De Internationale wegracetopper van toen: Chris Vermeulen

6910
chris-vermeulen
Chris Vermeulen - Ten Kate Honda | foto© @Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Chris Vermeulen.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!








 

  • Naam: Chris Vermeulen
  • Bijnaam: CV
  • Geboren op: 19-06-1982
  • Nationaliteit: Australiër
  • Woonplaats: Sunshine Coast, ten noorden van Brisbane
  • Start wegrace carrière: In 1992 begonnen met Dirttrack, in 1998 op mijn zestiende begonnen met wegracen
  • Actief geweest in: Australian 250GP & Supersport, British Supersport & Superstock, World Supersport, World Superbike en MotoGP
  • Aantal titels: 1, World Supersport wereldkampioen in 2003
  • Einde wegrace carrière: 2012 (laatste race in Le Mans op de Forward Racing Suter MMX1)
  • Huidig beroep: Manager van commercieel vastgoed & commentator in het Australische Superike-kampioenschap naast Steve Martin & Phil Harlum. Doe ook wat mediawerk voor de Australian Grand Prix Corporation & Network 10 over MotoGP-gerelateerde onderwerpen

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Ik hield van de snelheid en het rijden op onverharde circuit en toen ik oud genoeg was, wilde ik het ook wel eens op de weg proberen. In Australië moest je toen 16 jaar zijn om te mogen wegracen. Toen ik eenmaal op de weg racete en de snelheid voelde, heb ik nooit meer omgekeken.

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Het was in elke categorie anders. In de World Supersport had ik een aantal geweldige gevechten met o.a. Fabien Foret, Karl Muggeridge en Jurgen van den Goorbergh. In de World Superbikes waren het met name James Toseland en Noriyuki Haga, met hun tweeën heb ik door de jaren heen een aantal geweldige gevechten gehad. Ook met Troy Corser in 2005. Toen ik naar de MotoGP ging, had ik veel gevechten met mijn teamgenoot John Hopkins. John was een van nature snelle racer en hield me scherp in de MotoGP.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

De beste motor waar ik op heb gereden is zeker de Honda RC211V, de 990. Ik mocht racen voor het Honda Pons team op Phillip Island en Istanbul, als vervanger van Troy Bayliss. Het was de bedoeling dat ik ook tijdens de laatste Grand Prix van het seizoen in Valencia zou racen, maar na de Grand Prix van Turkije tekende ik voor Suzuki, dus ze gaven me de motor niet voor nog een invalbeurt. De motor zelf, het chassis, was niet spectaculair, de banden die ik destijds van Michelin kreeg, waren niet helemaal dezelfde waarmee Valentino Rossi reed, of zelfs Marco Melandri. Maar de motor was geweldig. Ik heb nog nooit zoiets gevoeld. Hij was zo soepel, zo lineair, zo krachtig. Hij was gemakkelijk te besturen. Het staat me nog steeds helder voor de geest hoe snel en gemakkelijk ik ermee kon rijden.

Favoriete circuit waar je hebt gereden en waarom?

