De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Damian Cudlin.
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!
- Naam: Damian Cudlin
- Bijnaam: Damo
- Geboren op: 19-10-1982
- Nationaliteit: Australiër
- Woonplaats: Sherwood, New South Wales, Australië
- Start wegrace carrière: Gestart op zesjarige leeftijd met crossen, vanaf mijn veertiende gaan racen op op achttien jarige leeftijd werd ik prof
- Actief geweest in: ASBK, AMA, IDM, EWC, Moto2, MotoGP
- Aantal titels: 5x Australian Dirt Track kampioen, 2010 IDM Supersport kampioen, 2011, 2012, 2014 2e FIM Endurance World Championship, 2015 Endurance World Champion (SERT)
- Einde wegrace carrière: Suzuka 8 Hour 2018
- Huidige beroep: Eigenaar wijngaard
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Ik herinner me dat ik naar de Grand Prix van Australië ging in Eastern Creek – ik denk dat ik 10 jaar oud was – en toen wist ik dat ik een professionele motorcoureur wilde worden. Ik was toen al bezig met crossen en op 14-jarige leeftijd probeerde ik voor het eerst wegraces te rijden op een Moriwaki 80cc GP-motor.
Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?
Ik heb veel geweldige gevechten gehad met rijders als Karl Muggeridge, Jorg Teuchert, Markus Reiterberger, Gareth Jones, Erwan Nigon, maar de felste gevechten die ik ooit heb gehad, waren die met Michi Ranseder.
Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?
Pramac Ducati MotoGP- omdat het mijn eerste MotoGP-ervaring was met een echte Grand Prix-motor.
Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?
Phillip Island is gewoon een prachtig snel circuit, maar ik vind Suzuka in Japan ook erg leuk en mijn favoriete circuit in IDM was altijd Schleiz- we hebben helaas niet veel circuits meer zoals dit.
Heb je een speciale herinnering aan het racen in Nederland?
Ja, ik eindigde daar in 2006 op het podium in een FIM EWC race.
Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?
Ik herinner me dat een echte rivaal van me zelden een rondebord gebruikte en vaak als we in een felle onderlinge strijd waren op het rechte stuk bij start en finish vaak naar het mijne keek. Ik merkte dat dit vaak gebeurde, dus ik vroeg mijn monteur, Lars, om me een ronde minder te laten zien dan er eigenlijk nog over was in de race. En inderdaad, met nog twee ronden te gaan ging mijn rivaal me voorbij in de “laatste bocht” en kwam hij het rechte stuk op met de gedachte dat hij gewonnen had, maar ik wist dat er nog een ronde te gaan was. Ik vond het wel grappig, hij waarschijnlijk niet.
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
Geweldige herinneringen en een aantal geweldige vrienden.
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
Ik heb een tijdje het Australisch Junior kampioenschap wegracen geleid en ik coach nog steeds actief jonge coureurs, maar Amy en ik hebben een wijngaard gekocht inclusief een kleine bar/restaurant, dus daar zijn we nu ook druk mee.
Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?
Ja, ik coach een paar hele goede jonge coureurs en ik manage een paar jonge talenten om ze te helpen hun eigen carrière op te bouwen. Carter Thompson is één van hen. Geloof me, onthoud zijn naam. Hij is echt heel goed.
Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?
Pedro Acosta is op dit moment mijn favoriete coureur.
Op welke motor uit het heden of verleden zou je nog wel eens willen rijden?
Mick Doohan’s 1997 NSR500 Honda
Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?
David Alonso- hij breekt records in de Moto3 en komt uit Colombia. Dat is een behoorlijk sterke combinatie.
Wie wordt er in 2024 MotoGP wereldkampioen?
In de MotoGP- Martin (hoop ik). In de WorldSBK is Toprak al kampioen, hij is te goed. Ik zou hem graag in de MotoGP zien op een goede machine.
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?
Ik zou willen dat coureurs zich zouden moeten kwalificeren voor het wereldkampioenschap via nationale kampioenschappen, enzovoort, in plaats van gewoon een plaats op de grid te kopen omdat ze meer geld hebben dan een getalenteerde en een coureur die het op basis van zijn talent meer verdiend. Ik vind de Red Bull MotoGP Rookies Cup daarom zo goed – het is meer gebaseerd op talent dan op financiële status.
Wil je nog iets toevoegen?
Bedankt dat je deel hebt uitgemaakt van mijn carrière Evert. Ik blijf je daar altijd dankbaar voor. De groeten van ons vanuit Down Under!
Eerdere items:
- De Internationale wegracetopper van toen: Henk van der Mark
- De Internationale wegracetopper van toen: Ruben Xaus
- De Internationale wegracetopper van toen: Hugo van den Berg
- De Internationale wegracetopper van toen: Xavier Simeon
- De internationale wegracetopper van toen: Joey Litjens
- De Internationale wegracetopper van toen: Randy Mamola
- De Internationale wegracetopper van toen: Lucio Cecchinello
- De Internationale wegracetopper van toen: Wilco Zeelenberg
- De Internationale wegracetopper van toen: Chris Vermeulen
- De Internationale wegracetopper van toen: Luca Boscoscuro
- De internationale wegracetopper van toen: Troy Corser
- De Internationale wegracetopper van toen: Steve Martin
- De Internationale wegracetopper van toen: Garry McCoy
- De Internationale wegracetopper van toen: James Toseland
- De Internationale wegracetopper van toen: Loek Bodelier
- De Internationale wegracetopper van toen: Christian Sarron
- De Internationale wegracetopper van toen: Katja Poensgen
- De Internationale wegracetopper van toen: Christophe Guyot
- De internationale wegracetopper van toen: Patrick van den Goorbergh
- De Internationale wegracetopper van toen: Didier van Keymeulen
- De Internationale wegracetopper van toen: Jürgen Lingg
- De Internationale wegracetopper van toen: Werner Daemen
- De Internationale wegracetopper van toen: Donnie McLeod
- De internationale wegracetopper van toen: Eugene Laverty
- De internationale wegracetopper van toen: Rob McElnea
- De internationale wegracetopper van toen: Fabien Foret
- De Internationale wegracetopper van toen: Hans Spaan
- De Internationale wegracetopper van toen: Karel Abraham
- De Internationale wegracetopper van toen: Peter Öttl
- De Internationale wegracetopper van toen: Niall Mackenzie
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.