De grote Isle of Man TT 2023 handleiding en voorbeschouwing

5437
Peter Hickman na de Senior TT van 2022 | © Isle of Man TT Races

De Isle of Man TT van 2023 staat op het punt van beginnen. De komende twee weken wordt er bijna iedere dag geracet op de legendarische Snaefell Mountain Course’. Welke klassen komen er aan bod, wie zijn de favorieten, wie de outsiders en hoe is dit allemaal te volgen? In deze voorbeschouwing leggen we het allemaal uit.

De Isle of Man TT werd voor het eerst verreden in 1907: toen nog op een iets korter circuit maar vanaf 1911 op de 37,73 mijl (60,72 kilometer) lange Snaefell Mountain Course die sindsdien praktisch ongewijzigd is gebleven. Met uitzondering van de Eerste Wereldoorlog (1914-1919), Tweede Wereldoorlog (1940-45), het brandstoftekort in 1946, mond- en klauwzeer in 2001 en de coronapandemie in 2020 en 2021 heeft het evenement altijd plaatsgevonden.




De Isle of Man TT is opgedeeld in twee delen: de trainingsweek en de raceweek. Deze editie beginnen de trainingen op maandagmiddag en wordt er vervolgens op dinsdagavond, woensdagavond, donderdagavond en vrijdagmiddag gekwalificeerd. De eerste races worden op zaterdagmiddag met vervolgens races op zondag, dinsdag, woensdag, vrijdag en zaterdag.

Klik hier om het volledige tijdschema te bekijken

Klassen
Er wordt geracet in vijf klassen: Superbike, Superstock, Supersport, Supertwin en Sidecars. Iedere klasse zal gedurende deze TT twee keer racen waardoor er in totaal dus tien races verreden worden. De meeste coureurs racen in meerdere klassen en hebben dus verschillende motoren bij zich. Eén coureur maakt het wel heel bont en gaat van start in alle klassen (ook de zijspannen!), zijn naam is Mike Russell. Topcoureurs zoals Peter Hickman en Michael Dunlop gaan van start in de vier soloklassen (Superbike, Superstock, Supersport en Supertwin). Dit jaar geldt voor het eerst dat er in alle klassen met slicks mag worden gereden, voorheen gold dat alleen voor de Superbike categorie.

In de Superbike en Superstock klassen wordt gereden met 1000cc viercilinders. Volgens de reglementen zijn 1200cc tweecilinders ook toegestaan maar in de praktijk zijn het vrijwel alleen de 1000cc vier-in-lijn motoren van BMW, Kawasaki, Honda, Yamaha en Suzuki die gebruikt worden.

De 51-jarige Michael Rutter (7 TT overwinningen) neemt dit jaar wel een heel speciale machine mee, hij racet in de Superbike klasse namelijk met de Honda RC213V-S. Dit is de straatversie van de MotoGP machine waarmee Marc Márquez in 2013 de wereldtitel won, de geschatte waarde van deze zeer gelimiteerde machine is meer dan €200.000,-.

In de Superbike klasse mag er van alles worden aangepast wat betreft het motorblok, de remmen, de vering en de elektronica. In de Superstock categorie mag alleen het uitlaatsysteem, de schokbreker, en het binnenwerk van de voorvork aangepast worden: voor de rest zijn deze machine standaard zoals ze bij een dealer verkocht worden. Echter zijn de huidige 1000cc machines standaard al zo goed en snel dat ze qua rondetijd niet veel van de Superbikes af zitten, de meeste coureurs rijden vanwege budgettaire overwegingen dan ook met hun Superstock machine in zowel de Superstock als Superbike categorieën.

In de Supersport klasse zijn de reglementen van het WK Supersport overgenomen. Dat betekent dat naast de gebruikelijke 600cc viercilinders (Yamaha, Honda, Kawasaki, Suzuki) ook de Triumph Street Triple 765cc driecilinder, de MV Agusta 800 driecilinder en de Ducati Panigale V2 955 worden toegelaten. Echter staan alleen de Japanse machines en de Triumph op de startlijsten, hierbij mogen de 600cc machines wel getuned worden en de 765cc driecilinder Triumph niet.

In de Supertwin klasse wordt er geracet met tweecilinder motoren tot 700cc. De machines die daar het meeste voorkomen zijn de Kawasaki ER6, Aprilia RS660, Yamaha YZF-R7, Suzuki SV650 en de Paton S1-R (motorblok van Kawasaki). Deze machines zijn in de meeste gevallen zeer getuned en het komt dan ook nog wel eens voor dat een Supertwin machine de finish niet haalt.

In de Sidecar klasse gelden de zogeheten F2 reglementen waarbij er wat betreft motorblok reglementen de Supersport regels gelden. De meerderheid van de zijspannen is dus voorzien van een Japanse 600cc viercilinder met hier en daar een driecilinder Triumph. Dave Molyneux, de meest succesvolle zijspancoureur met 17 TT overwinningen, rijdt sinds vorig jaar als enige met een 890cc KTM tweecilinder.

