Huidige beroep: Transportondernemer

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Ik reed twee keer mijn motorfiets total-loss op de openbare weg. Beide keren wel buiten mijn schuld om. Toen dacht ik, zo komt het niet goed nu moet ik maar mijn racelicentie gaan halen en alleen op het circuit gaan rijden. Helemaal om dat we in die jaren maar slechts één gasstand kenden: en dat was volgas natuurlijk.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

Dat is ongetwijfeld met Gérard Coudray, dit was tijdens de Le Mans 24H race in 1984 welke we uiteindelijk wisten te winnen. Daarnaast heb ik in de 500cc fantastische gevechten gehad met de Zweed Peter Linden. Het bijzondere is, ik kom hem nu opnieuw tegen tijdens de Classic Endurance races waar we weer als vanouds met elkaar de strijd aangaan.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Nico Bakker Suzuki, we konden daar het balhoofd van verstellen en in combinatie met de Proflex vering en de geventileerde remschijven (uniek voor die tijd) hadden we geweldig pakket tot onze beschikking.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Spa- Francorchamps en Assen. Beiden hebben veel hoge snelheidsbochten en die lagen me destijds wel. Overigens heeft Michael nu hetzelfde, dat heeft ie dus van zijn vader.

Heb je een speciale herinnering aan het racen in Nederland?

Ja natuurlijk, Assen en de Dutch TT waren altijd heel speciaal. Helemaal omdat we destijds zelfs als coureurs niets wilden missen van het evenement. We gingen dan ook steevast naar de nacht van Assen en lagen dan ook vaak pas rond de klok van 03:00 uur in ons bed op dag dat we de race moesten rijden. Maar goed, dat kon toen allemaal nog. We konden natuurlijk geen biertje drinken en hadden het geluk dat de 500cc klasse vaak pas later op de dag was en we dus niet heel vroeg op hoefden te staan. Prachtige tijden waren dat.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Dat zijn er eigenlijk te veel om op te noemen. Maar om er eentje te noemen. Na onze overwinning in Le Mans (1984) werden we uitgenodigd door Hideo Yoshimura – de bekende Japanse tuner – om op zijn kosten deel te nemen aan de bekende Suzuka 8H. We hoefden alleen onze spullen mee te nemen, uitgezonderd het motorblok want daar zorgde hij voor. Zogezegdzo gedaan. We kregen van de KLM extra kilo’s bagage aangeboden waarna wij onze motorfiets helemaal uit elkaar hebben gehaald, alle onderdelen in gewone reiskoffers gepakt hebben en zo gingen we op reis. In Japan aangekomen werden we bij de douane tegengehouden, onze documenten klopten namelijk niet want dat hadden ze nog nooit meegemaakt een complete motor in onderdelen verdeeld over een aantal reiskoffers. De Japanse douane heeft ons daar 24 uur vastgehouden, maar uiteindelijk kwam alles gelukkig nog op tijd goed om naar Suzuka door te reizen. Een belevenis om nooit te vergeten, en dit ondanks dat we in race uitvielen vanwege technische problemen.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Mensenkennis, doorzettingsvermogen en nooit opgeven. Daar heb ik nu elke dag als ondernemer nog plezier van.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Transportbedrijf overgenomen, een familiebedrijf dat inmiddels meer dan honderd jaar bestaat.

michael-van-der-mark
Michael van der Mark (r) en vader Henk van der Mark () | foto© Randy van Maasdijk

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Ja, ik heb in het begin van zijn carrière mijn zoon Michael lesgegeven en begeleidt. Inmiddels ben ik zelf weer actief in de Classic Endurance.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Toprak Razgatlioglu. Naast zijn talent en sportieve houding is het bovenal een geweldig persoon die met beide benen op de grond staat. Niks geen capsones, hij blijft gewoon zichzelf en daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen.

Op welke motor uit het heden of verleden zou je nog wel eens willen rijden?

De BMW M 1000 RR waar Michael op dit moment mee rijdt. Ik heb al wel eens op de BMW gereden, maar niet op de huidige. Ik zou dit jaar zelfs een Classic Endurance race rijden op een BMW maar dat is er vanwege mijn heupblessure niet van gekomen. We gaan ervoor om dat komend seizoen dan maar te doen.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Ja dan noem ik nogmaals Toprak. Wat die gast met een motorfiets kan is gewoon uitzonderlijk. Er zijn er maar weinig coureurs met een dergelijke motorbeheersing, gewoon genieten als je hem ziet rijden.

Wie wordt er in 2024 MotoGP wereldkampioen?

Ik gun het Jorge Martin, als ik zie hoe hij de afgelopen tijd tegen de stroom in heeft moeten roeien en er toch steeds maar weer staat. Heel erg knap, hij verdient in mijn ogen de titel.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

In mijn tijd hadden we soms raceweekenden waarin de klasse op basis van rondetijd verdeeld moest worden in twee of soms wel drie verschillende races, dit omdat er zoveel inschrijvingen waren. Dat is helaas al lang niet meer zo en dat is jammer. Vroeger spaarde je als tiener je zakgeld en verdiende salaris van een bijbaantje op als je wilde gaan racen. Dat kon toen ook nog omdat je pas mocht gaan racen als je in het bezit was van een motorrijbewijs. Tegenwoordig moet je al veel eerder beginnen met racen als je verder wilt komen binnen de sport. Hierdoor ben je als beginnend coureur wel afhankelijk van je ouders die het moeten, willen, kunnen bekostigen. Daarnaast beginnen er ook veel minder jongeren met racen, tegenwoordig kopen ze liever een computerspelletje waar ze zich vervolgens dagen mee kunnen vermaken en uren per dag achter een beeldscherm doorbrengen. Hierdoor is het nationaal allemaal wel minder geworden, los van de kosten hebben we ook niet de faciliteiten zoals men die in landen als Italië en Spanje wel heeft. Internationaal gezien denk ik dat we twee ontzettend mooie wereldkampioenschappen hebben, met name de huidige techniek spreekt mij erg aan.

Wil je nog iets toevoegen?

Ja, en dan wil ik met name een compliment geven aan de mensen van BMW Motorrad. Als ik kijk hoe zij de afgelopen twee jaar met Michael zijn omgegaan tijdens zijn blessures dan kunnen veel andere teams daar alleen maar een voorbeeld aan nemen. Ondanks alle tegenslagen zijn ze altijd in hem blijven geloven, hebben ze hem nooit gepusht om zo snel als mogelijk terug te keren en uiteindelijk hebben ze hem ook nog een nieuw contract aangeboden voor 2025 terwijl hij nog lang niet weer op zijn oude niveau was. Veel teams hebben alleen maar een kortetermijnvisie, maar bij BMW zijn ze niet vergeten wat hij in het verleden al voor hen betekent heeft. Door hem de rust en het vertrouwen te geven zien we langzaam aan de ‘oude’ Michael weer terug. Marc Bongers, maar ook het hele team heeft daar een hele grote en belangrijke rol in gespeeld en dat mag ook weleens gezegd worden.

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.