De Internationale wegracetopper van toen: Fabien Foret

3151
fabien-foret
Fabien Foret -seizoen 2001 | foto© Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Fabien Foret.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!





 

Wie is Fabien Foret?

  • Naam: Fabien Foret
  • Bijnaam: FF99
  • Geboren op: 29-01-1973
  • Woonplaats: Angoulême, Frankrijk
  • Start wegrace carrière: 1994 125cc Frans kampioenschap
  • Actief geweest in: 125cc, Frans Supersport, Frans Superbike, WorldSSP, FIM EWC
  • Aantal titels: 2x Frans kampioen, 1x WorldSSP wereldkampioen (2002 Ten Kate Racing)
  • Einde wegrace carrière: 2017
  • Huidig beroep: persoonlijke coach Jonathan Rea

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Ik reed in mijn geboorteplaats veel op een bromfiets, een vriend van mij heeft me overgehaald om om te gaan brommerracen en zo is het allemaal begonnen. In 1994 reed ik vervolgens mijn eerste volledige seizoen in de 125cc.

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Dat zijn er heel veel maar als ik er eentje mag dan is het een gevecht tijdens een WorldSSP race in 2004 met Karl Muggeridge in Silverstone. Na de race hadden we beiden overal zwarte strepen op onze motorpakken, zo vaak hadden we elkaar geraakt. Dit is een race die me altijd wel is bijgebleven

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

De motorfiets waarmee je het meest gewonnen hebt zou je dan automatisch zeggen, en dat is de Honda van Ten Kate Racing. Ik kan niet echt zeggen dat dit de beste motorfiets is geweest, er zijn meerdere goede machines waarop ik gereden heb. Maar de Honda CBR 600 is wel de machine waar ik dan ook de beste herinneringen aan heb.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Phillip Island, dat is wel een heel speciaal circuit. Mijn vrouw is Australische dus ik heb veel links met het circuit, ik mocht er altijd graag rijden en heb er ook veel goede resultaten weten te behalen.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Dat was in het begin van mijn WorldSSP carrière. Ik won in Monza, één van mijn favoriete circuit. Bij het ingaan van de laatste bocht wist ik de leiding over te nemen, een beetje ook omdat ik nagenoeg geen remmen meer had. Het ging dan ook gepaard met een angstig moment, maar ondanks dit ging het goed in de laatste bocht. Na de race bleek dat ik helemaal geen remblokken meer over had, en het om in vaktermen te blijven ijzer op ijzer was.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Ja natuurlijk, alleen al om mijn tijd bij Ten Kate. Ik weet nog heel goed dat ik voor de eerste keer won op het TT Circuit Assen en ze me na afloop een paar klompen gaven waarmee ik naar het podium moest. Dat was wel een unieke ervaring, zulke dingen blijven je natuurlijk altijd blij. Daarnaast was het de thuisrace van Ten Kate Racing, ook dat maakte het vaak wel heel speciaal.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Als coureur word je wel gevormd zeg maar. Het nooit opgeven, ervoor blijven gaan ondanks tegenslagen dat zijn wel dingen waar je de rest van het leven veel profijt van hebt.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben binnen de sport actief gebleven als persoonlijk begeleider van Jonathan Rea en daarnaast ben binnen de FIM EWC actief als teamcoördinator van KM99.

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Zie vorige antwoord

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Als ik er nu eentje mocht kiezen, de Yamaha R1.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Jonathan Rea, niet alleen omdat ik voor hem werk en we goede vrienden zijn. Ik heb heel veel respect voor hem coureur die al heel veel bereikt heeft, hij is nog steeds heel erg fit, weet als geen ander om te gaan met tegenslagen en ik ben er dan ook van overtuigd dat we hem binnenkort weer gaan zien vlammen.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Ook hier kan ik Jonathan noemen, maar we kunnen op dit moment niet om Toprak [Razgatlioglu] heen. Wat hij laat zien is gewoon heel erg goed, hij kan het verschil maken. Het is gewoon prachtig om te zien dat mannen als hij, maar ook bv een Pedro Acosta, als rijder het verschil nog kunnen maken binnen onze sport. Dat is gewoon prachtig om te zien.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

In de MotoGP zet ik mijn kaarten op Jorge Martin. In de WorldSBK zou ik Jonathan natuurlijk graag wereldkampioen zien worden maar we moeten heel eerlijk zijn dat hij het op dit moment nog niet makkelijk heeft. Een moeilijke, moeilijke deze laatste maar dan ga ik toch voor Nicolo Bulega.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

We weten allemaal inmiddels dat Formule 1 eigenaar Liberty Media grootaandeelhouder is geworden van Dorna. Zij zullen op termijn de sport gaan veranderen, daar ben ik wel zeker van. Misschien is het een idee om de MotoGP klasse op zichzelf te laten gaan. Er wordt immers al gesproken over mogelijke races samen met de Formule 1. De Moto2 en Moto3 moeten dan ergens ondergebracht worden. Waarom niet de WorldSBK samen met de Moto2 en Moto3 als een nieuw en eigen kampioenschap. De fabrikanten laten het nu een beetje afweten wat betreft de WorldSSP categorie, dus dit kan in mijn ogen wel een oplossing zijn.

Wil je nog iets toevoegen?

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.