De Internationale wegracetopper van toen: Christophe Guyot

2332
cristophe-guyot
Christophe Guyot | foto© GMT94

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij gebleven, wat doet hij tegenwoordig en hoe kijkt hij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Christophe Guyot.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!





 

  • Naam: Christophe Guyot
  • Bijnaam: Tof
  • Geboren op: 13-07-1962
  • Nationaliteit: Frans
  • Woonplaats: Ivry sur Sein (Frankrijk)
  • Start wegrace carrière: 1989
  • Actief geweest in: 350cc
  • Aantal titels: 1998 Frans nationaal kampioen als rijder, FIM EWC kampioen in 2004, 2014 en 2017 als teameigenaar
  • Einde wegrace carrière: 2004
  • Huidig beroep: GMT94 teammanager

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Na veel valpartijen op de weg. Nadat ik mijn vrouw Brigitte ontmoette ben ik met haar het circuit op gegaan in Carole (Frankrijk)

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Bertrand Sébileau toen ik streed voor het Franse Superbike-kampioenschap. Hij was de officiële Kawasaki-coureur. Ik was een privé Kawasaki-coureur. Datzelfde seizoen had ik ook geweldige gevechten met Fred Protat, Fabien Foret, Jean Marc Deletang en de Superbike-titel aan het einde zal mijn beste herinnering in mijn carrière blijven.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

De Suzuki 1000 GSXR waarmee ik als rijder de 24 uur van Le Mans won.

Favoriete circuit waar je hebt gereden en waarom?

Spa Franchorchamps (België). Omdat het snel en heel erg mooi is.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Toen ik een paar jaar geleden mijn naam zag tussen de 12 legendes die werden gepresenteerd in het Le Mans Museum, was dat een heel vreemd en hilarisch moment omdat ik de enige legende ben die deze legendarische race slechts één keer heeft gewonnen. Maar ik ben nog steeds de enige coureur die ook won als teammanager en teameigenaar en daarom heb ik de eer om aan de zijde te staan van meerdere winnaars en “echte” legendes.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Ja. Na een grote crash tijdens de kwalificatie, behaalde ik een vierde plaats in de EWC-race met Rachel Nicotte. (dit was in Francorchamps en dus eigenlijk België)

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Mijn titel als FIM World Endurance Champion in 2004 als rijder en teammanager.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben doorgegaan als teammanager van GMT94. Het enige verschil is dat ik nu niet meer zelf hoef te rijden.

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Ja, zie antwoord vorige vraag.

christophe-guyot
Christophe Guyot | foto© Yamaha Racing

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Ik zou graag een keer op een Grand Prix 500cc machine willen rijden.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Niccolò Canepa. Hij was GMT94 rijder van 2016 tot 2018. Hij werd wereldkampioen met ons. Zijn loyaliteit, zijn betrokkenheid brachten hem vorig jaar een tweede titel met het YART. Ik heb altijd respect voor rijders die iedereen respecteren. Niccolò is niet alleen een gentleman en een topcoureur, maar de beste van dit moment in het Endurance racen. Hij is een referentie.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Pedro Acosta.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

Marc Márquez (MotoGP) en Toprak Razgatlioglu (WorldSBK).

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

Ik ben ervan overtuigd dat we op de goede weg zijn. De FIM en zijn voorzitter Jorge Viegas zijn betrokken bij het beantwoorden van de economische en ecologische cruciale vragen. Stap voor stap doen ze erg goed werk, zoals het gebruik van 40% ecologische brandstof dit jaar in het WorldSBK.

Wil je nog iets toevoegen?

Legendes en toprijders als Garry Mac Coy, Anthony Gobert en Gregorio Lavilla hebben voor mijn team gereden. Het is nog steeds verbazingwekkend, vreemd, ongelooflijk. Ik heb nog steeds moeite om het me te realiseren… dat ik titels en overwinningen heb behaald zowel als manager en als coureur. Maar ook veel mislukkingen, veel meer dan successen zelfs. Maar ik weet dat ik veel kansen heb gehad in mijn carrière als coureur en teammanager.

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.