Races
Met een circuitlengte van ruim zestig kilometer moeten de coureurs na twee ronden binnenkomen voor een pitstop waarbij de machine weer wordt volgetankt. In de Superbike en Supersport klasse mag ook de achterband gewisseld worden. De Superbike races zijn maar liefst zes ronden lang waardoor er dus twee pitstops zijn, in de Superstock (drie ronden), Supersport (vier ronden) en Supertwin (drie ronden) races wordt er maar één keer gestopt. De zijspanraces zijn drie ronden lang maar zij hebben genoeg brandstof aan boord om dit te voltooien.

Rijders kunnen zich kwalificeren voor deelname aan een race door een rondetijd te rijden die binnen 112,5% van de snelste rondetijd zit, voor de zijspannen is dat 115%. De rondetijden worden uiteraard gemeten in minuten en seconden maar het is tijdens de TT gebruikelijker om deze uit te drukken in gemiddelde snelheid. Zo is het absolute ronderecord van Peter Hickman 16 minuten, 42 seconden en 778 duizendsten over de 60,72 kilometer en vertaalt dat zich in een gemiddelde (!) snelheid van 217,988 km/h. In mijl per uur is dat 135,452. Het is dus makkelijker om te zeggen dat iemand een ronde van 130 mph heeft gereden dan 17 minuten en 25 seconden.

De coureurs gaan in de races één voor de baan op met een interval van tien seconden. Per race worden er maximaal 50 coureurs toegelaten dus gaat de laatste coureur ruim acht minuten na de eerste coureur de baan op. Het gaat echter allemaal op tijd dus de startpositie maakt wat dat betreft niet uit. Echter worden de topcoureurs natuurlijk wel vooraan gezet zodat zij niet of minder vaak te maken krijgen met langzamere rijders. De startnummers van de eerste twintig coureurs worden al enkele weken voor het evenement bekendgemaakt met de coureurs daarachter vlak voor het evenement. Buiten de top twintig kunnen de startnummers nog veranderen voor de races op basis van het kwalificatieresultaat.

Lees: Startnummers 2023 Isle of Man TT bekendgemaakt

Echter zullen er dit jaar wel een aantal gaten zijn in de top twintig. Zo is Lee Johnston (nummer 9) zwaar geblesseerd geraakt tijdens de North West 200 twee weken geleden evenals de van het Isle of Man afkomstige Nathan Harrison (15) die dit jaar voor het officiële Honda team rijdt naast de 23-voudig TT-winnaar John McGuinness. Ook Gary Johnson (17) is er dit jaar niet bij doordat hij afgelopen zondag in Tsjechië tijdens de 300-bochten race in Horice zwaar ten val kwam.

De favorieten en kanshebbers
Na twee overwinningen in 2018 (en het absolute ronderecord van 135,452 mph dat nog steeds staat), drie overwinningen in 2019 en vier overwinningen in 2022 is Peter Hickman de grote favoriet. In de Superbike en Superstock klassen verschijnt hij aan de start op een BMW M 1000 RR van het Monster Energy by FHO Racing team, in de Supersport klasse rijdt hij op een Triumph 765 met zijn eigen PHR Performance team en dat doet hij ook in de Supertwin klasse met een Yamaha YZF-R7.

In de afgelopen jaren is Dean Harrison de naaste belager geweest van Hickman. De goedlachse Engelsman rijdt ook dit jaar weer op een Kawasaki ZX-10RR van DAO Racing in de Superbike en Superstock klassen waarbij hij dit jaar in de Supersport klasse is overgestapt naar een Yamaha YZF-R6 van Russell Racing. Harrison rijdt niet in de Supertwin categorie.

Wie ook een bedreiging kan vormen voor Hickman is Michael Dunlop. Met 21 overwinningen is hij op John McGuinness en zijn legendarische oom Joey Dunlop na de meest succesvolle coureur en wist hij in 2022 als enige Hickman te verslaan door beide Supersport races op zijn naam te schrijven. In de Superbike klasse rijdt Dunlop voor het Hawk Racing team op een Honda CBR1000RR-R Fireblade terwijl hij het in de overige klassen met zijn eigen MD Racing team doet. In de Superstock klasse is dat ook met een Fireblade, in de Supersport klasse is dat met een Yamaha YZF-R6 en in de Supertwin klasse is dat met een Paton SR-1.

Naast deze top drie lijkt Davey Todd de grootste kanshebber om zich op het podium te nestelen en wellicht zijn eerste TT-overwinning te behalen. Twee weken geleden wist hij al zijn eerste North West 200 zeges te behalen en vorig jaar stond hij in de Superstock race voor het eerst op het podium tijdens de TT. Hij rijdt wederom voor het gerenommeerde Milenco by Padgett’s Motorcycles team op Honda materiaal in de Superbike, Superstock en Supersport klassen, in de Supertwin klasse rijdt hij niet.

Datzelfde geldt voor teamgenoot Conor Cummins, de van het Isle of Man afkomstige coureur rijdt sinds 2017 voor Padgett’s en reed vorig jaar met een 133,1 mph gemiddeld zijn snelste ronde ooit. Cummins stond de afgelopen jaren al meerdere keren op het podium maar een eerste TT-overwinning is tot dusver uitgebleven, de lokale held zal niets liever willen dan daar dit jaar verandering in brengen.

Wellicht de grootste naam van de Isle of Man TT is nog steeds John McGuinness. De inmiddels 51-jarige Engelsman heeft 23 TT-zeges achter zijn naam staan en rijdt ook dit jaar weer voor het officiële Honda team. Een overwinning is waarschijnlijk iets teveel gevraagd maar een podium zou zomaar tot de mogelijkheden behoren. Hij rijdt in de Superbike en Superstock klassen op de CBR1000RR-R Fireblade van het officiële Honda team, in de Supersport klasse rijdt hij op een CBR600RR met zijn eigen SMT team.

Normaal gesproken zou ook zestienvoudig TT-winnaar Ian Hutchinson bij de kanshebbers voor het podium horen. De Engelsman won in 2010 alle vijf races (toen waren het er nog maar vijf) en dat heeft sindsdien niemand hem nog nagedaan. Echter kreeg hij afgelopen winter een beroerte tijdens een fietstraining in Spanje en is zijn racelicentie daardoor voor een jaar ingetrokken. Hutchinson lijkt al wel weer volledig hersteld maar mag dus niet deelnemen aan de race, hij zal dit jaar werkzaamheden voor de TV en radio vervullen.

James Hillier is ook één van de grote namen ondanks dat zijn TT van 2022 niet volgens plan verliep. De Engelsman rijdt ook dit jaar voor het OMG Racing Yamaha team en komt in de Superbike, Superstock en Supersport categorieën in actie op Yamaha materiaal.

Ook Jamie Coward rijdt dit jaar weer op Yamaha’s in de Superbike, Superstock en Supersport klassen. Echter lijkt zijn grootste kans op een overwinning opnieuw in de Supertwin klasse te zijn waar hij met een Kawasaki rijdt, in 2019 kwam hij slechts één seconde tekort op de zege die toen behaald werd door Michael Dunlop.

Nadat hij in 2022 vlak voor de TT geblesseerd raakte als gevolg van een crash op Oulton Park, en daardoor werkzaamheden als TV commentator uitvoerde, is de Australiër David Johnson er dit jaar weer bij als coureur. De zeer humoristische ‘Aussie’ rijdt in de Superbike, Superstock en Supersport klassen op Honda materiaal van het Jackson Racing team.

rw-vip-plein-2022Een grote naam die na vijf jaar weer terugkeert bij de Isle of Man TT is Josh Brookes. De voormalig World Superbike coureur en tweevoudig British Superbike kampioen zal voor het eerst sinds 2018 weer op de Mountain Course racen en doet dat als teamgenoot van Peter Hickman bij het Monster Energy by FHO Racing team. In de Superbike en Superstock klassen beschikt hij over BMW M 1000 RR machines, in de Supertwin klasse is hij de last-minute vervanger van Gary Johnson bij het Dafabet Racing team op een Kawasaki.

Verdere namen die wellicht kunnen verrassen tijdens deze TT zijn Paul Jordan, Dominic Herbertson, Rob Hodson, Mike Browne, James Hind en Craig Neve. We zullen extra aandacht besteden aan het enige Nederlandse team dat deelneemt aan de Isle of Man TT: het Never be Clever racing team. Zij racen in de Superbike, Superstock en Supersport klassen met de Engelsman Forest Dunn. Daarnaast werken ze ook nauw samen met Rhys Hardisty die hier met zijn eigen Suzuki materiaal aan de start staat maar in het IRRC-kampioenschap voor het Nederlandse team rijdt.

Tot slot is Mathieu Lagrive de grootste naam wat betreft nieuwkomers, de 43-jarige Fransman is onder meer viervoudig Endurance wereldkampioen.

Waar en hoe te volgen
Er zijn verschillende manieren om de Isle of Man TT van 2023 te volgen. Via de TT+ Live Pass, het streamingsplatform van de Isle of Man TT, worden alle kwalificaties en races live uitgezonden met beelden van meerdere camera’s rondom het circuit en twee helikopters. Hieraan zitten de eenmalige kosten van €25,99 vast (tip: gebruik 44TT20 voor 20% korting). Klik hier om naar de TT+ Live Pass te gaan.

Daarnaast is er ook een gratis Live Timing scherm beschikbaar op de website van de Isle of Man TT. Klik hier om naar de Live Timing te gaan. Ook doet Manx Radio live verslag van alle actie op de baan, ook dit is gratis te beluisteren. Klik hier om naar Manx Radio te gaan.

Op Racesport.nl zullen uitgebreide verslagen geplaatst worden van alle actie op de baan en daarnaast wordt er ook veel aandacht besteed aan alles wat er naast de baan gebeurt.

Racesport.nl partners 2023 editie Isle of Man TT Races:
BMW Motorrad | Van den Brink Koeltechniek | Halvarssons

Handige links Isle of Man TT Races 2023

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoalbum
Live video
Live timing
Live radio

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.