De Internationale wegracetopper van toen: Barry Veneman

6910
barry-veneman
Barry Veneman - 500cc Grand Prix | foto© Henk Fischer

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Barry Veneman.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!





 

Wie is Barry Veneman?

  • Naam: Barry Veneman
  • Bijnaam: Bazza
  • Geboren op: 22 maart 1977
  • Nationaliteit:
  • Woonplaats: Dalfsen
  • Start wegrace carrière: 1994 sportklasse Kreidler
  • Actief geweest in: ONK, EK600cc, FIM EK 1000cc, GP500cc, WSS600, WSBK, WK Endurance, IDM Superbike
  • Aantal titels: 3 x ONK, 3e EK600, winst 24h Le Mans
  • Einde wegrace carrière: 2011
  • Huidige beroep: ZZP’er

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Een goede vriend van mijn vader, Marcel Broeks was actief in de supersport 400 klasse, ik heb zijn plek destijds over kunnen nemen in het team.

Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?

In Nederland Arie Vos, enorm talentvolle en relaxte rijder en met Jan Hanson. In de WK 600 vaak met Gianluca Nannelli en Broc Parkes. Later in het IDM met Werner Daemen, Karl Muggeridge en Dario Giuseppetti

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Alpha Technik BMW S1000RR 2010, model met lichte krukas. Super motor. Moeilijkste motor was de Honda NSR500 V-twin, in die tijd extreem kritisch en gemaakt om je pijn te doen.

Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?

Phillip Island Australië en Portimão Portugal, beide met hoogteverschil en een aantal zeer snelle bochten. Brands Hatch in Engeland was ook heel speciaal.

Heb je een speciale herinnering aan het racen in Nederland en waarom?

Mijn eerste en enige TT was natuurlijk speciaal, op de oude lange baan met de 500cc. Het was heel moeilijk maar de laatste 2 ronden wel kunnen genieten

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Een levende slang vinden in de grindbak in Australië, de Suzuka 8 uren race rijden en in de regen naar de top 3 gaan en daarna mijn teamgenoot zien vallen waardoor we buiten de top 15 eindigden

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Ik heb de wereld mogen zien, veel mensen kunnen ontmoeten en het gevoel kunnen ontdekken wat het is om ergens alles voor te willen geven.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik ben gaan werken bij de KNMV en daarna doorgegaan als zelfstandige wat ik nu nog doe.

Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?

Als commentator van de MotoGP kom ik op de GP’s om verslag te doen. Verder ben ik betrokken bij de racerij van Loris Veneman als begeleider.

loris-veneman
Loris Veneman (r) samen met vader Barry (m) en opa Bernhard Veneman | foto© Randy van Maasdijk

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Natuurlijk Jorge Martin, keihard gewerkt en zeker de afgelopen 2 jaar niet altijd het respect gehad wat hij verdiende. Ondanks zijn titel nu kiest hij een zeer moeilijk pad voor de toekomst maar zal zich ook daar 100% gaan geven. 

Op welke motor uit het heden of verleden zou je nog wel eens willen rijden?

Honda NSR500 4 cilinder tweetakt van Mick Doohan of Alex Criville afgelopen jaar in Aragon was hij er weer en dat lijkt me het meest speciaal om mee te maken.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Collin Veijer, Zonta Van den Goorbergh, Loris Veneman, Jurrien van Crugten, Dylan Czarkowski en Owen van Trigt. Stuk voor stuk werken ze heel hard voor hun einddoel en hoewel ze allemaal een ander pad bewandelen zie ik de wil en passie die nodig is om het te halen in deze rijders terug.

Wie wordt er in 2024 MotoGP wereldkampioen?

Haha 2024 Jorge Martin en in 2025 Bagnaia

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal? 

Nationaal heb ik eerlijk gezegd niet meer gevolgd de laatste tijd. Internationaal is er voor Moto3 de NTC en ETC waar rijders vanaf 14 moeten scoren. Voor Supersport is er de 300 of Sportsbike vanaf 16 jaar. Vaak zie je dat doelstellingen op die niveaus echter nogal uiteenlopen. De “Dorna” denkwijze over 2 jaar is: top 15 eerste jaar, top 3 tweede jaar en door naar de volgende stap. Een steile prestatiecurve maar die zul je vast moeten houden.

Wil je nog iets toevoegen?

supporter-728-90-3

Eerdere items: