De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Donnie McLeod.
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!
Wie is Donnie McLeod?
- Naam:Donnie McLeod
- Bijnaam: –
- Geboren op: 16-06-1955
- Nationaliteit:Schots
- Woonplaats: Biggar, Schotland
- Start wegrace carrière: 1976 – Triumph Tiger Club
- Actief geweest in: 125cc, 250cc, 350cc en 500cc
- Aantal titels: 1978 Schots 250cc kampioen – 1984 Brits 250cc kampioen
- Einde wegrace carrière: Braziliaanse Grand Prix in 1988
- Huidig beroep: Bijna met pensioen, maar ik run nog steeds mijn eigen managementadviesbureau dat gespecialiseerd is in kwaliteits- en milieubeheersystemen
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Een vriend begon met racen
Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?
Loris Reggiani
Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?
Dalmac Racing Yamaha TZ250L 1984. Waarom – omdat ik hem zelf heb gebouwd en onderhouden, samen met mijn monteur Jim Wood. Won elke race (6 uit 6) in het Britse kampioenschap en werd er vierde mee tijdens de Grand Prix in Misano.
Favoriete circuit waar je hebt gereden en waarom?
TT Circuit Assen. De destijds bijzondere bochten en het publiek!
Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?
Tijdens mijn laatste Grand Prix in Brazilië reed ik op een Honda RS500 in de 500 GP voor de film ‘Race for Glory’. Voor de race was een ander zadel gemonteerd en de uitlaten brandden door het zadel heen en begonnen mijn billen te verbranden! Omdat ik in een positie reed voor de WK punten probeerde ik het hoofd koel te houden door op het rechte stuk rechtop te gaan staan! Uiteindelijk moest ik toch een pitstop maken en kreeg ik wat ijs in mijn pak, waarna ik de race kon vervolgen om het prijzengeld voor de finish te innen!
Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?
Ik vond racen in Raalte geweldig, vooral het grote feest op zaterdagavond. Ik won 1986 ook de 250cc race in Raalte.
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
De wereld gezien en er ook nog eens voor betaald gekregen. Geweldige mensen ontmoet en wat ook niet onbelangrijk is, nooit een bot gebroken.
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
Ging terug naar de universiteit om een Master in Computer Aided Engineering te halen. Daarna werd ik universitair docent. Daarna runde ik een kunststofbedrijf met fabrieken in Schotland en Ierland. Daarna startte ik mijn eigen managementadviesbureau met klanten in Groot-Brittannië, Abu-Dhabi en Australië.
Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?
Ik heb ik een Yamaha TZ250L uit 1984 die ik af en toe gebruik voor ‘oldtimers’ parades. Ik rijd nog regelmatig op trialmotoren.
Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?
Seeley G50
Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?
Francesco Bagnaia, met name voor zijn methodische aanpak
Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?
Pedro Acosta. De Moto GP heeft een talent nodig dat iedereen wakker schudt, net zoals Kevin Schwantz dat jaren geleden ook heeft gedaan.
Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?
In de MotoGP zet ik mijn geld op Francesco Bagnaia, in het WorldSBK Alvaro Bautista
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?
Te veel nadruk op de machines in plaats van de coureurs
Wil je nog iets toevoegen?
Nee, dank je.
Eerdere items:
- De internationale wegracetopper van toen: Eugene Laverty
- De internationale wegracetopper van toen: Rob McElnea
- De internationale wegracetopper van toen: Fabien Foret
- De Internationale wegracetopper van toen: Hans Spaan
- De Internationale wegracetopper van toen: Karel Abraham
- De Internationale wegracetopper van toen: Peter Öttl
- De Internationale wegracetopper van toen: Niall Mackenzie