Ik hou van Phillip Island, omdat het mijn thuiscircuit was. Maar mijn favoriete circuit zou Laguna Seca moeten zijn. Ik was er elke keer snel als we er waren. In 2004 moest ik de poleposition aan een zekere Steve Martin laten, maar ik won er wel de dubbel, mijn eerste dubbele overwinning in het WorldSBK. In mijn eerste MotoGP-jaar 2006 pakte ik de pole, had de race moeten winnen, maar ik had een mechanisch probleem waardoor ik als vijfde eindigde. Het jaar daarop was ik tweede achter Casey [Stoner] en in 2008 was ik derde achter Stoner en Rossi. Ik heb dus wel wat succes gehad op Laguna Seca.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Vanuit mijn oogpunt was dat een incident waar ik bij betrokken was in 2004 in Imola – Race 2. Ik ging op dat moment aan de leiding in het World Superbike-kampioenschap met één punt verschil. De motor lekte olie in de opwarmronde. Toen ik bocht één in ging, gooide de motor me eraf. Giovanni Bussei gaf me een lift terug naar de pits. Ik moest over de muur springen en op mijn reservemotor stappen om langs de safety car te komen. Ik had een gebroken scaphoid en een botje in mijn heup en ook mijn enkel was gebroken. Ik slaagde er echter nog in om als zesde over de finish te komen. Giovanni reed echter op een Ducati en omdat ik aan het strijden was met James Toseland voor het kampioenschap, was Davide Tardozzi (Ducati) woedend en probeerde hij me te laten diskwalificeren. Uiteindelijk zorgde hij ervoor dat Bussei, die op een Ducati reed, werd gediskwalificeerd. Omdat hij degene was die iets fout deed door me een lift terug te geven. Dus dat is best wel een uniek verhaal, en een koekje van eigen deeg voor Tardozzi.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Ik hield van racen in Nederland. Ik heb een jaar voor Van Zon Honda (team van Werner Daemen) geracet en daarna drie jaar voor Ten Kate. Van een Belgisch team naar een Nederlands team. Natuurlijk, mijn achternaam, Vermeulen, mijn grootouders waren Nederlands. Ik kreeg veel steun van het Nederlandse publiek, ik denk dat je kunt zeggen dat ik de ere-Nederlandse coureur was, vooral toen ik naar de MotoGP ging, omdat ze toen nog niemand hadden. In het WorldSBK reed ik nog op het ‘oude’ Assen. Ik werd tweede op Assen in 2003 in de World Supersport achter Karl [Muggeridge], ik werd vijfde en eerste in 2004 en dubbel in 2005. Ik heb dus een aantal goede resultaten behaald op het oude TT Circuit Assen. Het was een geweldig circuit met speciale bochten en een verkanting. Het was erg moeilijk om het goed te doen. Ik vond het geweldig om daar te racen. Het was zonder twijfel een van de coolste circuits ter wereld. Het is jammer dat ze het moesten veranderen in wat het nu is. Er zijn daar veel mooie herinneringen. Dat is zeker.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Ik heb mijn droom waargemaakt. Als jong kind genoot ik al van motoren en dat heb ik kunnen omzetten in een carrière en een baan. Ik reisde de wereld rond en had succes. Belangrijker nog, ik werd betaald om iets te doen wat ik graag deed, namelijk hard motorrijden. Ik genoot van elke minuut.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik moest noodgedwongen stoppen vanwege een zware blessure. De timing was om een gezin te stichten en ik wilde terug naar huis. Ik heb nu twee jonge dochters. Ik woon op een boerderij en beheer een aantal commerciële eigendommen. Ik ben begonnen met tv-commentaar bij Fox Motorsport, waar ik samen met Kevin Magee jarenlang het WorldSBK en de MotoGP heb voorzien van commentaar. Dit jaar verzorg ik het commentaar bij het Australische Superbike-kampioenschap.

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Zoals ik hierboven al zei, ja, dat ben ik. Ik doe het pitlane-verslag in het ASBK-kampioenschap en mediawerk voor de Australian Grand Prix Corporation, dus ik ben nog steeds erg betrokken.

