De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan? In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Hans Spaan.
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!
- Naam: Hans Spaan
- Bijnaam: ‘Rainy man’
- Geboren op: 24-12-1958
- Nationalitiet: Nederlands
- Woonplaats: Castricum
- Start wegrace carrière: 1975
- Actief geweest in: 50cc, 80cc en 125cc
- Aantal titels: 9 titels en 9 Grand Prix overwinningen
- Einde wegrace carrière: 1994
- Huidige beroep: Eigenaar tuningsbedrijf
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Op mijn dertiende ben ik gaan crossen. Twee jaar later, op mijn vijftiende, stopte er een wegracecoureur bij ons in het dorp. Men vroeg mij toen om een keer op zijn wegracer te gaan testen. Dat heb ik gedaan, en ik vond het meteen heel erg leuk. Ik was toen echter nog te jong om wedstrijden te mogen rijden, maar toen ik eenmaal zestien was ben ik meteen begonnen bij de NMB.
Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?
Dat zijn er twee, twee namen die me zo te binnen schieten. De onderlinge gevechten met Doriano Romboni – helaas en veel te vroeg overleden – en Loris Capirossi waren destijds echt geweldig.
Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?
Dat was de Honda 125cc productie racer uit 1989. Dit was destijds een standaard motorfiets, voorzien van een kit. Deze fiets hebben we zelf flink aangepast, maar het was ongetwijfeld de fijnste racer waarmee ik gereden heb.
Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?
Dat is zonder twijfel het TT Circuit Assen. Niet het huidige Assen maar de oude lay-out, zeg maar de ‘oude’ en lange baan.
Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?
Dat was een wedstrijd op Spa-Francorchamps. Ik was in die race samen met Loris Capirossi aan het strijden voor de winst. We werden afgevlagd, maar ik wist het 100% zeker dat we nog een ronde moesten. Ik reed volle bak door, Capirossi snapte er in eerste instantie niets van maar bedacht zich snel. We knokten vervolgens in de laatste ronde opnieuw voor de winst, en deze wist ik in mijn voordeel te beslissen. Ik won en na afloop was er één iemand misschien nog wel blijer dan ik, en dat was de man met de finishvlag. Hij was namelijk heel erg blij dat we zijn fout op deze manier onderling hadden opgelost.
Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?
Ja de TT Assen was altijd wel heel speciaal, helemaal in de begin jaren dat ik meedeed. Met name omdat we toen ook nog maar ongeveer 10 races per seizoen hadden, Assen daar keek ik altijd heel erg naar uit. In mijn beginjaren, toen we nog met eigen gemaakt materiaal reden ging ik steevast op vrijdagavond naar huis om vervolgens thuis in Castricum de halve nacht nog door te sleutelen en te werken aan de motor. Alles om er nog net dat kleine beetje extra uit te kunnen halen. Vervolgens reden we op zaterdagochtend snel weer naar Assen om de race te rijden. Pas in 1988, het jaar dat we voor het eerst met productiemateriaal reden, ben ik het hele weekend in Assen gebleven. Zoiets is nu natuurlijk ondenkbaar, maar het waren destijds geweldige ervaringen. Assen is en blijft dan ook heel speciaal.
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
Dat zijn prachtige herinneringen aan deze tijd, deze had ik voor geen goud willen missen.
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
Direct na mijn eigen actieve carrière ben ik gestart als technicus bij het Molenaar Racing Grand Prix Team. Ik ben vele jaren werkzaam geweest in de Grand Prix wereld en heb hier samen met een aantal bekende coureurs vele successen mogen behalen – waaronder 12 Grand Prix overwinningen en 2 wereldtitels. Maar zoals ik al zei ben ik een technicus en hierdoor ben ik een beetje mijn interesse in de sport verloren. Vroeger kon je als technicus je ei kwijt binnen de sport, tegenwoordig is alles standaard en dat is gewoon niet mijn ding. Daarnaast heb ik mijn eigen tuningsbedrijf waar ik me momenteel hoofdzakelijk bezighoud met het prepareren van eigen gebouwde motorblokken voor met name de kartsport.
Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?
Sinds een aantal jaren niet meer, ik ben nu fulltime bezig binnen mijn eigen tuningsbedrijf. Dus weer volop bezig met techniek, maar niet meer in de wegrace maar met name in de kartsport en de motorcross.
Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?
Heel eerlijk, ik heb er gezien mijn leeftijd helemaal geen behoefte meer aan om op een motor te stappen. Ik ken mezelf en ik ben nu eenmaal geen 55 kg meer, dus het motorrijden laat ik aan de jeugd over.
Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?
Ja poeh, elke coureur verdiend respect. Maar als ik er speciaal eentje moet noemen dan kies ik voor Fabio Quartararo. Fabio is een jongen die altijd, in elke klasse en overal snel op is geweest. Daar heb ik heel veel respect voor, en dat hij MotoGP wereldkampioen is geworden verbaast me dan ook niet. Een geweldig talent die het niet altijd even makkelijk heeft gehad en op dit moment zeker ook niet heeft, maar het inmiddels al wel ver geschopt heeft.
Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?
Heel dicht zit er niet meer op de laatste paar jaar, maar als ik er dan toch eentje moet noemen dan kies ik Collin Veijer. Echt een talent, een talent met een goede mentaliteit die zich de afgelopen jaren is blijven ontwikkelen. Een harde werker die het niet van de daken schreeuwt maar wel heel goed bezig is. We hebben hem afgelopen jaar al hele mooie dingen zien doen, en als je in je debuutseizoen als Grand Prix coureur meteen weet te winnen dan ben je uit het goede racehout gesneden. Als hij dit door weet te trekken dan gaan we zeker nog veel van hem horen en kan hij het nog weleens heel ver gaan schoppen.
Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?
In de MotoGP klasse geef ik Jorge Martin een hele goede kans. In de WorldSBK dacht ik tot voor kort dat het opnieuw een Ducati zou worden maar inmiddels denk ik dat Toprak Razgatlioglu een hele goeie kans maakt. Iedereen schreeuwde tot voor kort moord en brand dat de BMW niet mee kon komen, en een motor was waarmee niemand vooraan mee kon doen. We hebben inmiddels kunnen zien wat Razgatlioglu er mee kan, het zou mij zelfs niet verbazen dat hij het tegendeel gaat bewijzen en in 2024 wereldkampioen gaat worden op de BMW M 1000 RR.
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?
Zoals ik al eerder heb gezegd ben ik een technicus, daar ligt mijn hart. Maar voor een technicus als mij wordt de sport steeds minder, simpelweg omdat alles steeds meer een standaard gebeuren wordt. De laatste jaren binnen de sport ben ik werkzaam geweest in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap, daar is echt alles zo’n beetje standaard en dat is duidelijk niet mijn ding. Ik vind dat echt en oprecht heel erg jammer.
Wil je nog iets toevoegen?
Nee, volgens mij heb al heel veel gezegd.
Eerdere items:
- De Internationale wegracetopper van toen: Karel Abraham
- De Internationale wegracetopper van toen: Peter Öttl
- De Internationale wegracetopper van toen: Niall Mackenzie
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.