De financiële problemen bij KTM stapelen zich opnieuw op en lijken met de dag nog groter te worden. Zo is onlangs bekend geworden dat de toegezegde salarissen van de maand december en de kerstbonussen niet worden betaald, de productiestop met een maand is verlengd en de bewindvoerder het meerderheidsbelang van 50,1% van KTM in MV Agusta in de verkoop heeft gezet. Naast dit alles is de Oostenrijkse Financial Market Authority ook nog eens een onderzoek gestart naar de handelswijze van de Pierer Mobility Group.
KTM zit midden in een grote financiële crisis en is daarom onlangs onder bewind geplaatst in een poging om een faillissement af te wenden. De afgelopen weken heeft de Oostenrijkse motorenfabrikant dan ook al honderden personeelsleden moeten ontslaan. Maar inmiddels is bekend dat er deze maand nog meer ontslagen worden verwacht, dit omdat de werknemers – ondanks eerdere toezeggingen van het bedrijf – tijdens de kerstdagen opnieuw niet zullen worden betaald (salaris maand december en de kerstbonus).
Ook de geruchten die onlangs de kop opstaken dat het meerderheidsbelang van KTM in MV Agusta – de Oostenrijkse fabrikant kocht in 2022 voor het eerst aandelen in het Italiaanse merk – verkocht zou worden lijken waarheid te worden. Volgens een aankondiging van een regionale Oostenrijkse rechtbank gaat dit deze week al gebeuren, aangezien de bewindsvoerder het meerderheidsbelang van 50,1% van de Pierer Mobility Group in MV Agusta in de verkoop heeft gezet.
Of dit alles nog niet genoeg is wordt er door de Oostenrijkse Autoriteit voor Financiële Markten een onderzoek gestart naar de handelswijze van de Pierer Mobility Group. De vraag is of men zich wel aan de publicatieplicht heeft gehouden. Volgens een rapport van het Oostenrijkse persbureau zal het onderzoek zich concentreren op de periode tussen mei en november, toen de bedrijfsprognoses van de Pierer Mobility Group ineens werden bijgesteld en het management pas in actie kwam.
Eerder dit jaar werd de raad van bestuur van KTM teruggebracht van zes naar twee, omdat de omvang van de financiële problemen van het merk nog niet volledig duidelijk was. Vrijdag 20 december vindt in Oostenrijk een eerste vergadering van schuldeisers plaats, een belangrijke vergadering waarin wordt bepaald of KTM de activiteiten kan voortzetten.
Hoe dan ook, de problemen lijken met de dag groter te worden. Hopelijk keert het tij op korte termijn en komt er de komende tijd beter nieuws en licht aan de horizon voor zowel de Oostenrijkse motorenfabrikant zelf maar ook voor alle medewerkers en alle andere betrokkenen.
MotoGP programma
KTM heeft aangegeven dat het KTM MotoGP programma voor 2025 volgens plan zal verlopen en vooralsnog geen hinder ondervindt van de huidige financiële problemen die zijn ontstaan binnen een drietal werkmaatschappijen, te weten KTM AG, KTM Components GmbH en KTM F&E GmbH. De motorsportactiviteiten zijn ondergebracht in KTM Factory Racing, een aparte en zelfstandige werkmaatschappij.
Het KTM MotoGP testteam werkte onlangs met Dani Pedrosa en Pol Espargaró dan ook gewoon volgens plan een tweedaagse test af op Circuito de Jerez – Angel Nieto en de crewchiefs van Brad Binder, Pedro Acosta, Maverick Viñales en Enea Bastianini hebben onlangs op de thuisbasis van KTM Factory Racing in Oostenrijk de nieuwe KTM RC16 machines voor 2025 in gereedheid gebracht voor de eerste Official MotoGP Test van 2025 begin februari in Sepang, Maleisië.
Wel hebben we inmiddels uit goed ingelichte bronnen vernomen dat KTM Factory Racing een flinke bezuinigingsronde door gaat voeren voor het komend MotoGP seizoen. Zo zullen alle medewerkers flink salaris in moeten leveren en zal er bespaard gaan worden op de reis- en verblijfskosten gedurende het seizoen (geen businessclass vluchten en geen eenpersoonskamers meer).
Ook hebben een aantal door KTM ondersteunde Moto3 teams – na lange tijd aan het lijntje te zijn gehouden en in onzekerheid te hebben gezeten – onlangs te horen gekregen dat er voor 2025 definitief geen nieuw contract zal worden afgesloten en men net als een aantal andere (klanten) teams gewoon zal moeten betalen voor de levering van de motoren en onderdelen. Dit zal ongetwijfeld een flink gat in de begroting slaan van deze teams, en velen vragen zich dan ook af of men gezien de nog korte tijd voor de start van het nieuwe seizoen deze financiële tegenslag te boven kan komen.
Het moge duidelijk zijn, ondanks dat het KTM MotoGP programma in 2025 volgens zeggen van het KTM-management gewoon door zal gaan, zijn er vanuit Oostenrijkse steeds meer en vaker kritische geluiden te horen of het moreel wel verantwoord is om het miljoenen kostende sportprogramma (schatting zo’n 70 miljoen euro voor het gehele sportprogramma) voort te zetten terwijl er honderden medewerkers inmiddels hun baan hebben verloren, thuiszitten of al een paar maanden geen salaris hebben ontvangen en vele toeleveranciers (waaronder de bakker en de slager op de hoek) kunnen fluiten naar een groot deel van hun nog openstaande posten.
Wettelijk en juridisch gezien zal het ongetwijfeld allemaal kunnen aangezien het verschillende werkmaatschappijen betreft, maar tenslotte is het allemaal KTM oranje wat de klok slaat en dat is hetgeen waar de pijn zit. Met name bij de naaste betrokkenen, die zich jarenlang met een oranje hart hebben ingezet voor de Oostenrijkse motorenfabrikant en nu de dupe zijn van deze financiële crisis, is de situatie steeds moeilijker uit te leggen.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.