chris-vermeulen
Chris Vermeulen | foto© Russell Colvin

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Ik zou graag eens op een oude NSR500cc V4 rijden, zoals Mick Doohan vroeger reed. Ik heb op een RGV500 en een YZR500 gereden. Ik heb nog nooit op een NSR500 gereden. Ik zou er graag eens op rijden. Ze zijn niet fantastisch, als je ze vergelijkt met de motoren van tegenwoordig, omdat er zoveel bij komt kijken. Maar voor mij was dat een heel gaaf tijdperk van motorracen. Ik zou graag meer willen begrijpen van wat die coureurs toen meemaakten op die motoren.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Ik heb veel respect voor Marc Márquez. Hij is ongelooflijk getalenteerd. Het succes dat hij had bij Honda, de blessures die hij heeft gehad en waarvan hij is teruggekomen. Ik ben behoorlijk geblesseerd geweest en heb veel tijd vrij moeten nemen. Om na zoveel succes de ‘wil’ te hebben om terug te komen en nog steeds zo gedreven te zijn, van fabrikant te veranderen en weer competitief te zijn op een andere motor. Ik heb veel respect voor Marc, met name om dit soort dingen.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Vanuit Australisch oogpunt hebben we het geluk dat we een paar Aussies in het wereldkampioenschap hebben die het geweldig doen. Jacob Roulstone in de Moto3 en Senna Agius in de Moto2. Het is niet makkelijk om als Australiër je hele leven op zo’n jonge leeftijd op een laag pitje te zetten en naar Europa te verhuizen. Het offer dat ze brengen en hun gezinnen ook. Deze kinderen doen het omdat ze ervan houden en omdat ze het zo graag willen. Het is moeilijker als je niet in Europa woont om deze carrière te maken. Ze doen het allebei erg goed op dit moment. Als ik het zou hebben over Europeanen die indruk op me maken, dan zou dat dit jaar Sergio García zijn in de Moto2. Hij heeft echt indruk gemaakt met zijn snelheid en consistentie. Ik denk dat er zeker een MotoGP-carrière voor die jonge kerel in zit.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

Francesco Bagnaia in de MotoGP en ik hoop echt dat Toprak Razgatlıoğlu het kan doen op de BMW in het WorldSBK. Het wordt niet gemakkelijk voor hem. Er zullen circuits zijn waar hij de rest van het jaar sterk zal zijn en er zullen ook circuits zijn waar nog wat werk aan de winkel is.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

Om met de MotoGP te beginnen, dat is een moeilijke. Het hele landschap verandert, de technologie evolueert en het is geen gemakkelijke job. Veel van de regels staan me niet aan. Maar ik begrijp de situatie waarin Dorna zich bevindt om te proberen het beste uit deze regels te halen. Ze moeten samenwerken met de fabrikanten en proberen een sport te maken die ze kunnen verkopen. Ik denk dat ze op de juiste manier te werk gaan. Formule 1 heeft duidelijk veel succes gehad met de nieuwe eigenaar Liberty Media. De manier waarop ze de sport via Netflix bekend hebben gemaakt, de sport is enorm geworden. Dat is wat ze hiermee willen bereiken. De coureurs die in de MotoGP racen zijn strijders en ze verdienen veel meer dan wat ze krijgen. Hopelijk kunnen Dorna en Liberty Media in de toekomst het juiste werk doen.
Wat betreft WorldSBK is het racen op dit moment fantastisch. Dat gezegd hebbende, ben ik van mening dat het wat beter in de markt gezet zou kunnen worden en niet als het ondergeschoven kindje moet worden gezien. Voor mij is WorldSBK een geweldig kampioenschap om naar te kijken. Als ‘pure coureur’ is het beter vanwege de regels. Misschien moeten ze het kampioenschap meer terugbrengen naar de ‘productie’ en het pure racen. De MotoGP gaat weg van het pure racen en wordt een soort van elitesport.

Wil je daar nog iets aan toevoegen?

Ik heb tijdens mijn carrière genoten van de samenwerking met de Nederlanders daar, vooral met het Ten Kate team. Er waren veel mooie tijden met mensen als Ronald – en Gerrit in het WorldSBK, waar ik erg dankbaar voor ben. Zoals gezegd heb ik echt genoten van het racen op Assen. Als ik kijk naar de toekomst van de motorsport in Nederland, dan is het geweldig om te zien dat er een aantal opkomende jonge coureurs zijn, zoals Zonta van den Goorbergh in het Moto2-wereldkampioenschap en de jonge Collin Veijer die het geweldig doet in de Moto3. Het is fantastisch om te zien dat er een aantal snelle jonge Nederlandse coureurs op de deur staan te kloppen, dat is zeker.

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.